Reakcja na ćwiczenia

Ten temat zawiera 1 odpowiedź, ma 2 głosy i był aktualizowany ostatnio przez  anonym 17 lat temu.

Wyświetla 1 wpisy z $
  • Autor
    Wpisy
  • #6294

    Hades
    Keymaster

    Reakcja na ćwiczenia
    Kiedy przystepujesz do wykonywania ćwiczen, w calym twoim ciele zachodz1 zmiany zupelnie automatyczne. Twoje pracujące mięśnie zwiekszają zapotrzebowanie na produkty energetyczne, nasila się metabolizm. Podczas wykonywania d3u?szego tlenowego wysiłku, np. ?wawy spacer, czy bieganie ze sta31 predkooci1, mięśnie zużywają 15 do
    20 razy wiecej energii niż w spoczynku- spalaniu ulegają weglowodany i zapasy tłuszczu. Podczas intensywnego, beztlenowego wysiłku, jak bieg na 1000 metrow czy sprint na długooa basenu p3ywackiego, mięśnie wymagają do 120 razy wiecej energii niż podczas odpoczynku.
    Dlaczego tak się dzieje. Jak tylko zaczynasz ćwiczyć, receptory nerwowe w naczyniach krwionoonych, mięśniach, stawach dają znak do układu wspo3czulnego, który z kolei wydziela adrenalline oraz norepinorfine do krwi. Są to zwi1zki momentalnie przyopieszające bicie serca. Serca wytrenowanych wytrzymałoociowo zawodnikow pompuje nawet do 40 litrow na minute!. Twoje naczynia krwionoone rownież przechodz1 gwa3towne zmiany w momencie, kiedy zaczynasz ćwiczyć. Pobudzane przez nerwy oraz sygna3y chemiczne, ociany tetnic prowadz1cych do pracujących mięśni ulegają rozluYnieniu, co powoduje rozszerzenie naczynia. W tym samym czasie, ?y3y obwodowe kurcz1 się, co przemieszcza krew do centralnego krążenia. Mniejsze tetniczki prowadz1ce do w3okien mięśniowych rownież się rozszerzają, a także otwierają się miliony uopionych naczyn kapilarnych, ktore dostarczają krew bezpośrednio do w3okien. W spoczynku tylko około jedna na 30 kapilar jest otwarta. Wskutek wszystkich zmian znacznie zwieksza się przep3yw krwi do pracujących mięśni – w31czając w to miesien sercowy, który otrzymuje kilka razy wiecej krwi niż w spoczynku. Zwiekszony przep3yw krwi w skorze podczas ćwiczen o malym i srednim nasileniu zapewnia dobry efekt ch3odz1cy- dlatego też zaczynasz się wiecej pocia. W tym samym czasie krew jest jakby czasowo odcieta od nerek, wątroby, układu pokarmowego i innych narządow niezwi1zanych bezpośrednio z ćwiczeniami. W spoczynku przechodzi przez p3uca przecietnie ok. 6 litrow powietrza w ciągu minuty. Podczas wyteżonych ćwiczen ta objetooa może się zwiekszyć nawet do 100 litrow na minute. Przemiana materii, którą zależy od tego ile kalorii spalamy może się zwiekszyć o 4 a nawet 20 krotnie w stosunku do tej w spoczynku, w zale?nooci rodzaju ćwiczen.

    Jak pracują mięśnie?
    Każdy miesien jest w rzeczywistooci zapakowan1 paczuszk1, którą zawiera inne, mniejsze zapakowane paczuszki d3ugich, smuk3ych komorek, zwanych w3oknami mięśniowymi. Warstwa zewnetrzna opakowania zbudowana jest z tkanki łącznej i jest nazywana powiezi1.
    Mniejsze paczuszki to peczki mięśniowe, z których każdy składa się z grupy do 150 w3okien mięśniowych. Kiedy miesien się kurczy, pociąga za ociegno co prowadzi do przemieszczenia kooci. Im wiekszy miesien, z tym wieksza si31 poruszana jest kooa. Na obydwu koncach mięśnia, pokrywająca go powieY formuje mocne pasma tkanki łącznej nazywane ociegnami, ktore są bezpośrednio przyczepione do kooci. Koniec, który jest przyczepiony do stosunkowo nieruchomej cześći szkieletu jest to początek mięśnia. Miejsce w którym jest on przyczepiony do poruszającej się kooci jest to przyczep mięśnia. Kiedy miesien się kurczy, przyciąga on początek i przyczep bliżej siebie. Czesto mięśnie są przyczepione do kooci połączonych ze sobą przy pomocy zamknietej, wype3nionej p3ynem kapsu3ki, zwanej stawem. Skurcz mięśni prowadzi do powstania ruchu Wokół stawu, pozwalając na ruchy pociągania i pchania co sprawia, że dochodzi do fizycznego przemieszczenia. Każde w3okno mięśniowe dzieli zakonczenie nerwowe z sąsiadującymi w3oknami, ktore wszystkie razem tworz1 grupe, zwan1 jednostk1 motoryczn1. Za każdym razem, kiedy nadrzedne w3okno nerwowe wysy3a impuls do mięśnia, dana jednostka motoryczna kurczy się jednoczeonie. Najcześćiej wykonywany ruch polega na skroceniu okreolonych mięśni – tak, jak w przypadku dYwigania czegoś z ziemii. Jest to tzw. skurcz koncentryczny. Jeśli jednak siła przeciwstawna jest wieksza niż siła mięśnia, może on się wyd3u?ya, mimo że się kurczy. Na przyklad, kiedy opuszczasz cie?ki przedmiot na pod3oge, twoje mięśnie dwugłowe wyd3u?ają się, mimo że są napiete. Jest to kurcz ekscentryczny. W koncu, jeśli miesien nie zmienia swojej długooci podczas skurczu, na przyklad podczas pchania nieruchomej ociany, daje to w rezultacie skurcz izometryczny. Inne rodzaje tkanki łącznej pomagają w zapewnieniu g3adkich, kontrolowanych ruchow.

    Za każdym razem, kiedy impuls dociera do zakonczenia nerwowego, dochodzi do gwa3townego uwolnienia energii w każdym pojedynczym w3oknie mięśniowym, powodując wsuwanie się miedzy siebie drobnych filamentow. Wskutek tego dochodzi do znacznego skrocenia w3okna mięśniowego. Kiedy wszystkie w3okna danej jednostki motorycznej kurcz1 się jednoczeonie, prowadzi to w efekcie do skurczu mięśnia.

    Niezale?nie
    od tego co cwiczysz- p3ywanie czy jazde na rolkach- twoje ruchy zale?1 od powtarzającego się, skoordynowanego skurczu w3aociwych jednostek motorycznych. Lepsza
    koordynacja kolejnooci skurczow sprawia, że wzrasta sprawnooa i zrecznooa wykonywania ruchow.

    Myśle że się komuś to przyda 8)

    #89493

    anonym
    Uczestnik

    Na pewno się przyda – nie ma na to siły … ciekawy artykul, szczegolnie polecam go poczatkujacym kulturystom.

Wyświetla 1 wpisy z $

Musisz się zalogować, żeby odpowiedzieć w tym temacie.

Pin It on Pinterest