3 najsłynniejsze mity, przez które nie chudniesz

Przyznaj się, ile razy słyszałeś, że aby schudnąć musisz ograniczać tłuszcze? Kto i ile razy powiedział ci, że węglowodany są „złe”, a jedzenie kolacji powoduje tycie? Zastanawiałeś się kiedyś, ile jest prawdy w tych popularnych teoriach i czy stosowanie ich, aby na pewno jest dla twojego organizmu skuteczne, efektywne i przede wszystkim – zdrowe?

Mit 1: Tłuszcze to wróg odchudzania.

Mit niezwykle pospolity i powtarzany niczym echo w górach. Co więcej, tłuszcze stawia się na równi z cukrem prostym twierdząc, iż to on jest głównym winowajcą dodatkowych centymetrów w biodrach. Jest to niezwykle krzywdzące i zbyt uogólniające! Obecnie rozróżniamy tłuszcze nienasycone i nasycone, których działanie na nasz organizm jest z goła różne. Te pierwsze to szeroka grupa produktów – takich jak oliwa z oliwek, awokado, olej kokosowy, olej zawarty w rybach czy orzechach. Drugie często kryją się w maśle, tłustym mięsie, oleju palmowym czy margarynach i niektórych serach (np. topionych). Już po samym opisie widać jak na dłoni, które z nich są zdrowe, a które szkodliwe. Tłuszcze nasycone przyczyniają się negatywnie do naszych wyników badań (głównie wpływają na poziom cholesterolu) ale również mają negatywny wpływ na stężenie triglicerydów czy insulinowrażliwość. Czy zatem warto eliminować tłuszcze w diecie? Nie! Warto je skutecznie odróżniać i pamiętać, że tłuszcze wzmacniają odporność, są nośnikiem dla cennych witamin i dostarczają energii.

Mit 2: Jeśli chcesz schudnąć, pomiń kolację.

„Śniadanie zostaw dla siebie, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi” – znasz to powiedzenie? Jest niezwykle popularne i równie szkodliwe dla naszego zdrowia. Poprawnie ułożony jadłospis oraz jeden z podstawowych kroków ku zdrowiu, to stosowanie regularnych i zbilansowanych posiłków. Odstawienie kolacji to lawina późniejszych pokus i nocnego podjadania. Co więcej, od obiadu do śniadania, mija zbyt dużo godzin, co skutkuje skokiem insuliny i chęcią zjedzenia większego śniadania.

Aby stworzyć idealną, zbilansowaną kolację, warto inspirować się przepisami, stworzonymi przez dietetyków (np. https://michalwrzosek.pl/przepisy/ )

Mit 3: Jeśli chcesz schudnąć, musisz odstawić węglowodany.

Węglowodany mają negatywną opinię z dwojakich powodów. Po pierwsze, często uważa się je jako główny prowodyr insulinooporności. Po drugie, często węglowodany utożsamia się z cukrem. Sytuacja jednak jest dużo bardziej złożona i tak jak w przypadku tłuszczy – podzielić je możemy na te dobre i złe. Węglowodany złożone (czyli „dobre”) to min. ryż dziki czy kasza gryczana. Węglowodany proste najczęściej kryją się w fast-foodach, słodyczach, ciastkach czy napojach słodzonych wszystkich węglowodanów odbiera nam funkcje magazynową, transportową i budulcową. Na co więc warto zwrócić uwagę? Przede wszystkim na źródło węglowodanów w diecie. Koncentrując się na nieprzetworzonych produktach z całą pewnością nie oddalimy się od naszego celu jakim jest redukcja tkanki tłuszczowej.

Podziel się z innymi:

Zobacz również

Skomentuj