user pass
Kulturystyka.org.pl 膯wiczenia, Mi臋艣nie, Trening, Fitness, Dieta

Reklamy

Szukaj w serwisie

Zaawansowane szukanie

Ankieta
Najlepiej trenuje mi si臋...
Z samego rana
Przed po艂udniem
Po po艂udniu
Wieczorem
P贸藕nym wieczorem
W weekend
 
G艂os贸w 艂膮cznie: 6654
Ankieta zako艅czy si臋 15.09.2015, 17:29
Wyniki ankiet?

Reklamy

Blok temat贸w wiadomo艣ci

http://www.sfd.pl/sklep/prdir.aspx?pid=20

Kreatyna I kofeina - zabroniona kombinacja?

Nades艂any przez Hades dnia 4.06.2008, 13:39:57 (25011 ods艂on) Wi臋cej wiadomo艣ci tego samego autora
Sprawa zwi膮ku kofeiny i kreatyny by艂a intensywnie poruszana zar贸wno w 艣rodowisku naukowym jak i po艣r贸d ludzi trenuj膮cych. Jednak wielu ludzi nie wie dlaczego w og贸le taka dyskusja istnieje, wi臋c porozmawiajmy troch臋 o historii.

Wszytko si臋 zacz臋艂o od pewnego do艣wiadczenia [ fukinhot- od tego, ktore powo艂a艂 ellis], kt贸re mia艂o wykaza膰, 偶e kofeina niweczy efekty 艂adowania mi臋艣ni kreatyn膮. To twierdzenie by艂o zadziwiaj膮ce, gdy偶 celem do艣wiadczenia by艂o zbadanie czy te 2 czynniki mog膮 pracowa膰 razem, by polepszy膰 osi膮gi w danym 膰wiczeniu, a nie by zbada膰 czy te 艣rodki si臋 'gryz膮'. Naukowcy i osoby trenuj膮ce wiedzieli od dawna 偶e ka偶dy z tych 艣rodk贸w polepsza wydajno艣膰 trening贸w, a wi臋c wydawa艂by si臋 logicznym fakt, ze po艂膮czenie ich b臋dzie jeszcze lepsze

Kreatyna dzia艂a na fosfokreatyn臋 i ATP, jednocze艣nie mo偶e buforowa膰, produkowane podczas 膰wicze艅, protony wodorowe (kwas), kofeina natomiast, dosy膰 mocno stymuluje uwolnienie epinefryny [fukinhot- inna nazwa adrenaliny]. Wi臋c teoretycznie mo偶na by bylo bra膰 te 2 substancje, by polepszy膰 osi膮gi. Ale to do艣wiadczenie pokaza艂o, 偶e by膰 moze nie wsp贸艂pracuj膮 one ze sob膮. Ba, nawet sugeruje, 偶e niekorzystne jest 艂膮czenie tych 2 rzeczy.

[...]

Ale jak zwykle sprawy nie sa takie proste. Pomimo, 偶e niektorzy uikaj膮 jak ognia takiego po艂膮czenia, wydaje nam si臋, 偶e niepotrzebnie. Wi臋c kiedy to czytasz i nie dostarczy艂e艣 jeszcze dzi艣 porcji kreatyny , 艣mia艂o, we藕 fili偶ank臋 kawy, nast臋pnie dodaj odpowieni膮 ilo艣膰 kryszta艂贸w - kreatyn臋, nie cukier

[...]

Do艣wiadczenie jest tylko tak dobre, jak jego konstrukcja

Je偶eli si臋 przyj偶ymy wcze艣niej wspomnianemu do艣wiadczeniu, ewidentnie wida膰 jaskrawe niedoci膮gni臋cia. I te problemy dotycz膮 naszego sceptycznego podej艣cia do wynik贸w tego badania. Po pierwsze, do艣wiadczenie u偶ywa metody przej艣cia (crossover design). W takowym jedna grupa atlet贸w na poczatku bierze kreatyn臋 a nastepnie po paru tygodniach przechodzi na placebo. Druga grupa na pocz膮tku bierze placebo, by po paru tygodniach przej艣c na suplementacj臋 kreatyn膮. Podczas tych okres贸w ca艂y czas monitorowane s膮 wyniki tester贸w.

Tak zaplanowane do艣wiadczenie w wi臋kszo艣ci wypadk贸w sprawdza sie wy艣mienicie poniewa偶 naukowcy maj膮 mo偶liwo艣膰 por贸wnania osi膮g贸w tych samych osobnik贸w 'na kreatynie' do ich samych 'na placebo' kilka tygodni p贸藕niej. Z tym, 偶e podczas takich do艣wiadcze艅 mi臋dzy poszczeg贸lnymi etapami powienien nast膮pi膰 okres tzw. "washout' czyli powr贸cenie poziomu kreatyn w mi臋艣niach do swojego pierwotnego poziomu. Je偶eli tak nie bedize to zawodnicy w fazie placebo nadal b臋d膮 mieli wysoki poziom kreatyny w mi臋艣niach. W tym do艣wiadczeniu naukowcy zdecydowali, 偶e ten okres b臋dzie trwa艂 3 tygodnie. Wiemy, 偶e ten okres jest za kr贸tki, by uczestnicy testu powr贸cili do 'normalno艣ci'. P贸藕niejsze badania kilkakrotnie pokaza艂y, 偶e potrzeba do tego przynajmniej 4 tygodni, albo nawet do 6 tygodni. Tu ju偶 wida膰 wady projetku tego do艣wiadczenia. Dlatego uwa偶amy, ze te b艂臋dy wp艂yn臋艂y na wynik do艣wiadczenia sprawiaj膮c, 偶e jest ono bezwarto艣ciowe

[...]

W dodatku nasze twierdzenia uzasadniaj膮 poni偶esz fakty. W do艣wiadczeniu spo偶ycie kofeiny nie mia艂o 偶adnego negatywnego wp艂ywu na 艂adowanie mi臋艣ni kreatyn膮. Wi臋c je偶eli mi臋sie艅 jest w jednakowym stopniu na艂膮dowany kreatyn膮 nie powinno byc r贸偶nicy mi臋dzy innym mi臋艣niem r贸wnie偶 ni膮 na艂膮dowanym. Tutaj wida膰 b艂膮d w konstrukcji tego do艣wiadczenia.

Argumentem, ktory proponuje druga strona, aby usprawiedliwi膰 wynik badania, jest fakt 偶e by膰 mo偶e kofeina, poprzez swoje dzia艂anie diuretyczne (odwadniaj膮ce), spowodowa艂a gorsze winiki ni偶 w grupie przyjmuj膮cej sam膮 kreatyn臋. Odk膮d wiadomo, 偶e odwodnione mi臋艣nie nie sprawuj膮 si臋 zbyt dobrze, zmniejszona jest synteza bia艂ek, wi臋c niekt贸rzy spekulowali, 偶e kofeina mo偶e si臋 do tego przyczyni膰 podczas suplementacji kreatyn膮. Odpowiedzcie wi臋c sobie na pytanie: "czy czujecie si臋 odwodnieni spo偶ywaj膮c codziennie kaw臋?"

Mimo, 偶e ju偶 w tym miejscu debata wydaje si臋 byc rozstrzygni臋ta, mamy prawdziwy gw贸藕d藕 do trumny drugiej strony. W wielu wcze艣niejszych badaniach, pokazuj膮cych pozytywny wp艂yw kreatyny na mi臋艣nie, by艂a ona podawana...zgadnijcie... ze star膮 dobr膮 kaw膮 czy herbat膮. Dlatego, 偶e kreatyna jest substancj膮 bardzo trudno rozpuszczaj膮c膮 si臋 w temperaturze pokojwej, naukowcy podawali j膮 z ciep艂膮 kaw膮, albo herbat膮 aby u艂atwi膰 rozpuszczenie i zamaskowac jej smak. Je偶eli te testy wskazuj膮 na pozytywny wp艂yw kreatyny, to kofeina nie mog艂a tutaj zadzia艂ac negatywnie.

Pomimo tego, 偶e jeste艣my 艣wi臋cie przekonani, 偶e kofeina nie prowadzi do jakichs olbrzymich negatywnych skutk贸w, ktore obni偶a艂y by warto艣膰 kreatyny, postanowili艣my przeprowadzi膰 odpowiednie do艣wiadczenie. Przy wsp贸艂pracy naszych koleg贸w z laboratorium i dyrektora laboratorium Uniwersytetu Zachodniego Ontario planujemy przyjrze膰 si臋 efektom suplementacji kreatyny, kreatyny+kofeiny, kreatyny+kawy i placebo. Wyniki powinny raz na zawsze rozwiac wszelkie w膮tpliwo艣ci. Do tego czasu nie b臋dziemy wyrzuca膰 Pana Kofeiny albo Pana Kreatyny z naszych 偶y膰...


Kreatyna - mocne kombinacje

Pomimo tego, 偶e pierwsza cz臋艣膰 tego artyku艂u supia si臋 na fakcie, 偶e prawdopodobnie kofeina nie wyklucza si臋 z kreatyn膮, w tym miejscu chcemy podyskutowac o tym co mo偶na 艂膮czy膰 z kreatyn膮 aby polepszyc jej dzia艂anie. Od momentu pojawienia si臋 kreatyny jej popularno艣膰 ci膮gle ro艣nie. Nawet pomimo pomniejszych niedogodno艣ci wi膮偶膮cych si臋 z postaci膮 monohydratu kreatyny jako proszku takich jak gazy, wzd臋cia czy biegunka wielu ludzi zwi膮zanych z treningiem si艂owym i nie tylko, nadal suplementuje si臋 ni膮 ze wzgl臋du na jej w艂a艣ciow艣ci. Ale je偶eli mo偶na by by艂o zmniejszy膰 te niedogodno艣ci? Odpowied偶 na to pytanie znajdujemy w po艂膮czeniu kreatyny z innymi substancjami.

Inna sprawa to ta, 偶e niektorzy na kreatyne reaguj膮 bardzo dobrze, a niekt贸rzy nie. W tym wypadku, decyduj膮cym mo偶e sie okaza膰 pocz膮tkowe st臋偶enie kreatyny w mi臋艣niu gdy zaczynamy cykl kreatynowy, albo zmniejszone lub podwy偶szone spo偶ycie kreatyny (np. W codziennym po偶ywieniu, czyli zale偶ne od diety) w indywidualnych przypdakach. Mo偶e wi臋c jest spos贸b na to, aby zar贸wno ci kt贸rzy reaguj膮 na kreatyn臋, jak i ci kt贸rzy reaguj膮 na ni膮 s艂膮biej, mogli zwi臋kszy膰 jej 'przyswajalno艣膰 mi臋艣niow膮'?.


Kreatyna i rozpuszczalno艣膰

Je偶eli kiedykolwiek mia艂e艣 doczynienia z kreatyn膮 wiesz, 偶e bez celowym jest rozpuszczanie jej w zwyk艂ym p艂ynie. Pr臋dzej przepchniesz s艂onia przez dziurke od klucza. Rezultatem s艂abej rozpuszczalno艣ci jest fakt, 偶e gdy dostanie si臋 ona do przewodu pokarmowego nasz organizm stara si臋 j膮 rozpu艣ci膰. Dlaczego? Poniewa偶 nie mo偶e on przyswoi膰 rzeczy nierozpuszczonych . Je偶eli tak si臋 nie stanie to b臋dzie sobie tam siedzie膰 w postaci proszku I ewentualnie docelowo wyl膮duje w naszym WC. Organizm wi臋c, aby zpobiedz temu, wysysa plyny z kom贸rek uk艂adu trawiennego by dostarczy膰 ich odpowiedni膮 ilo艣膰, by rozpu艣ci膰 kreatyn臋. Ale to wywo艂uje reakcj臋 organizmu, polegaj膮ca na tym, 偶e stara si臋 on jak najszybciej wydali膰 te 'sci膮gniete' do uk艂adu pokarmowego p艂yny. Co w konsekwencji prowadzi do biegunki... Wi臋c kiedy masz do czynienia kreatyn膮 i mniewasz cz臋ste wizyty w 艂azience, to znak, 偶e tw贸j organizm probuje j膮 rozpu艣ci膰. Ju偶 nie wspominam o fakcie, ze podczas takich 'porcelanowych epizod贸w' du偶o z przyj臋tej kreatyny trafia po prostu do 艣ciek贸w.

Wie膰 jak rozwi膮za膰 ten problem? Na pocz膮tku trzeba rozpu艣ci膰 kreatyn臋 w ciep艂ym p艂ynie. Wykorzystuje si臋 tu prawa termodynamiki. Spo偶yta w takiej postaci, jest znacznie lepiej przyswajalna i nie sprawia dolegliwo艣ci wy偶ej opisanych. W艂a艣nie w tym miejscu ludzie zacz臋li si臋 zastanawia膰, nad tym jaki wp艂yw ma kofeina na przyswajanie kreatyny, gdy偶 wi臋kszo艣膰 z nich poprostu wsypywa艂a porcj臋 kreatyny do kawy lub herbaty.

Drugim rozwi膮zaniem jest kreatyna w p艂ynie. Wiele firm opracowa艂o p艂ynn膮 postac kreatyny, kt贸ra zawiera pewien typ gliceryny i w臋glowodanowo-podobn膮 substancj臋, w kt贸rych to kreatyna jest rozpuszczona, Nie ma jednak dowod贸w na to, 偶e taka posta膰 jest lepsza od klasycznej postaci kreatyny. Pomomo tego, teoretycznie taka postac nie ma sensu, gdy偶 jak wiadomo kreatyna jest niestabilna, gdy przebywa zbyt d艂ugo w 艣rodowisku wodnym. Pod wp艂ywem reakcji z cz膮steczkami wody rozpada si臋 do kreatyniny, bezu偶ytecznego metabolitu, ktory poprostu jest z organizmu wydalany. Jednak zwa偶aj膮c na poziom wsp贸艂czesnej chemii, jeste艣my pewni, 偶e ten problem mo偶na usun膮膰. Nawiasem m贸wi膮c widzieli艣my ju偶, nieopublikowane materia艂y, 偶e jest kilka produkt贸w zawieraj膮cych stabiln膮 posta膰 p艂ynnej kratyny, kt贸ra mo偶e pozosta膰 stabilna prze d艂u偶szy okres czasu. Sugerujemy wam, kupywanie tej formy kreatyny, od sprawdzonych, ci臋sz膮cych si臋 dobra renom膮 i dobrymi procesami kontroli jako艣ci firm.

[...]

Spraw aby twoja kreatyn膮 dzia艂a艂a na ciebie

Podsumowuj膮c jest wiele sposob贸w aby wyci膮gn膮膰 jak najwi臋cej z suplementacji kreatyn膮. Minimalizuj膮c dyskomfort i maksymalizuj膮c wch艂anianie, mo偶na ze zwyk艂ego suplementu osi膮gn膮c co艣 naprawde wyj膮tkowego. Kreatyna mo偶e powi臋kszy膰 mas臋 mi臋艣niow膮, si艂e i potencjalnie wydajno艣膰 wysi艂ku. Dodanie w臋glowodan贸w i bia艂ka mo偶e prowadzi膰 do jeszcze wi臋kszych korzy艣ci. W dodatku p艂ynna kreatyna mo偶e pozwoli膰 na suplementacje w mniejszych dawkach i zapobiega膰 problemom trawiennym.

I tak przy okazji... Nie pozw贸l Pani Kawie zbiera膰 kurzu gdy suplementujesz kreatyn臋... Nie tak powinno si臋 traktowa膰 starej przyjaci贸lki...

殴r贸艂o: http://www.body-factory.pl/showthread.php?t=1457
Ocena: 10.00 (2 g艂os贸w) - Oce艅 t臋 wiadomo艣膰 -
Wersja do wydrukowania Powiadom znajomego o tej wiadomo艣ci Utw贸rz dokument .pdf z tego artyku艂u

test 22222

Inne artyku艂y
8.05.2014, 11:13:04 - Jak zwi臋kszy膰 efektywno艣膰 kreatyny
18.11.2013, 12:08:14 - Muskularna sylwetka - cel prawdziwego m臋偶czyzny
18.06.2013, 19:11:04 - Wisz膮cy triceps - jak pozby膰 si臋 problemu?
2.04.2013, 22:29:58 - Dieta na mas臋 - osoba o wadze 58 kg
18.03.2013, 23:46:57 - W臋glowodany po treningu
18.03.2013, 23:32:33 - Jay Cutler – trening klatki i biceps贸w
12.03.2013, 21:07:05 - Australian PRO 2013 wyniki
26.02.2013, 6:00:00 - Co je艣膰 na 艣niadanie?
25.02.2013, 20:07:35 - 膯wiczenia rozgrzewkowe i wych艂adzaj膮ce
25.02.2013, 19:53:18 - Kai Greene – biografia
 
Komentarze s膮 w艂asno艣ci膮 ich autor贸w. Nie ponosimy odpowiedzialno艣ci za ich tre艣膰.
Napisz komentarz
Zasady komentowania*
Komentarze zawsze s膮 zatwierdzane.
Tytu艂*
Nazwa*
Email*
Witryna WWW*
Wiadomo艣膰*
Kod potwierdzenia*
9 - 8 = ?  
Wpisz wynik wyra偶enia
Mo偶esz spr贸bowa膰 tylko: 10 razy



© Kulturystyka.ORG.pl 2004-2014 Kopiowanie artyku艂贸w dozwolone po podaniu aktywnego linku do danego materia艂u.