Aminokwasy niezbędne dla osób uprawiających sport

Szukając informacji na temat aminokwasów, często możemy spotkać się z określeniem, iż są one cegiełkami budującymi nasz organizm. Porównanie nie jest przypadkowe. Aminokwasy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, gdyż bezpośrednio wpływają na wiele procesów życiowych. Dlaczego najczęściej mówi się o nich jako o podstawowym suplemencie sportowców?

Lista kluczowych funkcji aminokwasów jest naprawdę długa. Są one podstawowym budulcem naszych komórek oraz DNA. Warunkują procesy odpowiedzialne za regulację masy ciała, dbają o równowagę hormonalną w organizmie oraz biorą udział w produkcji takich substancji jak insulina czy adrenalina.

W diecie sportowców oraz wszystkich osób, które pracują nad swoją sylwetką, najczęściej zwraca się uwagę na fakt, że aminokwasy wspomagają redukcję tkanki tłuszczowej, wpływają na lepszą wydajność organizmu oraz dostarczają energii podczas treningów. Chronią one także mięśnie przed katabolizmem, czyli procesem rozpadu tkanki mięśniowej, który może objawiać się uczuciem pieczenia, a nawet silnym bólem, w trakcie wykonywania ćwiczeń fizycznych.

Najważniejsze aminokwasy dla sportowców

Aminokwasy BCAA

Wśród aminokwasów, które szczególnie polecane są sportowcom, najczęściej wymienia się aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach bocznych, czyli aminokwasy BCAA. Ich zalety to przede wszystkim redukcja objawów zmęczenia po intensywnym treningu, zapobieganie przetrenowaniu oraz stymulacja hormonów, które wpływają na przyrost mięśni. Trzeba przyznać, że przy tylu właściwościach, BCAA trudno jest pominąć w suplementacji dla sportowców.

Aminokwasy BCAA charakteryzuje bardziej skomplikowana budowa. Otóż oprócz grupy aminowej o charakterze zasadowym oraz grupy karboksylowej o odczynie kwasowym, posiadają one również rozgałęziony łańcuch boczny. Taką budowę mają leucyna, izoleucyna oraz walina – aminokwasy egzogenne, czyli takie, które nie mogą być wytwarzane przez organizm, dlatego trzeba dostarczać ich w pożywieniu lub w postaci suplementów.

Największą rolę w budowaniu masy mięśniowej odgrywa leucyna. To właśnie ona inicjuje procesy anaboliczne zachodzące w naszym organizmie. Jest to aminokwas, który oddziałuje na pracę układu nerwowego oraz wpływa na ośrodek sytości. Otóż kiedy organizm otrzymuje odpowiednią dawkę białek i węglowodanów, leucyna sygnalizuje komórkom mięśniowym dostępność substancji budulcowych, co umożliwia przyrost beztłuszczowej masy mięśniowej.

Izoleucyna to izomer leucyny, a jej główne funkcje to przyspieszanie regeneracji mięśni, wspomaganie gojenia się ran, regulacja poziomu cukru we krwi oraz ograniczanie niedoboru kwasów tłuszczowych. Z kolei walina wspiera organizm w procesie wytwarzania energii w mięśniach, stymuluje wzrost tkanki mięśniowej oraz dba o utrzymanie równowagi hormonalnej.

Alanina, arginina i glutamina

Aminokwasy kluczowe w diecie sportowców to także alanina, arginina oraz glutamina. Pierwszy z wymienionych działa na zwiększenie produkcji karnozyny, która wpływa na lepszą pracę mięśni. Alanina reguluje poziom pH, wspiera regenerację mięśni, poprawia ich kurczliwość i wpływa na wzrost siły mięśniowej, co zdecydowanie stanowi doskonałe wsparcie przy długotrwałym wysiłku. Arginina to prekursor tlenku azotu, która nie tylko ma wpływ na przyspieszenie regeneracji po treningu, ale również działa korzystnie na szybkie gojenie się ran, wpływa na opóźnienie procesu starzenia oraz na syntezę hormonu wzrostu i insuliny. Stymuluje ona również czynności nerek, przez co ma także działanie oczyszczające. Największy procent występowania w ludzkim organizmie posiada glutamina. Stanowi ona około 60 % wszystkich aminokwasów składających się na tkankę. Wśród jej najważniejszych funkcji możemy wymienić m.in. stymulację procesu budowy białek mięśniowych, poprawę wytrzymałości organizmu, zwiększenie odporności, przyspieszanie regeneracji oraz zapobieganie przetrenowaniu i zakwaszeniu organizmu.

Metody suplementacji aminokwasów

Naturalne źródła aminokwasów BCAA znajdziemy w nabiale, mięsie oraz roślinach strączkowych, jednak ich ilość nie jest wystarczająca w diecie sportowców. Dzieje się tak, gdyż potrzeby osób aktywnych fizycznie są znacznie większe niż tych, które nie uprawiają sportu (sportowcy metabolizują znacznie więcej aminokwasów rozgałęzionych). Z tego względu zaleca się przyjmowanie BCAA w postaci suplementów białkowych. Najlepiej je spożywać w trakcie treningu, gdyż dzięki wysiłkowi fizycznemu nasz metabolizm lepiej i szybciej je wykorzysta. Mimo wszystko, nie należy pomijać dni bez treningów – wówczas zaleca się spożywać jedną porcję BCAA na czczo z samego rana, a drugą tuż przed zaśnięciem.

Arginina to z kolei aminokwas względnie egzogenny, co oznacza, że jest on wytwarzany w organizmie człowieka, jednak z wiekiem jego zdolność syntezy spada i musi być dostarczany wraz z pożywieniem, bądź w postaci suplementów. Podobnie jak w przypadku BCAA, argininę znajdziemy w nabiale, mięsie oraz strączkach, jednak w przypadku sportowców, w celu osiągnięcia lepszych rezultatów podczas ćwiczeń, zaleca się przyjmowanie preparatów z argininą.

Te same zasady dotyczą suplementowania glutaminy oraz alaniny. Choć są to aminokwasy endogenne, które nasz organizm jest w stanie wytworzyć samodzielnie, zapotrzebowanie na nie jest znacznie większe w przypadku osób uprawiających sport.

Oprócz preparatów zawierających aminokwasy, coraz popularniejszą metodą suplementacji są również kroplówki witaminowe. Ich zdecydowaną zaletą jest 100 % wchłanialność, dwukrotnie wyższa niż w przypadku zwykłej suplementacji doustnej. Przewagą tej formy suplementacji jest również to, że wlewy nie zawierają żadnych szkodliwych dodatków – stabilizatorów, sztucznych barwników oraz wypełniaczy. Dzięki temu, do organizmu trafiają tylko i wyłącznie składniki odżywcze w najczystszej postaci.

Jak wiemy, każdy organizm może mieć inne zapotrzebowanie na różnego rodzaju składniki, dlatego zawartość aminokwasów w kroplówce jest dostosowywana indywidualnie do pacjenta, na podstawie diagnostyki medycznej. Do niedawna takie kuracje były dostępne tylko w szpitalach. Obecnie zaczęło się to zmieniać – zabieg można wykonać w specjalnych placówkach, w miłej i relaksującej atmosferze, pod nadzorem wykwalifikowanego zespołu lekarzy. Jego zdecydowaną zaletą jest również to, że jest on bezbolesny, gdyż używa się przy nim specjalnie sprowadzanych z Niemiec najostrzejszych wenflonów. Takie miejsce stworzyła właśnie klinika witaminowa Future Body Clinic.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pin It on Pinterest