Czy glutamina działa ?

Glutamina odgrywa kluczową rolę w wielu czynnościach organizmu, a główną w procesie przyrostu mięśni. Najlepiej poznaną cechą glutaminy jest jej zdolność do ochrony masy mięśniowej podczas stresu. Po ciężkim urazie chirurgicznym podawanie glutaminy jest częścią dożylnego odżywiania. Ma to zmniejszyć utratę wolnych aminokwasów w mięśniach szkieletowych.

W ciągu ostatnich lat firmy produkujące suplementy kładły nacisk na badania naukowe swoich preparatów. Praktyka ta doprowadziła do poznania kilku suplementów, które naprawdę pobudzają przyrost mięśni. Glutamina (razem z kreatyną) należy do tej ścisłej czołówki preparatów, które przebadano z naukową dokładnością. Dla kulturysty ważne jest, że zapobiega ona utracie mięśni, a nawet wpływa na zmniejszenie ilości tłuszczu w organizmie. Glutamina może faktycznie być następnym wielkim odkryciem w kulturystyce.

Glutamina odgrywa kluczową rolę w wielu czynnościach organizmu, a główną w procesie przyrostu mięśni. Najlepiej poznaną cechą glutaminy jest jej zdolność do ochrony masy mięśniowej podczas stresu. Po ciężkim urazie chirurgicznym podawanie glutaminy jest częścią dożylnego odżywiania. Ma to zmniejszyć utratę wolnych aminokwasów w mięśniach szkieletowych. Operacja jest olbrzymim stresem dla organizmu. Ale ciężki trening oporowy również (wystarczy spytać Doriana Yatesa). Jeśli można zapobiec utracie mięśni, to już jest połowa sukcesu. Następny krok to zwiększenie syntezy białek. Glutamina bierze udział i w tym procesie.

W ciekawym badaniu z 1996 r. podawano doustnie glutaminę w dawce 0.5 g/kg masy ciała dziennie poparzonym chorym. Pacjenci objęci programem badania byli w stanie utrzymać stałą masę ciała. Okazało się, że glutamina wykazywała silne własności anaboliczne. W dodatkowych badaniach również zademonstrowano silne działanie glutaminy w mięśniach szkieletowych. Część najbardiej interesujących informacji pochodzi z badań nad chorymi na AIDS. Zmniejszenie rezerw glutaminy jest jednym z czynników powstawania zespołu wyniszczenia związanego z AIDS. Podczas stanów stresu lub ka-tabolizmu (np. choroby, operacji, oparzeń, ciężkiego treningu oporowego) glutamina stanowi ponad 30% wszystkich aminokwasów opuszczających mięśnie. Utrata glutaminy może być sygnałem dla katabolizmu mięśni. By pokryć zapotrzebowanie na glutaminę może dojść nawet do zaniku mięśni. Dopóki poziom glutaminy nie zostanie uzupełniony, synteza białek w mięśniach nie powróci do normy. Zatem dobrze jest mieć duże zapasy glutaminy w mięśniach, zarówno będąc zdrowym, jak i chorym.

Kulturyści przed zawodami oraz ci, którzy chcą schudnąć, powinni również wziąć pod uwagę przyjmowanie glutaminy ze względu na wpływ na metabolizm glukozy. Badanie, jakie przeprowadzono na uniwersytecie w Rochester wykazało, że glutamina gra ważną rolę w regulacji glukoneogenezy. Badanie przeprowadzono na ludziach, którym podano wlew z glutaminy i zaobserwowano, że ten aminokwas łatwo przekształca się w glukozę. Proces ten odbywał się bez żadnego udziału insuliny i glukagonu (hormonów regulujących stężenie cukru we krwi).

Wygląda na to, że glutamina ma wpływ na ilość spalanego tłuszczu podczas diety stosowanej przed zawodami, jak również na ilość beztłuszczowej masy ciała, jaka w tym czasie pozostanie. Częściowa trudność uzyskania bardzo odtłuszczonego ciała polega na precyzyjnej regulacji insuliny i glukagonu. Typowo należy zmniejszyć ilość wydzielanej insuliny by zapobiec odkładaniu się tłuszczu. Ale przedłużona dieta niskowęglowodanowa może wywołać rozpad lub proteolizę w mięśniach. Jedną z najciekawszych własności węglowodanów jest ich działanie oszczędzające białka. Jeśli zmniejszy się spożycie węglowodanów, bardzo ważne staje się podawanie glutaminy, gdyż ta z łatwością przekształca się w glukozę, a to pozwoli ochronić tkankę mięśniową przed rozpadem potrzebnym dla pozyskania energii dla organizmu. Przekształcenie się glutaminy w glukozę nie powoduje wzrostu poziomu insuliny, więc nie ma niebezpieczeństwa działania lipogenicznego (odkładania tłuszczu) związanego z insuliną.

Uważam, że glutamina jest jednym z modnych suplementów wartych stosowania. Z naukowego punktu widzenia trenujący oporowo powinni utrzymywać duże rezerwy wewnątrzmięśniowe tego w pewnych warunkach niezbędnego aminokwasu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pin It on Pinterest