´╗┐ Bia┼éko kluczem do sukcesu! Ile bia┼éka na kg masy cia┼éa? - Od┼╝ywianie w kulturystyce - Artyku┼éy - Kulturystyka.org.pl ─ćwiczenia, Mi─Ö┼Ťnie, Trening, Fitness, Dieta

        
Kulturystyka.org.pl ─ćwiczenia, Mi─Ö┼Ťnie, Trening, Fitness, Dieta





Reklamy

Zaloguj si─Ö...
Nazwa/nick:

Hasło:

Zapami─Ötaj mnie



Zapomniałem hasła

Zarejestruj si─Ö!

Wybierz kategorię artykułów

Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö

Szukaj w serwisie

Zaawansowane szukanie

Ankieta
Najlepiej trenuje mi si─Ö...
Z samego rana
Przed południem
Po południu
Wieczorem
P├│┼║nym wieczorem
W weekend
 
G┼éos├│w ┼é─ůcznie: 7209
Ankieta zakończy się 15.09.2015, 20:29
Wyniki ankiet?

Reklamy

Plany treningowe i tabele

Nasz profil na FB

Polecam

Polecam strony

http://www.sfd.pl/sklep/prdir.aspx?pid=20
Reklamy


Białko kluczem do sukcesu! Ile białka na kg masy ciała?

Nades┼éany przez Hades dnia 1.01.2008, 18:59:17 (100208 ods┼éon) Wi─Öcej wiadomo┼Ťci tego samego autora
Ile bia┼éka powiniene┼Ť je┼Ť─ç? Ile wlezie! Jakie bia┼éko powiniene┼Ť je┼Ť─ç? Przy ilo┼Ťci 200-500 g dziennie (przecie┼╝ powiniene┼Ť je┼Ť─ç co najmniej 2,2 g bia┼éka na kilogram wagi cia┼éa) przypuszczalnie nie ma to znaczenia, zw┼éaszcza je┼Ťli przynajmniej po┼éowa tej ilo┼Ťci pochodzi z naturalnych ┼║r├│de┼é: mi─Ösa, warzyw i produk┬şt├│w zbo┼╝owych.




Jaki rodzaj bia┼éka jest najlepszy: serwatka, kazeina, bia┼éko jaj czy sojowe. B├│j o pierwsze miejsce w┼Ťr├│d nich trwa nadal. Je┼Ťli jednak jeste┼Ť kulturyst─ů, chcia┼éby┼Ť po prostu zna─ç odpowied┼║ na nast─Öpuj─ůce pytania: jaki ro┬şdzaj bia┼éka mam je┼Ť─ç i ile, by osi─ůgn─ů─ç mo┼╝liwie najwi─Ökszy przyrost masy?

To bardzo s┼éuszne pytania, a odpowied┼║ na nie jest ca┼ékiem prosta. Ile bia┼éka powiniene┼Ť je┼Ť─ç? Ile wlezie! Jakie bia┼éko powiniene┼Ť je┼Ť─ç? Przy ilo┼Ťci 200-500 g dziennie (przecie┼╝ powiniene┼Ť je┼Ť─ç co najmniej 2,2 g bia┼éka na kilogram wagi cia┼éa) przypuszczalnie nie ma to znaczenia, zw┼éaszcza je┼Ťli przynajmniej po┼éowa tej ilo┼Ťci pochodzi z naturalnych ┼║r├│de┼é: mi─Ösa, warzyw i produk┬şt├│w zbo┼╝owych.

Czyli na co wydawa─ç pieni─ůdze? Jeszcze rok te┬şmu czynnikiem decyduj─ůcym by┼éa wygoda w u┼╝yciu. Rynek zareagowa┼é na to bardzo szyb┬şko, wypuszczaj─ůc wi─Ökszo┼Ť─ç produkt├│w - od czy┬şstych protein serwatki po przer├│┼╝ne proszki za┬şst─Öpuj─ůce posi┼éek (MRP) - w postaci ┼éatwej do przyrz─ůdzenia i ca┼ékowicie wygodnej w u┼╝yciu. Bior─ůc pod uwag─Ö, ┼╝e prawie wszystko, co kupisz ulegnie strawieniu (tak jest w wi─Ökszo┼Ťci wypad┬şk├│w), sprawa sprowadza si─Ö do tego, ile bia┼éka chcesz kupi─ç za dolara. Obecny trend jest ko┬şrzystny dla konsument├│w. Cena za pude┼éko MRP spad┼éa z ponad 60$ do oko┼éo 40$. Co dziwniejsze, zawarto┼Ť─ç bia┼éka w nich wzros┼éa a┼╝ o 50%, a w─Öglowodan├│w niemal zanik┼éa. Mo┼╝na kupi─ç MRP g─Östsze i rzadsze, a niekt├│re z nich mo┼╝na nawet pomyli─ç z deserem. Zw┼éaszcza bia┼éka serwatki przeby┼éy d┼éug─ů drog─Ö.

Wysokiej jako┼Ťci preparaty mo┼╝na ju┼╝ dosta─ç niemal wsz─Ödzie, od sklep├│w z witaminami po Internet. Mo┼╝na je kupi─ç w opakowaniach po 30 g, po 2 kg i w worach po 50 kg. Po latach obec┬şno┼Ťci na rynku produkt├│w, jakich nie da┼éby┼Ť na┬şwet psu, nasta┼éy czasy wszechobecno┼Ťci bia┼éka doskona┼éej jako┼Ťci!

Czy znaczy to, ┼╝e pomijaj─ůc smak i strawno┼Ť─ç, wszystkie bia┼éka nie r├│┼╝ni─ů si─Ö niczym je┼Ťli cho┬şdzi o skuteczno┼Ť─ç przyrostu mi─Ö┼Ťni? Tak, cho─ç s─ů mi─Ödzy nimi pewne r├│┼╝nice (smak, cena czy do┬şdatek pewnych substancji od┼╝ywczych), to je┼Ťli wzi─ů─ç pod uwag─Ö ilo┼Ťci stosowane w kulturysty┬şce, wszystkie bia┼ékowe suplementy s─ů por├│wny┬şwalne. Serwatka jest taka sama jak proteiny mle┬şka, kazeina czy soja (bez izoflawon├│w). Dziwisz si─Ö? Nie trzeba. Je┼Ťli ilo┼Ť─ç zjadanego bia┼éka wy┬şnosi od 200 do 500 mg dziennie, w├│wczas wszystkie suplementy bia┼ékowe w tym samym stopniu podtrzymuj─ů przyrost mi─Ö┼Ťni! Cho─ç warto┼Ť─ç bia┼éka jest poj─Öciem do┼Ť─ç abstrak┬şcyjnym, to rzeczywisto┼Ť─ç jest znacznie prostsza: im wi─Öcej bia┼éka zjesz, tym szybszy przyrost ma┬şsy osi─ůgniesz (zak┼éadaj─ůc, ┼╝e ci─Ö┼╝ko trenujesz i sensownie si─Ö od┼╝ywiasz). Czy jest jaki┼Ť jeden rodzaj bia┼éka, absolutnie najlepszy ze wszyst┬şkich, po kt├│rym by┼éby┼Ť w stanie odczu─ç r├│┼╝nic─Ö podczas treningu? Czy bia┼éka serwatki maj─ů przewag─Ö nad kazein─ů? Czy mo┼╝na je┼Ť─ç soj─Ö bez obawy, ┼╝e straci si─Ö t─Ö wag─Ö, kt├│ra ┼éatwo wzros┼éa podczas jedzenia serwatki?

Skoro suplementy bia┼ékowe s─ů rzeczywi┼Ťcie tak skuteczne, to czemu zawodowi kultury┼Ťci wci─ů┼╝ polegaj─ů raczej na naturalnym po┼╝ywieniu, a su┬şplementy stosuj─ů w┼éa┼Ťnie jak suplementy, za┬şmiast traktowa─ç je jako g┼é├│wne ┼║r├│d┼éo bia┼éka w diecie?

Spr├│bujmy odpowiedzie─ç najpierw na ostatnie pytanie. Kultury┼Ťci opieraj─ů si─Ö g┼é├│wnie na nor┬şmalnym jedzeniu, gdy┼╝ ono najlepiej dzia┼éa. W ko┼äcu po to mamy ca┼éy uk┼éad trawienny. Tra┬şwienie mieszanego posi┼éku wysokobia┼ékowego odbywa si─Ö wolniej, ni┼╝ proteinowego napoju, a im wolniejsze trawienie, tym lepsze wykorzy┬şstanie w─Öglowodan├│w i bia┼éka. Suplementy bia┼ékowe s─ů jednakowo┼╝ niezb─Ödne, gdy┼╝ trudno (lub wr─Öcz niemo┼╝liwe) by┼éoby uzy┬şska─ç tak─ů ilo┼Ť─ç bia┼éka ze sta┼éych pokarm├│w. Po prostu nie starczy┼éoby czasu na zakupy, przyrz─ů┬şdzanie i prze┼╝uwanie. Je┼Ťli kulturysta musi ka┼╝dego dnia prze┼ékn─ů─ç kilkaset gram├│w bia┼éka - dzie┼ä w dzie┼ä - dodatkowa jego porcja w postaci, dajmy na to, napoju, ma swoje niew─ůt┬şpliwe zalety.
Gdy ustalili┼Ťmy ju┼╝, ┼╝e wi─Ök┬şszo┼Ť─ç bia┼éka w diecie powin┬şna pochodzi─ç ze sta┼éych po┬şkarm├│w, zajmijmy si─Ö teraz spraw─ů istnienia' r├│┼╝nic w bia┼éku pochodz─ůcych z r├│┼╝nych ┼║r├│de┼é w aspekcie przyrostu mi─Ö┼Ťni. Ot├│┼╝ w pierwszej kolejno┼Ťci po┬şr├│wnywali┼Ťmy ze sob─ů profil aminokwas├│w zawartych w koncentracie bia┼éek mleka, bia┼éka soi i w koncentracie bia┼éek serwatki. Jedyna za┬şuwa┼╝alna r├│┼╝nica mi─Ödzy ty┬şmi trzema preparatami pole┬şga tak naprawd─Ö na ich sma┬şku i ten czynnik mo┼╝e mie─ç tu najwi─Öksze znaczenie, gdy┼╝ z pewno┼Ťci─ů ┼éatwiej jest wypi─ç du┼╝o czego┼Ť smaczne┬şgo ni┼╝ niesmacznego.

Dalej por├│wnywali┼Ťmy profil ami┬şnokwas├│w w naturalnych produktach: wo┼éowinie, kur┬şczaku i tu┼äczyku. R├│┼╝nice mi─Ödzy nimi nie maj─ů ┼╝adne┬şgo znaczenia w przypadku diety wysokobia┼ékowej. Po┬şdobnie w przypadku por├│w┬şnywania ze sob─ů ┼Ťredniego profilu aminokwas├│w suple┬şment├│w bia┼ékowych i pro┬şdukt├│w naturalnych - jedyne r├│┼╝nice dotyczy┼éy aminokwa┬şs├│w endogennych, a wi─Öc tych mniej wa┼╝nych. Na ko┬şniec por├│wnali┼Ťmy ze sob─ů trzy najlepiej sprzedaj─ůce si─Ö MRP. Okazuje si─Ö, ┼╝e w przy┬şpadku du┼╝ych ilo┼Ťci zjadane┬şgo bia┼éka, praktycznie nie ma mi─Ödzy nimi ┼╝adnej r├│┼╝nicy. Im wi─Öcej bia┼éka jesz, tym bardziej przyro┼Ťniesz. Po prostu jedz to, co lubisz i co ┼éatwo trawisz. I jedz tego du┬ş┼╝o. Czy to ma du┼╝o koszto┬şwa─ç? Nie. P┼éaci si─Ö za wygod─Ö i za smak. By─ç mo┼╝e lubisz napoje proteinowe tak g─Öste, jak musy czy pianki. Pr├│bowali┼Ťmy ostatnio takich, kt├│re by┼éy r├│wnie smaczne jak desery w najlepszych restauracjach - i zawiera┼éy dodatkowo 40 g bia┼éka i po┼éow─Ö tego w─Öglowoda┬şn├│w! Czego jeszcze chcie─ç od produktu, kt├│ry mo┼╝na kupi─ç w sklepie lub zam├│wi─ç dostaw─Ö do domu?

By─ç mo┼╝e wolisz napoje rzadsze, z dodatkiem glutaminy i pre- i probiotyk├│w. Te zwykle zawie┬şraj─ů 50 g bia┼éka, kt├│re wystarczy zmiesza─ç z zimn─ů wod─ů (250 ml). Mikser nie jest konieczny. Pami─Ötaj o tym, by jednocze┼Ťnie pi─ç du┼╝o wody -co najmniej 28-30 ml na kilogram wagi cia┼éa. S─ů jeszcze inne sprawy, kt├│re nale┼╝y wzi─ů─ç pod uwa┬şg─Ö - np. por─Ö jedzenia bia┼éka, czy ilo┼Ť─ç bia┼éka po treningu, ale tym zajmiemy si─Ö p├│┼║niej. P├│ki co, nadal trenuj i jedz. Bia┼éko, bia┼éko i jeszcze raz bia┼éko!


Ocena: 9.00 (10 g┼éos├│w) - Oce┼ä t─Ö wiadomo┼Ť─ç -

 
Komentarze s─ů w┼éasno┼Ťci─ů ich autor├│w. Nie ponosimy odpowiedzialno┼Ťci za ich tre┼Ť─ç.
Napisz komentarz
Zasady komentowania*
Komentarze zawsze s─ů zatwierdzane.
Tytuł*
Nazwa*
Email*
Witryna WWW*
Wiadomo┼Ť─ç*
Kod potwierdzenia*
3 + 6 = ?  
Wpisz wynik wyra┼╝enia
Mo┼╝esz spr├│bowa─ç tylko: 10 razy



© Kulturystyka.ORG.pl 2004-2014 Kopiowanie artyku┼é├│w dozwolone po podaniu aktywnego linku do danego materia┼éu.