Czym jest siemię lniane i dlaczego warto je dodać do swojej diety?

O polskim superfoodzie, czyli siemieniu lnianym słyszeli już prawdopodobnie wszyscy. Jakiś czas temu siemię lniane zostało określone przez licznych dietetyków i trenerów personalnych jednym z najważniejszych elementów diety. Co zatem sprawia, że siemię lniane jest tak zdrowe i dlaczego koniecznie powinniśmy dodać je do swojej diety?

Czym jest siemię lniane?

Siemię lniane, czyli niewielkie brązowe nasionka, które otrzymuje się z lnu, wykorzystuje się w naturalnej medycynie od kilku tysięcy lat. Dziś jednak siemię lniane może być nieodłącznym elementem diety, ponieważ produkt jest dostępny w praktycznie każdym większym sklepie lub w Internecie. W sprzedaży dostępne są dwa rodzaje siemienia lnianego – brązowe i złociste (tzw. budwigowe) i obie odmiany mogą i powinny być stosowane w diecie. Siemię lniane to jeden z najlepszych produktów dla osób, które mają problemy z trawieniem i często zmagają się z podrażnieniami w układzie pokarmowym. Siemię lniane zawiera duże ilości błonnika, kwasów tłuszczowych Omega3 oraz antyutleniaczy, dlatego wielu dietetyków zaleca regularnie dodawanie siemienia lnianego do spożywanych produktów. Zazwyczaj rekomendowana porcja spożycia siemienia lnianego to ok. 7 gramów, czyli jedna łyżka stołowa, która charakteryzuje się następującą kalorycznością: ok. 37 kcal oraz aż ok. 2 gramy błonnika. Dodatkowo siemię lniane zawiera takie witaminy i minerały jak witaminy A, C, D, E, cynk, magnez, potas i wapń.

Dlaczego warto jeść siemię lniane?

Siemię lniane to tzw. polski super food. Takie określenie nie mogło wziąć się znikąd. Siemię lniane o przede wszystkim świetny środek na problemy z układem trawiennym. Zawartość nasion sprawia, że poprawiają perystaltykę jelit i pomagają poradzić sobie z podrażnieniami w układzie pokarmowym. Siemię lniane to również duża ilość błonnika, który również pomaga w odchudzaniu. Nasiona są również bardzo bogate w zdrowe tłuszcze, czyli m.in. kwas stearynowy, linolenowy oraz kwas olejowy. Bardzo duże znaczenie dla prozdrowotnego działania siemienia lnianego ma również dużą zawartość antyutleniaczy. Dodatkowo wraz z siemieniem lnianym dostarczamy do organizmu takie pożyteczne składniki jak np. sterole, likozydy cyjanogenne (linamaryna, lotaustralina), kwasy i zdrowe śluzy.

Jak wkomponować siemię lniane w swoją dietę?

Siemię lniane można spożywać na wiele różnych sposobów. Co ważne, według wielu dietetyków, aby zauważyć pozytywne skutki dodania do diety siemienia lnianego, wystarczy jeść jedną łyżkę nasion dziennie. Wiele osób przygotowuje siemię lniane w następujący sposób: zalewa je zimną lub gorącą wodą, podobnie jak płatki owsiane. Popularne są również tzw. napary z siemieniem lnianym. Zazwyczaj jednak przygotowane siemienia lniane można dodawać do koktajli, owsianki, sałatek lub jakiejkolwiek innej potrawy. Jest to możliwe dzięki temu, że w połączeniu z innymi produktami ich smak staje się znacznie mniej wyrazisty. Każdy powinien jednak znaleźć swój sposób i wykorzystać siemię lniane tak, aby dieta była jeszcze lepsza. Zdrową dietę może zapewnić również firma cateringowa – Just do eat catering.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pin It on Pinterest