Aqua aerobik – wiadomosci ogolne

Ten temat zawiera 5 odpowiedzi, ma 3 głosy i był aktualizowany ostatnio przez  Hades 6 lat temu.

Wyświetla 1 wpisów z $
  • Autor
    Wpisy
  • #2129

    Hades
    Keymaster

    Nikogo nie dziwi wykorzystanie wodnego orodowiska do ćwiczen. P3ywanie cieszy się ogromna popularnooci1, a ćwiczenia w wodzie są stosowane od dawna jako forma rehabilitacji. AQUA AEROBIK nadaje jednak ćwiczeniom tego typu calkiem nowy wymiar. Składa się na to kilka czynnikow. Po pierwsze, wyjątkowe w3aociwooci wody sprawiają, że jest to trening bezpieczny i efektywny oraz dostepny dla wszystkich. Po drugie, aqua aerobik to owietna zabawa. Ponadto zanurzenie daje poczucie prywatnooci, podczas gdy wci1? możemy cieszya się treningiem w grupie.

    Woda – sprzymierzeniec fitnessu Umiejetnooa odpowiedniego wykorzystania w3aociwooci orodowiska wodnego podczas zajea jest kluczem do sukcesu aqua aerobiku. Woda oddziałuje na zanurzone cia3o na wiele sposobow – organizm reaguje na jej temperature, ciśnienie, odczuwa lepkooa i napiecie powierzchniowe. Dodatkowo podczas ruchow w wodzie wystepuje opor zwi1zany z tarciem. Przy doborze ćwiczen do lekcji aqua aerobiku istotna jest też siła wyporu, którą powoduje pozorn1 utrate cieżaru ciała. Człowiek o wadze 70 kg w wodzie waży około 6 kg. Si3a wyporu wpływa bowiem na odci1żenie ciała, co ułatwia wykonywanie ćwiczen. W zale?nooci od głebokooci zanurzenia, ułożenia ciała w wodzie i kierunku wykonywania ruchu możemy mówią o ćwiczeniach w warunkach odci1żenia, ćwiczeniach wspomagających i ćwiczeniach z oporem. Na cia3o zanurzone w wodzie działa rownież ciśnienie hydrostatyczne, ktore wywiera duży wpływ na ruchy klatki piersiowej (ułatwiając wydech i powodując opor przy wdechu) oraz jamy brzusznej. Wielkooa ćwiczenia hydrostatycznego zależy od głebokooci zanurzenia. Si3a wyporu i ciśnienie hydrostatyczne zmniejszają do minimum prace statyczn1 mięśni, konieczn1 do utrzymania pionowego ułożenia ciała oraz wpływają na odci1żenie stawow i kregos3upa. Umo?liwia to d3u?sze wykonywanie ruchow, ktore na l1dzie znacznie szybciej powodują zmeczenie. Podnosi także bezpieczenstwo wykonywanych ćwiczen. Jeszcze inna, bardzo ważna w3aociwooa wody to jej lepkooa, polegająca na powstawaniu siły oporu przeciwko ruchom wewnetrznym. Ruchy wykonywane w wodzie natrafiają na opor zwi1zany z jej spojnooci1 i lepkooci1. Opor ten zależy od szybkooci ruchow oraz wielkooci powierzchni ciała.

    Rzua się do wody Aby zaplanowaa trening aqua aerobiku, trzeba dobrze znaa i rozumieć w3aociwooci wody oraz zdawaa sobie sprawe z ogromnej ro?nicy miedzy ćwiczeniami na l1dzie i w wodzie. Jest ona głównym powodem, dla ktorego przenosimy zajecia z sali do basenu. Zasady dobierani ćwiczen i prowadzenia treningu w wodzie są ociole okreolone. Instruktor musi być przeszkolony i doskonale przygotowany do każdej lekcji. Powinien także znaa zasady ratownictwa wodnego i bezpieczenstwa w basenach. Mozemy wyro?nia kilka rodzaj ow zajea w wodzie, ktore warto zaproponowaa osobom korzystającym z klubow fitness. Rodzaj zajea w dużym stopniu zależy od warunkow, jakimi dysponujemy, tzn. od wielkooci i głebokooci basenu oraz u?ywanego sprzetu. Zajecia mogą odbywaa się w wodzie p3ytkiej (głebokooa do pasa), wodzie o oredniej głebokooci (do klatki piersiowej) i głebokiej (brak kontaktu ciała z dnem)). Mozemy także podczas jednych zajea przemieszczaa się, np. z wody p3ytkiej na g3ebok1. W zale?nooci od głebokooci zmienia się rodzaj treningu. W wodzie p3ytkiej i oredniej ćwiczenia mogą być wykonywane bez użycia dodatkowego sprzetu. W tym przypadku planujemy zajecia choreograficzne o charakterze aerobowym lub zajecia wzmacniające mięśnie przy wykorzystaniu oporu wody. Natomiast woda głeboka obliguje nas do użycia specjalnego sprzetu.

    Sprzet do aqua aerobiku W głebokiej wodzie konieczny jest sprzet zwiekszający p3ywalnooa, pozwalający na swobodne unoszenie się na jej powierzchni. Do wyboru mamy:

    pasy wypornoociowe – wykonane z pićnki, bardzo wygodne, zapinane Wokół tulowia.

    tzw. makarony – pićnkowe rurki, zwiekszające p3ywalnooa, ktore trzyma się pod pachami lub na nich siedzi; nie zapewniają takiego komfortu jak pasy, lecz mogą spe3niaa także inne role podczas treningu.

    pićnkowe sztangi i cieżarki – leciutkie jak piorka hantle, unosz1 się na powierzchni i dopiero kiedy usi3ujemy je wcisn1a pod wode, ujawniają swoje w3aociwooci; kiedy umieocimy je pod pachami, zwiekszają nasz1 p3ywalnooa.

    buty wypornoociowe – czesto u?ywane razem z pasem, pićnkowe podeszwy podpierające cia3o od spodu.

    Do treningu w wodzie u?ywa się rownież przyborow zwiekszających opor. Nale?1 do nich przede wszystkim: rekawice, pićnkowe cieżarki, plastikowe butelki wype3nione powietrzem, specjalne ko3owrotki, przypinane do r1k czy nog kawalki plastiku w celu zwiekszenia powierzchni oporowej. Istnieją ponadto specjalne platformy, podobne do stepow, ktore zwiekszają intensywnooa oraz wpływają na atrakcyjnooa zajea.

    Pasy wypornoociowe Praca na oredniej i głebokiej wodzie z użyciem pasa daje najwiecej mozliwosci ćwiczen przy optymalnych warunkach odci1żenia i ca3kowitym braku lub minimalnym impakcie. Utrzymanie pozycji pionowej wymaga napiecia mięśni brzucha, grzbietu i pooladkow oraz utrzymania tego napiecia prawie przez caly czas zajea. Ruchy r1k i nog powodują zachwianie rownowagi ciała, w celu jej odzyskania uruchomiona jest maksymalna liczba mięśni. Każdy ruch wykonany w wodzie zmusza nas do pokonania jej oporu, przez co ruchy w każdym kierunku wpływają na prace mięśni. Jeżeli zwiekszamy tempo, dodatkowo praca ta staje się bardziej efektywna. Awiczenia w pasie są także bardzo wskazane ze wzgledow bezpieczenstwa. Jest wiele osob, ktore nie potrafi1 p3ywaa, wrecz obawiają się wody. Pas nie krepuje ruchow, pozwala bez trudu utrzymac się na wodzie i ponad wszystko daje poczucie bezpieczenstwa. Warto też wspomniea, że używając pasa, pozostajemy w pozycji pionowej i głowa caly czas jest ponad tafl1 wody.

    Zalety wodnego treningu Orodowisko wodne umo?liwia wykonywanie ćwiczen, ktore dla niektórych osob bywają niemożliwe do wykonania na l1dzie, gdyż są bolesne lub zbyt trudne. Aqua aerobik jest polecany jako forma usprawniania, dostepna dla wszystkich: dla osob po operacjach, otyłych, starszych, cierpi1cych na artretyzm, osteoporoze, mających problemy z układem kostno-stawowym. W wodzie bez obaw mogą też ćwiczyć kobiety w ci1?y. Osoby regularnie korzystające z tego rodzaju zajea obserwują wzrost wytrzymałooci organizmu, zwiekszenie siły mięśniowej, poprawe gibkooci i rozciągniecia oraz utrate wagi ciała. Aqua aerobik może być jedynym rodzajem aktywnooci lub uzupe3niaa trening innego rodzaju. Korzyoci p3yn1ce z ćwiczen w wodzie są nieocenione. Woda daje nam oparcie, jakby 1000 r1k trzymało i unosi3o nasze cia3o, ważymy dużo mniej, ruszamy się inaczej. Kto raz sprobować aqua aerobiku, będzie do niego wraca3.

    Izabela Stasikowska
    Body Life 1/2001

    #42254

    Hades
    Keymaster

    fajny art

    #42154

    Hades
    Keymaster

    popieram fajny art 😀

    #41671

    Hades
    Keymaster

    moja kolezanka byla na takich zajeciach 🙄 i chodza na nie same stare, grube baby

    #10591

    ewka
    Uczestnik

    skoro uważacie, że aqua aerobik jest niby dla staruszków, to zachęcam do zajęć aqua zumby. Osobiście od jakiegoś czasu uczęszczam na tego typu zajęcia do Szkoły Pływania Fregata Swimming Zumba w wodzie to świetna zabawa – po zajęciach od razu ma się dobry humor, mnóstwo energii i oczywiście duuuużżżżo spalonych kalorii

    #10414

    Marek
    Uczestnik

    świetny artykuł, aerobik w wodzie jest rewelacyjny dla ludzi mającymi problemy z kręgosłupem.

Wyświetla 1 wpisów z $

Musisz się zalogować, żeby odpowiedzieć w tym temacie.

Pin It on Pinterest