user pass
Kulturystyka.org.pl 膯wiczenia, Mi臋艣nie, Trening, Fitness, Dieta



Wybierz kategori臋 artyku艂贸w

Reklamy


Szukaj w serwisie

Zaawansowane szukanie

Ankieta
Najlepiej trenuje mi si臋...
Z samego rana
Przed po艂udniem
Po po艂udniu
Wieczorem
P贸藕nym wieczorem
W weekend
 
G艂os贸w 艂膮cznie: 6760
Ankieta zako艅czy si臋 15.09.2015, 20:29
Wyniki ankiet?

Reklamy

Plany treningowe i tabele

http://www.sfd.pl/sklep/prdir.aspx?pid=20
Reklamy


Co lubi膮 nasze stawy?

Nades艂any przez Hades dnia 19.09.2006, 19:50:46 (66268 ods艂on) Wi臋cej wiadomo艣ci tego samego autora
Regularna aktywno艣膰 fizyczna jest zalecana jako jedna z podstawowych metod pozwalaj膮cych na wzmocnienie ko艣ci i mi臋艣ni, utrzymanie prawid艂owej ruchomo艣ci staw贸w i zapobieganie ich zesztywnieniu...

Co lubi膮 nasze stawy?

Jak dot膮d jeszcze nikt nie udowodni艂, 偶e stan naszych staw贸w zale偶a艂 od diety. Istniej膮 jednak doniesienia naukowe 艣wiadcz膮ce o tym, 偶e sk艂ad diety znakomicie wspomaga leczenie uraz贸w i stan贸w zapalnych staw贸w, a tak偶e utrzymywanie ich w dobrym stanie przez d艂ugie lata.

Regularna aktywno艣膰 fizyczna jest zalecana jako jedna z podstawowych metod pozwalaj膮cych na wzmocnienie ko艣ci i mi臋艣ni, utrzymanie prawid艂owej ruchomo艣ci staw贸w i zapobieganie ich zesztywnieniu. Z drugiej strony zbyt intensywne, przeci膮偶aj膮ce 膰wiczenia mog膮 nadwer臋偶a膰 stawy, sprzyja膰 ich urazom i powodowa膰 b贸l.
Wyniki bada艅 przeprowadzonych na polskich olimpijkach dowodz膮, 偶e blisko po艂owa z nich po zako艅czeniu swojej kariery sportowej cierpi na b贸le kr臋gos艂upa i staw贸w. Wniosek z tego taki, ze im ci臋偶ej trenujemy, tym bardziej powinni艣my dba膰 o swoje stawy. Jednym z warunk贸w sprawnego ich funkcjonowania jest ich dobre „od偶ywianie”.

Byle z umiarem…

Zak艂ada si臋, 偶e spo偶ywanie urozmaiconych posi艂k贸w, dostarczaj膮cych wszystkich niezb臋dnych sk艂adnik贸w od偶ywczych jest podstaw膮 do utrzymania zdrowia. Samo za艣 utrzymywanie si臋 w sta艂ym re偶imie kalorycznym jest pomocne w unikni臋ciu oty艂o艣ci, kt贸ra jest uznawana za jeden z podstawowych czynnik贸w sprzyjaj膮cych chorobom staw贸w.

Rybka czy orzeszek?

Kwasy t艂uszczowe z rodziny Omega-3 nalez膮 do czynnik贸w ograniczaj膮cych syntez臋 i uwalnianie mediator贸w procesu zapalnego. W niejednych badaniach udowodniono, 偶e zwi臋kszenie spo偶ycia kwas贸w t艂uszczowych Omega-3 pomaga zmniejszy膰 b贸l i leczy膰 choroby zwi膮zane ze zmianami zapalnymi staw贸w. Najbogatszym 藕r贸d艂em tych kwas贸w, s膮 t艂uste, morskie ryby, takie jak np.: sardynka, 艂oso艣, 艣led藕 oraz tu艅czyk, a tak偶e oleje ro艣linne, tj. rzepakowy, lniany, z orzech贸w w艂oskich i pestek.


A na deser galaretka

Kolagen jest bia艂kiem stanowi膮cym 30% bia艂ek naszego organizmu, wyst臋puj膮cym w najwi臋kszych ilo艣ciach w miejscach takich jak: 艣ci臋gna, wi臋zad艂a, stawy, kr膮偶ki mi臋dzykr臋gowe (dyski). Zbyt intensywny wysi艂ek fizyczny prowadzi do zaburze艅 w tworzeniu si臋 kolagenu, dlatego te偶 dobrze by by艂o, gdyby na stole os贸b intensywnie trenuj膮cych znalaz艂y si臋 od czasu do czasu produkty bogate w kolagen, a wi臋c zawieraj膮ce 偶elatyn臋. Mog膮 to by膰 wszelkiego rodzaju galarety i galaretki, przyrz膮dzone na bazie wywar贸w warzywnych, bulion贸w mi臋snych czy te偶 najzwyklejsze galaretki owocowe. Wa偶ne jest r贸wnie偶 spo偶ycie odpowiedniej ilo艣ci witamin C i B6. Witamina C jest niezb臋dna w przemianach aminokwas贸w lizyny i proliny w zwi膮zki tworz膮ce struktur臋 kolagenu, natomiast witamina B6 korzystnie wp艂ywa na przemiany kolagenu i proces kostnienia chrz膮stek.


Pomoc w pigu艂ce

Glukozamina i chondroityna to jedne ze sk艂adnik贸w tkanki chrz臋stnej. Glukozamina w 偶ywno艣ci wyst臋puje w ilo艣ciach 艣ladowych, dlatego jedynym sensownym jej 藕r贸d艂em s膮 suplementy. Jej preparaty od lat s膮 zalecane jako wspomagaj膮ce leczenie zapalenia oraz zmian degeneracyjnych ko艣ci i staw贸w. Z racji tego, i偶 sprzyjaj膮 regeneracji i pomagaj膮 zmniejszy膰 b贸le (kt贸re cz臋sto s膮 powodem zaprzestania trening贸w), s膮 r贸wnie偶 polecane sportowcom, osobom nara偶onym na przeci膮偶enia uk艂adu ruchu oraz po przebytych urazach. Ich atutem jest to, 偶e nie wywo艂uj膮 efekt贸w ubocznych . Niestety, nie wszystkie badania potwierdzaj膮 dobroczynne dzia艂anie glukozaminy na stawy. Okazuje si臋, 偶e na niekt贸rych ludzi to po prostu nie dzia艂a. Brak zatwierdzenia skuteczno艣ci glukozaminy nie przeszkadza w robieniu kariery na rynku farmaceutycznym. Ostatnio szczeg贸lnie popularne s膮 preparaty zawieraj膮ce zar贸wno glukozamine, jak i chondroityn臋, kt贸ra dodatkowo ma wzmacnia膰 dzia艂anie tej pierwszej.
W praktyce okazuje si臋, 偶e glukozamina raczej nie pomo偶e kontuzjowanym stawom barkowym, w wielu przypadkach poprawia stan staw贸w kolanowych oraz- prawie zawsze – jest w stanie zregenerowa膰 stawy 艂okciowe

Joanna Walczak
殴r贸d艂o: Czasopismo „Kulturystyka i Fitness” Nr.5 – Maj 2006
Ocena: 6.00 (6 g艂os贸w) - Oce艅 t臋 wiadomo艣膰 -
Wersja do wydrukowania Powiadom znajomego o tej wiadomo艣ci Utw贸rz dokument .pdf z tego artyku艂u

Inne artyku艂y
28.07.2014, 16:24:07 - Wyprosty n贸g na maszynie
8.05.2014, 14:13:04 - Jak zwi臋kszy膰 efektywno艣膰 kreatyny
18.11.2013, 15:08:14 - Muskularna sylwetka - cel prawdziwego m臋偶czyzny
18.06.2013, 22:11:04 - Wisz膮cy triceps - jak pozby膰 si臋 problemu?
3.04.2013, 1:29:58 - Dieta na mas臋 - osoba o wadze 58 kg
19.03.2013, 2:46:57 - W臋glowodany po treningu
19.03.2013, 2:32:33 - Jay Cutler – trening klatki i biceps贸w
13.03.2013, 0:07:05 - Australian PRO 2013 wyniki
26.02.2013, 9:00:00 - Co je艣膰 na 艣niadanie?
25.02.2013, 23:07:35 - 膯wiczenia rozgrzewkowe i wych艂adzaj膮ce
 
Komentarze s膮 w艂asno艣ci膮 ich autor贸w. Nie ponosimy odpowiedzialno艣ci za ich tre艣膰.

Autor W膮tek
Anonim
Napisano: 27.04.2012, 11:57  Zaktualizowany: 29.04.2012, 23:38
 Re: Co lubi膮 nasze stawy?
膯wicz臋 regularnie, bo mam siedz膮c膮 prac臋, od偶ywiam si臋 prawid艂owo, , aby mie膰 odpowiedni膮 wag臋 i nie obci膮偶a膰 staw贸w, od czasu do czasu jem "zimne n贸偶ki", a dodatkowo w艂膮czam do codziennej diety suplement diety z kolagenem na zdrowie i sprawne stawy.
Odpowiedz

Autor W膮tek
Anonim
Napisano: 08.05.2012, 18:03  Zaktualizowany: 08.05.2012, 18:03
 Re: Co lubi膮 nasze stawy?
Odpowiednia postawa, obuwie, d藕wiganie z kolan a nie z pochylenia, to tylko kilka z wa偶nych spraw na kt贸re trzeba zwr贸ci膰 uwag臋 w ci膮gu dnia, a dodatkowo odpowiednia dieta bogata w bia艂ko i minera艂y. Dla os贸b, kt贸re chc膮 jak najd艂u偶ej utrzyma膰 sprawne stawy suplementacja preparatami dost臋pnymi na rynku tez jest wskazana
Odpowiedz
Napisz komentarz
Zasady komentowania*
Komentarze zawsze s膮 zatwierdzane.
Tytu艂*
Nazwa*
Email*
Witryna WWW*
Wiadomo艣膰*
Kod potwierdzenia*
0 + 7 = ?  
Wpisz wynik wyra偶enia
Mo偶esz spr贸bowa膰 tylko: 10 razy



© Kulturystyka.ORG.pl 2004-2014 Kopiowanie artyku艂贸w dozwolone po podaniu aktywnego linku do danego materia艂u.