Co warto wiedzieć o działaniu BCAA?

Praktycznie każda osoba, która zaczyna trenować siłowo i dąży do zwiększenia masy mięśniowej interesuje się suplementami diety mającymi pomóc w uzyskaniu pożądanych efektów. Oprócz odżywek białkowych, jedną z najpopularniejszych substancji jest BCAA. Tego typu preparaty mają postać proszku, który należy rozpuścić w płynie. Sklepy z suplementami oferują spory wybór produktów, w różnych pojemnościach i smakach. Co to jest BCAA, w jaki sposób działa i na jakie efekty można liczyć?

BCAA – co to jest?

BCAA (Branched Chain Amino Acids) to nic innego jak aminokwasy rozgałęzione, które mogą ulec utlenieniu w mięśniach szkieletowych. Sprzyja temu przede wszystkim wysiłek fizyczny. Należą do grupy aminokwasów egzogennych, co oznacza że organizm nie jest w stanie wytworzyć ich samodzielnie. BCAA składa się z trzech substancji – leucyny, izoleucyny i waliny. W jaki sposób działają?

  • Leucyna wpływa na hamowanie kortyzolu, tym samym ograniczając rozpad tkanki mięśniowej. Jednocześnie wykazuje działanie zwiększające syntezę białek w mięśniach.
  • Izoleucyna również działa antykatabolicznie, a ponadto regulująco na poziom cukru we krwi.
  • Walina podobnie jak wyżej wymienione hamuje rozpad mięśni. Oprócz tego wpływa na zachowanie odpowiedniego stężenia hormonu wzrostu i bierze udział w procesie pozyskiwania energii w mięśniach.

Co daje BCAA?

Osoby chcące poprawić wydolność wysiłkową muszą uwzględnić w swojej diecie nie tylko większą liczbę węglowodanów, ale również aminokwasów. To właśnie te drugie wpływają na wzmocnienie metabolizmu, a co za tym idzie proliferacji komórek. Co więcej, zwiększają wydajność treningów i przyspieszają regenerację. Jednocześnie stanowią źródło energii, zmniejszając gromadzenie się 5-HT (serotoniny), będącej główną substancją odpowiedzialną za uczucie zmęczenia.

Co jeszcze daje BCAA? Substancja przemieszcza się do mięśni gdzie jest utleniana, aby dostarczyć dodatkowej energii. W efekcie tego ilość glukozy, która rozkłada się w wątrobie i jest uwalniana do krwi, jest zmniejszona. Osoby przyjmujące BCAA są lepiej zabezpieczone przed pogorszeniem wydolności fizycznej, do którego dochodzi w sytuacji ubytku glikogenu mięśniowego – zjawiska typowego na późniejszym etapie treningów wytrzymałościowych. Działanie BCAA zostało dokładnie opisane pod linkiem https://swiatsupli.pl/blog/czy-bcaa-dziala/. Artykuł stanowi odpowiedź na pytanie o skuteczność preparatów zawierających aminokwasy rozgałęzione.

Aminokwasy BCAA – kiedy należy je brać?

Stosowanie aminokwasów rozgałęzionych różni się w zależności od tego czy mamy dzień treningowy, czy dzień bez treningu. W pierwszym przypadku BCAA powinno przyjmować się zarówno przed, jak i po wysiłku. Mieszankę wypijamy około godzinę przed rozpoczęciem ćwiczeń. W tym czasie działanie BCAA będzie polegać na ochronie tkanki mięśniowej i pobudzaniu jej wzrostu. Jednocześnie w trakcie treningu, będzie można liczyć na większą siłę i wydajność. Po zakończeniu ćwiczeń należy odczekać około 15 minut i dopiero po upływie tego czasu przyjąć kolejną dawkę suplementu. W tej sytuacji możemy liczyć na przyspieszenie regeneracji oraz zapobieganie rozpadowi mięśni.

Jak wygląda suplementowanie BCAA w dni beztreningowe? Aminokwasy najczęściej spożywa się rano oraz wieczorem przed snem. Zalecana dawka wynosi od 0,5 do 1 g preparatu na 10 kg masy ciała. Co istotne, nie należy przekraczać tych wartości, gdyż istnieje ryzyko skutków ubocznych. Stosowanie się do powyższych zaleceń nie grozi ich pojawieniem się. BCAA jest bezpiecznym i przebadanym suplementem, wartym stosowania przez osoby, które chcą wesprzeć proces rozbudowy tkanki mięśniowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pin It on Pinterest