user pass
Kulturystyka.org.pl 膯wiczenia, Mi臋艣nie, Trening, Fitness, Dieta



Wybierz kategori臋 artyku艂贸w

Reklamy


Szukaj w serwisie

Zaawansowane szukanie

Ankieta
Najlepiej trenuje mi si臋...
Z samego rana
Przed po艂udniem
Po po艂udniu
Wieczorem
P贸藕nym wieczorem
W weekend
 
G艂os贸w 艂膮cznie: 6757
Ankieta zako艅czy si臋 15.09.2015, 20:29
Wyniki ankiet?

Reklamy

Plany treningowe i tabele

Reklamy


Osiem zasad dotycz膮cych w臋glowodan贸w

Nades艂any przez Hades dnia 22.01.2006, 16:35:06 (37900 ods艂on) Wi臋cej wiadomo艣ci tego samego autora
Je艣li starasz si臋 schudn膮膰, ale podczas stosowania diety jeste艣 g艂odny, spr贸buj podczas ka偶dego posi艂ku z wyj膮tkiem po treningowego je艣膰 ma艂e ilo艣ci wolno trawi膮cych si臋 w臋glowadan贸w. Wolno trawi膮ce si臋 w臋glowodany pomagaj膮 lepiej zapanowa膰 nad apetytem ni偶 w臋glowodany szybko si臋 trawi膮ce.

Zasada 1 : W臋glowodany, kt贸re wolno si臋 trawi膮, s膮 naturalne.
Wszystkie wolno trawi膮ce si臋 w臋glowodany, takie jak s艂odkie ziemniaki, dziki ry偶, fasola i owoce, pochodz膮 od matki natury. Nie s膮 w 偶aden spos贸b przetworzone. Naturalne w臋glowodany maj膮 mn贸stwo substancji od偶ywczych i b艂onnika. Powoduj膮 stosunkowo wolny wzrost st臋偶enia glukozy we krwi i umiarkowane wydzielanie insuliny. Powinny stanowi膰 g艂贸wne 藕r贸d艂o energii dla organizmu.

Zasada 2 : W臋glowodany, kt贸re szybko si臋 trawi膮, wyprodukowali ludzie.
Szybko trawi si臋 rafinowany cukier. Generalnie im bardziej przetworzone w臋glowodany, tym szybciej si臋 trawi膮. Produkcja bajgli, bu艂ek, bia艂ego chleba, bia艂ego ry偶u, ziemniak贸w purre, ciastek, p艂atk贸w 艣niadaniowych, wafli ry偶owych i sok贸w owocowych wymaga co najmniej jednego etapu przetwarzania. W wyniku tego powstaj膮 w臋glowodany, kt贸re szybciej ni偶 w臋glowodany wymienione w punkcie pierwszym przechodz膮 do krwi i powoduj膮 gwa艂towny wzrost wydzielania insuliny, co nie jest po偶膮dane u sportowc贸w, z wyj膮tkiem okresu tu偶 po treningu.

Zasada 3 : Kultury艣ci z nadmiarem tkanki t艂uszczowej potrzebuj膮 wolno trawi膮cych si臋 w臋glowodan贸w.
Gdy jesz w臋glowodany, tw贸j organizm reaguje na to uwolnieniem insuliny. Insulina zasila trening powoduj膮c, podstawowa cz膮steczka energetyczna obecna w w臋glowodanach, czyli glukoza, dociera do mi臋艣ni. Insulina pomaga r贸wnie偶 wprowadzi膰 bia艂ko do mi臋艣ni, co powoduje ich przyrost. Wad膮 jedzenia zbyt wielu szybko trawi膮cych si臋 w臋glowodan贸w i wywo艂anie du偶ego wzrostu wydzielania insuliny jest to, 偶e u艂atwia ona przekszta艂canie si臋 nadmiaru w臋glowodan贸w w tkank臋 t艂uszczow膮. Nale偶y zatem si臋ga膰 po naturalne( wolno trawi膮ce si臋 w臋glowodany i je艣膰 je w takich ilo艣ciach i o takich porach, by to pomaga艂o realizowa膰 swoje cele w kulturystyce. Uwalniaj膮 one mniej insuliny ni偶 w臋glowodany, kt贸re szybko si臋 trawi膮 i umo偶liwiaj膮 kontrol臋 nad ilo艣ci膮 tkanki t艂uszczowej.

Zasada 4 :Szczupli kultury艣ci mog膮 si臋 wy艂ama膰.
Mimo, 偶e kultury艣ci generalnie nie powinni je艣膰 takich rzeczy jak bia艂e pieczywo, niskot艂uszczowe ciastka, czy p艂atki 艣niadaniowe, to osoby, kt贸rym trudno jest osi膮gn膮膰 przyrosty masy, mog膮 okazjonalnie sobie na nie pozwoli膰. Tacy kultury艣ci do przyrostu potrzebuj膮 du偶o w臋glowodan贸w- jak r贸wnie偶 bia艂ka i zdrowych t艂uszcz贸w. W臋glowodany pomagaj膮 im utrzyma膰 stan anabolizmu. Przetworzone produkty powoduj膮 wi臋ksze wydzielanie insuliny ni偶 produkty naturalnie i zwi臋kszaj膮 apetyt. U os贸b, kt贸re trudno zwi臋kszaj膮 mas臋, jednym z kluczy do sukcesu jest pobudzenie apetytu.

Zasada 5 : Przed treningiem jedz wolno i 艣rednio trawi膮ce si臋 w臋glowodany.
Podczas treningu organizm zu偶ywa w臋glowodany do produkcji energii. Mi臋艣nie pobieraj膮 j膮 z w臋glowodan贸w zmagazynowanych w mi臋艣niach. Organizm wykorzystuje r贸wnie偶 glukoz臋 obecn膮 we krwi po ostatnim posi艂ku. Posi艂ek poprzedzaj膮cy trening powinien sk艂ada膰 si臋 z w臋glowodan贸w wolno trawi膮cych si臋 lub stanowi膰 kombinacj臋 wolno i 艣rednio dzia艂aj膮cych w臋glowodan贸w. W臋glowodany, kt贸re wolno si臋 spalaj膮, zapobiegaj膮 ca艂kowitemu wyczerpaniu si臋 podczas treningu, a organizm potrafi niekt贸re z nich wykorzysta膰 do produkcji energii, gdy zapasy glikogenu zaczn膮 si臋 wyczerpywa膰. W臋glowodany, kt贸re trawi膮 si臋 nieco szybciej, to banany, ziemniaki, sok pomara膮czowy i makaron. Te w臋glowodany b臋d膮 艂atwiej dost臋pne celem zasilania energetycznego organizmu. Mimo to, przed treningiem unikaj przetworzonych w臋glowodan贸w, takich jak wymienionych w punkcie drugim. Poniewa偶 tak szybko si臋 spalaj膮, mog膮 paradoksalnie zmniejszy膰 Tw贸j poziom energii. Po ich zjedzeniu poziom glukozy we krwi szybko narasta i r贸wnie szybko opada, a to mo偶e powodowa膰 os艂abienie i senno艣膰.

Zasada 6 : Po treningu mo偶na je艣膰 wszystko.
Posi艂ek po treningowy powinien zawiera膰 du偶o w臋glowodan贸w, szczeg贸lnie szybko si臋 trawi膮cych. Zjedzenie du偶ej ilo艣ci szybko i wolno trawi膮cych si臋 w臋glowodan贸w prowadzi do wzrostu wydzielania insuliny w贸wczas, gdy mi臋艣nie s膮 najbardziej wra偶liwe na jej dzia艂anie. Podwy偶szony poziom insuliny pozwala na przej艣cie ze stanu katabolizmu (utraty mi臋艣ni) w stan anabolizmu (przyrostu mi臋艣ni). Bezpo艣rednio po treningu mo偶na pozwoli膰 sobie na bu艂k臋 z miodem czy d偶emem, bia艂y ry偶, rodzynki, niskot艂uszczowe lody, a nawet do 1,5g w臋glowodan贸w na kilogram wagi cia艂a. Na przyk艂ad kulturysta o wadze 90kg mo偶e zje艣膰 podczas tego posi艂ku 120-140g w臋glowodan贸w, razem z 40-60g bia艂ka, najlepiej w postaci szybko przyswajalnego proszku.

Zasada 7 : Inne sk艂adniki od偶ywcze maj膮 wp艂yw na w臋glowodany.
Chod藕 dzielimy w臋glowodany na wolno, 艣rednio i szybko si臋 trawi膮ce, to inne sk艂adniki po偶ywienia, takie jak b艂onnik, t艂uszcze i bia艂ko, mog膮 mie膰 wp艂yw na szybko艣膰 przedostawania si臋 w臋glowodan贸w do krwi. B艂onnik- obecny w warzywach, owocach, fasoli, p艂atkach owsianych oraz sk贸rce ziemniak贸w- mo偶e drastycznie zwolni膰 przechodzenie w臋glowodan贸w do krwi. Po艂膮czenie bia艂ego ry偶u, kt贸ry trawi si臋 szybko lub 艣rednio szybko, z fili偶ank膮 broku艂 zwolni tempo trawienia ry偶u. Porcja czarnej fasoli dodana do ziemniak贸w purre drastycznie zwolni tempo trawienia ziemniak贸w. T艂uszcze obecne w pokarmie r贸wnie偶 zwalniaj膮 tempo trawienia. 艁膮czenie jakiegokolwiek 藕r贸d艂a bia艂ka zwierz臋cego t艂uszcz- np. kurczak, mi臋sa, ca艂ych jaj- z jakimi b膮d藕 w臋glowodanami- zwolni tempo ich trawienia. Je艣li starasz si臋 je艣膰 chudo, mo偶esz polega膰 na bezt艂uszczowych 藕r贸d艂ach bia艂ka, takich jak bia艂ka jaj, piersi indycze czy chude ryby. To te偶 zwolni tempo trawienia.

Zasada 8 : Kontrola nad insulin膮 to kontrola nad apetytem.
Je艣li starasz si臋 schudn膮膰, ale podczas stosowania diety jeste艣 g艂odny, spr贸buj podczas ka偶dego posi艂ku z wyj膮tkiem po treningowego je艣膰 ma艂e ilo艣ci wolno trawi膮cych si臋 w臋glowadan贸w. Wolno trawi膮ce si臋 w臋glowodany pomagaj膮 lepiej zapanowa膰 nad apetytem ni偶 w臋glowodany szybko si臋 trawi膮ce. Jedzenie du偶ych ilo艣ci niskokalorycznych warzyw zwi臋kszy ilo艣膰 b艂onnika w diecie i dodatkowo zwolni tempo trawienia. To pomo偶e Ci zapanowa膰 nad apetytem i mie膰 uczucie syto艣ci nawet podczas diety niskokalorycznej. Kultury艣ci maj膮 cz臋sto obsesj臋 na punkcie dziennej ilo艣ci spo偶ycia w臋glowodan贸w wykazuj膮 tak rozbie偶ne dzia艂ania na organizm, nale偶y maksymalnie du偶o wiedzie膰 na ten temat, by wybiera膰 te pokarmy, kt贸re najlepiej zaspokoj膮 potrzeby organizmu o r贸偶nych porach dnia.
Ocena: 8.00 (5 g艂os贸w) - Oce艅 t臋 wiadomo艣膰 -
Wersja do wydrukowania Powiadom znajomego o tej wiadomo艣ci Utw贸rz dokument .pdf z tego artyku艂u

Inne artyku艂y
28.07.2014, 16:24:07 - Wyprosty n贸g na maszynie
8.05.2014, 14:13:04 - Jak zwi臋kszy膰 efektywno艣膰 kreatyny
18.11.2013, 15:08:14 - Muskularna sylwetka - cel prawdziwego m臋偶czyzny
18.06.2013, 22:11:04 - Wisz膮cy triceps - jak pozby膰 si臋 problemu?
3.04.2013, 1:29:58 - Dieta na mas臋 - osoba o wadze 58 kg
19.03.2013, 2:46:57 - W臋glowodany po treningu
19.03.2013, 2:32:33 - Jay Cutler – trening klatki i biceps贸w
13.03.2013, 0:07:05 - Australian PRO 2013 wyniki
26.02.2013, 9:00:00 - Co je艣膰 na 艣niadanie?
25.02.2013, 23:07:35 - 膯wiczenia rozgrzewkowe i wych艂adzaj膮ce
 
Komentarze s膮 w艂asno艣ci膮 ich autor贸w. Nie ponosimy odpowiedzialno艣ci za ich tre艣膰.
Napisz komentarz
Zasady komentowania*
Komentarze zawsze s膮 zatwierdzane.
Tytu艂*
Nazwa*
Email*
Witryna WWW*
Wiadomo艣膰*
Kod potwierdzenia*
1 + 8 = ?  
Wpisz wynik wyra偶enia
Mo偶esz spr贸bowa膰 tylko: 10 razy



© Kulturystyka.ORG.pl 2004-2014 Kopiowanie artyku艂贸w dozwolone po podaniu aktywnego linku do danego materia艂u.