user pass
Kulturystyka.org.pl 膯wiczenia, Mi臋艣nie, Trening, Fitness, Dieta



Wybierz kategori臋 artyku艂贸w

Reklamy


Szukaj w serwisie

Zaawansowane szukanie

Ankieta
Najlepiej trenuje mi si臋...
Z samego rana
Przed po艂udniem
Po po艂udniu
Wieczorem
P贸藕nym wieczorem
W weekend
 
G艂os贸w 艂膮cznie: 6699
Ankieta zako艅czy si臋 15.09.2015, 20:29
Wyniki ankiet?

Reklamy

Plany treningowe i tabele

http://testosterone.pl
Reklamy


Bia艂ko kluczem do sukcesu! Ile bia艂ka na kg masy cia艂a?

Nades艂any przez Hades dnia 1.01.2008, 18:59:17 (99126 ods艂on) Wi臋cej wiadomo艣ci tego samego autora
Ile bia艂ka powiniene艣 je艣膰? Ile wlezie! Jakie bia艂ko powiniene艣 je艣膰? Przy ilo艣ci 200-500 g dziennie (przecie偶 powiniene艣 je艣膰 co najmniej 2,2 g bia艂ka na kilogram wagi cia艂a) przypuszczalnie nie ma to znaczenia, zw艂aszcza je艣li przynajmniej po艂owa tej ilo艣ci pochodzi z naturalnych 藕r贸de艂: mi臋sa, warzyw i produk颅t贸w zbo偶owych.

Jaki rodzaj bia艂ka jest najlepszy: serwatka, kazeina, bia艂ko jaj czy sojowe. B贸j o pierwsze miejsce w艣r贸d nich trwa nadal. Je艣li jednak jeste艣 kulturyst膮, chcia艂by艣 po prostu zna膰 odpowied藕 na nast臋puj膮ce pytania: jaki ro颅dzaj bia艂ka mam je艣膰 i ile, by osi膮gn膮膰 mo偶liwie najwi臋kszy przyrost masy?

To bardzo s艂uszne pytania, a odpowied藕 na nie jest ca艂kiem prosta. Ile bia艂ka powiniene艣 je艣膰? Ile wlezie! Jakie bia艂ko powiniene艣 je艣膰? Przy ilo艣ci 200-500 g dziennie (przecie偶 powiniene艣 je艣膰 co najmniej 2,2 g bia艂ka na kilogram wagi cia艂a) przypuszczalnie nie ma to znaczenia, zw艂aszcza je艣li przynajmniej po艂owa tej ilo艣ci pochodzi z naturalnych 藕r贸de艂: mi臋sa, warzyw i produk颅t贸w zbo偶owych.

Czyli na co wydawa膰 pieni膮dze? Jeszcze rok te颅mu czynnikiem decyduj膮cym by艂a wygoda w u偶yciu. Rynek zareagowa艂 na to bardzo szyb颅ko, wypuszczaj膮c wi臋kszo艣膰 produkt贸w - od czy颅stych protein serwatki po przer贸偶ne proszki za颅st臋puj膮ce posi艂ek (MRP) - w postaci 艂atwej do przyrz膮dzenia i ca艂kowicie wygodnej w u偶yciu. Bior膮c pod uwag臋, 偶e prawie wszystko, co kupisz ulegnie strawieniu (tak jest w wi臋kszo艣ci wypad颅k贸w), sprawa sprowadza si臋 do tego, ile bia艂ka chcesz kupi膰 za dolara. Obecny trend jest ko颅rzystny dla konsument贸w. Cena za pude艂ko MRP spad艂a z ponad 60$ do oko艂o 40$. Co dziwniejsze, zawarto艣膰 bia艂ka w nich wzros艂a a偶 o 50%, a w臋glowodan贸w niemal zanik艂a. Mo偶na kupi膰 MRP g臋stsze i rzadsze, a niekt贸re z nich mo偶na nawet pomyli膰 z deserem. Zw艂aszcza bia艂ka serwatki przeby艂y d艂ug膮 drog臋.

Wysokiej jako艣ci preparaty mo偶na ju偶 dosta膰 niemal wsz臋dzie, od sklep贸w z witaminami po Internet. Mo偶na je kupi膰 w opakowaniach po 30 g, po 2 kg i w worach po 50 kg. Po latach obec颅no艣ci na rynku produkt贸w, jakich nie da艂by艣 na颅wet psu, nasta艂y czasy wszechobecno艣ci bia艂ka doskona艂ej jako艣ci!

Czy znaczy to, 偶e pomijaj膮c smak i strawno艣膰, wszystkie bia艂ka nie r贸偶ni膮 si臋 niczym je艣li cho颅dzi o skuteczno艣膰 przyrostu mi臋艣ni? Tak, cho膰 s膮 mi臋dzy nimi pewne r贸偶nice (smak, cena czy do颅datek pewnych substancji od偶ywczych), to je艣li wzi膮膰 pod uwag臋 ilo艣ci stosowane w kulturysty颅ce, wszystkie bia艂kowe suplementy s膮 por贸wny颅walne. Serwatka jest taka sama jak proteiny mle颅ka, kazeina czy soja (bez izoflawon贸w). Dziwisz si臋? Nie trzeba. Je艣li ilo艣膰 zjadanego bia艂ka wy颅nosi od 200 do 500 mg dziennie, w贸wczas wszystkie suplementy bia艂kowe w tym samym stopniu podtrzymuj膮 przyrost mi臋艣ni! Cho膰 warto艣膰 bia艂ka jest poj臋ciem do艣膰 abstrak颅cyjnym, to rzeczywisto艣膰 jest znacznie prostsza: im wi臋cej bia艂ka zjesz, tym szybszy przyrost ma颅sy osi膮gniesz (zak艂adaj膮c, 偶e ci臋偶ko trenujesz i sensownie si臋 od偶ywiasz). Czy jest jaki艣 jeden rodzaj bia艂ka, absolutnie najlepszy ze wszyst颅kich, po kt贸rym by艂by艣 w stanie odczu膰 r贸偶nic臋 podczas treningu? Czy bia艂ka serwatki maj膮 przewag臋 nad kazein膮? Czy mo偶na je艣膰 soj臋 bez obawy, 偶e straci si臋 t臋 wag臋, kt贸ra 艂atwo wzros艂a podczas jedzenia serwatki?

Skoro suplementy bia艂kowe s膮 rzeczywi艣cie tak skuteczne, to czemu zawodowi kultury艣ci wci膮偶 polegaj膮 raczej na naturalnym po偶ywieniu, a su颅plementy stosuj膮 w艂a艣nie jak suplementy, za颅miast traktowa膰 je jako g艂贸wne 藕r贸d艂o bia艂ka w diecie?

Spr贸bujmy odpowiedzie膰 najpierw na ostatnie pytanie. Kultury艣ci opieraj膮 si臋 g艂贸wnie na nor颅malnym jedzeniu, gdy偶 ono najlepiej dzia艂a. W ko艅cu po to mamy ca艂y uk艂ad trawienny. Tra颅wienie mieszanego posi艂ku wysokobia艂kowego odbywa si臋 wolniej, ni偶 proteinowego napoju, a im wolniejsze trawienie, tym lepsze wykorzy颅stanie w臋glowodan贸w i bia艂ka. Suplementy bia艂kowe s膮 jednakowo偶 niezb臋dne, gdy偶 trudno (lub wr臋cz niemo偶liwe) by艂oby uzy颅ska膰 tak膮 ilo艣膰 bia艂ka ze sta艂ych pokarm贸w. Po prostu nie starczy艂oby czasu na zakupy, przyrz膮颅dzanie i prze偶uwanie. Je艣li kulturysta musi ka偶dego dnia prze艂kn膮膰 kilkaset gram贸w bia艂ka - dzie艅 w dzie艅 - dodatkowa jego porcja w postaci, dajmy na to, napoju, ma swoje niew膮t颅pliwe zalety.
Gdy ustalili艣my ju偶, 偶e wi臋k颅szo艣膰 bia艂ka w diecie powin颅na pochodzi膰 ze sta艂ych po颅karm贸w, zajmijmy si臋 teraz spraw膮 istnienia' r贸偶nic w bia艂ku pochodz膮cych z r贸偶nych 藕r贸de艂 w aspekcie przyrostu mi臋艣ni. Ot贸偶 w pierwszej kolejno艣ci po颅r贸wnywali艣my ze sob膮 profil aminokwas贸w zawartych w koncentracie bia艂ek mleka, bia艂ka soi i w koncentracie bia艂ek serwatki. Jedyna za颅uwa偶alna r贸偶nica mi臋dzy ty颅mi trzema preparatami pole颅ga tak naprawd臋 na ich sma颅ku i ten czynnik mo偶e mie膰 tu najwi臋ksze znaczenie, gdy偶 z pewno艣ci膮 艂atwiej jest wypi膰 du偶o czego艣 smaczne颅go ni偶 niesmacznego.

Dalej por贸wnywali艣my profil ami颅nokwas贸w w naturalnych produktach: wo艂owinie, kur颅czaku i tu艅czyku. R贸偶nice mi臋dzy nimi nie maj膮 偶adne颅go znaczenia w przypadku diety wysokobia艂kowej. Po颅dobnie w przypadku por贸w颅nywania ze sob膮 艣redniego profilu aminokwas贸w suple颅ment贸w bia艂kowych i pro颅dukt贸w naturalnych - jedyne r贸偶nice dotyczy艂y aminokwa颅s贸w endogennych, a wi臋c tych mniej wa偶nych. Na ko颅niec por贸wnali艣my ze sob膮 trzy najlepiej sprzedaj膮ce si臋 MRP. Okazuje si臋, 偶e w przy颅padku du偶ych ilo艣ci zjadane颅go bia艂ka, praktycznie nie ma mi臋dzy nimi 偶adnej r贸偶nicy. Im wi臋cej bia艂ka jesz, tym bardziej przyro艣niesz. Po prostu jedz to, co lubisz i co 艂atwo trawisz. I jedz tego du颅偶o. Czy to ma du偶o koszto颅wa膰? Nie. P艂aci si臋 za wygod臋 i za smak. By膰 mo偶e lubisz napoje proteinowe tak g臋ste, jak musy czy pianki. Pr贸bowali艣my ostatnio takich, kt贸re by艂y r贸wnie smaczne jak desery w najlepszych restauracjach - i zawiera艂y dodatkowo 40 g bia艂ka i po艂ow臋 tego w臋glowoda颅n贸w! Czego jeszcze chcie膰 od produktu, kt贸ry mo偶na kupi膰 w sklepie lub zam贸wi膰 dostaw臋 do domu?

By膰 mo偶e wolisz napoje rzadsze, z dodatkiem glutaminy i pre- i probiotyk贸w. Te zwykle zawie颅raj膮 50 g bia艂ka, kt贸re wystarczy zmiesza膰 z zimn膮 wod膮 (250 ml). Mikser nie jest konieczny. Pami臋taj o tym, by jednocze艣nie pi膰 du偶o wody -co najmniej 28-30 ml na kilogram wagi cia艂a. S膮 jeszcze inne sprawy, kt贸re nale偶y wzi膮膰 pod uwa颅g臋 - np. por臋 jedzenia bia艂ka, czy ilo艣膰 bia艂ka po treningu, ale tym zajmiemy si臋 p贸藕niej. P贸ki co, nadal trenuj i jedz. Bia艂ko, bia艂ko i jeszcze raz bia艂ko!


Ocena: 9.00 (10 g艂os贸w) - Oce艅 t臋 wiadomo艣膰 -
Wersja do wydrukowania Powiadom znajomego o tej wiadomo艣ci Utw贸rz dokument .pdf z tego artyku艂u

Inne artyku艂y
28.07.2014, 16:24:07 - Wyprosty n贸g na maszynie
8.05.2014, 14:13:04 - Jak zwi臋kszy膰 efektywno艣膰 kreatyny
18.11.2013, 15:08:14 - Muskularna sylwetka - cel prawdziwego m臋偶czyzny
18.06.2013, 22:11:04 - Wisz膮cy triceps - jak pozby膰 si臋 problemu?
3.04.2013, 1:29:58 - Dieta na mas臋 - osoba o wadze 58 kg
19.03.2013, 2:46:57 - W臋glowodany po treningu
19.03.2013, 2:32:33 - Jay Cutler – trening klatki i biceps贸w
13.03.2013, 0:07:05 - Australian PRO 2013 wyniki
26.02.2013, 9:00:00 - Co je艣膰 na 艣niadanie?
25.02.2013, 23:07:35 - 膯wiczenia rozgrzewkowe i wych艂adzaj膮ce
 
Komentarze s膮 w艂asno艣ci膮 ich autor贸w. Nie ponosimy odpowiedzialno艣ci za ich tre艣膰.
Napisz komentarz
Zasady komentowania*
Komentarze zawsze s膮 zatwierdzane.
Tytu艂*
Nazwa*
Email*
Witryna WWW*
Wiadomo艣膰*
Kod potwierdzenia*
8 - 0 = ?  
Wpisz wynik wyra偶enia
Mo偶esz spr贸bowa膰 tylko: 10 razy



© Kulturystyka.ORG.pl 2004-2014 Kopiowanie artyku艂贸w dozwolone po podaniu aktywnego linku do danego materia艂u.