Bądź wszechstronny

Sam rozwój sylwetki i mięśni nie może być celem samym w sobie. Kulturysta nie może być tylko ładnie i proporcjonalnie zbudowany i silny, ale wszechstronnie sprawny fizycznie (powinien być przygotowany do wykonywania różnorakich wysiłków i czynności). Nie można ograniczać się tylko i wyłącznie do ćwiczeń kulturystycznych, lecz należy włączyć do swego treningu inne formy ruchu, uprawiając również inne sporty i to przez cały rok.

Dobór sportów i ćwiczeń uzupełniających trening kulturystyczny powinien być dokonywany pod kątem pory roku. W zimie główny nacisk będziemy kładli na zdobywanie masy mięśniowej i siły, a przynajmniej raz w tygodniu będziemy starali się pojeździć na łyżwach lub biegać na nartach. W okresie wiosennym, poza treningami na sali 1-2 razy w tygodniu należy wyjść w teren. Najlepszą formą kształtowania ogólnej sprawności jest atletyka terenowa, czyli bieg w urozmaiconym terenie połączony z różnymi ćwiczeniami gimnastycznymi. Latem, szczególnie w okresie wakacji, zmniejszamy częstotliwość i objętość treningu kulturystycznego, natomiast więcej czasu przeznaczamy na uprawianie gier sportowych i lekkoatletyki, a przede wszystkim sportów wodnych ( wioślarstwo i kajakarstwo) i pływania. Jesienią znów znakomitym uzupełnieniem ćwiczeń na sali będzie atletyka terenowa.

Tylko trenując systematycznie przez cały rok i uwzględniając w swoim programie różne formy ruchu i akcenty możesz stać się nie tylko pięknie zbudowany i silny, ale i sprawny. Atutem kulturysty powinny być nie tylko duże mięśnie, ale również umiejętności techniczne w różnych dyscyplinach sportu, ogólna sprawność fizyczna.

Źródło: „Kulturystyczne ABC” – Henryk Jasiak

Podziel się z innymi:

Zobacz również

Skomentuj