S3ownik poczatkujacego kulturysty

Ten temat zawiera 5 odpowiedzi, ma 1 głos i był aktualizowany ostatnio przez  Hades 17 lat, 8 miesiące temu.

Wyświetla 1 wpisów z $
  • Autor
    Wpisy
  • #2380

    Hades
    Keymaster

    Asekurujący (spotter) – osoba, którą obserwuje nas w trakcie wykonywania ćwiczen i interweniuje gdy nie jesteśmy w stanie dokonczya powtorzenia lub potrzebujemy pomocy.

    Atrofia (atrophy) – uwi1d, zanik mięśni.

    Blokowanie (lock-out) – koncowa czeoa powtorzenia, polegająca na dopychaniu cieżaru przez ostatnie kilkanaocie centymetrow ruchu, aż stawy zostaną zablokowane.

    Buty antygrawitacyjne (gravity boots) – buty wyposażone w haki do wieszania, umo?liwiające wykonanie zwisu głową w do3, w celu rozciągniecia mięśni i tkanek grzbietu.

    Awiczenia beztlenowe (anaerobic exercises) – trening si3owy, obejmujący krotkie, intensywne eksplozje energii.

    Awiczenia izometryczne (isometric exercises) – ćwiczenia polegające na napinaniu mięśni bez zmiany ich długooci oraz bez wykonywania ruchu w stawach.

    Awiczenia izotoniczne (isotonic exercises) – ćwiczenia w których zmienia się długooa mięśnia i jego obciążenie przy sta3ym napreżeniu.

    Awiczenia rozciągające (streching) – serie skoordynowanych ruchow mające na celu rozciągniecie i rozluYnienie mięśni oraz tkani łącznej.

    Definicja (definition) – posiadanie odtłuszczonych mięśni.

    Dr1żek (chinning bar) – metalowy pret wykorzystywany do podciągania się na rekach.

    Dynamika (power) – siła plus predkooa.

    Efekt treningowy (training effect) – wzrost funkcjonalnej wydolnooci mięśni w wyniku poddawania ich wzrastającym obci1żeniom treningowym.

    Gestooa (density) – twardość, grubooa i cie?kooa mięśnia.

    Gietkooa (flexibility) – zdolność mięśni do rozciągania się i duży zasieg ruchu w stawach.

    Gryf (bar) – element sztangi w formie preta na który zak3ada się pierocienie obci1?ające.

    Gryf 3amany (EZ ;cumbered bar) – specjalnie powyginany, krotki gryf s3u?1cy do ćwiczen bicepsow i tricepsow.

    Hiperplazja (hyperplasia) – rozrost mięśni poprzez powiekszanie się liczby w3okien mięśniowych.

    Hipertrofia (hypertrophy) – rozrost mięśni poprzez powiekszanie się w3okien mięśniowych.

    Intensywnooa (intensity) – stopien wysiłku wk3adanego w trening.

    Czepiec (headstrap) – siatka z rzemieni zak3adana na glowe s3u?1ca do wykonywania ćwiczen na mięśnie szyi.

    Krzy?owanie linek (cross-over pulley cables) – ćwiczenie na specjalnej maszynie polegające na jednoczesnym ociąganiu rekami linek wyciągow, aż skrzy?ują się one przed cwiczącym.

    Lawka Scotta (Scott bench) – prawie pionowo ustawiona podpora pod ramiona wykorzystywana w ćwiczeniach na bicepsy, zwana też modlitewnikiem.

    Magnezja (chalk) – proszek nak3adany na rece w celu unikniecia poolizgu i pewniejszego chwytu gryfu sztangi lub sztangielek.

    Maksymalne powtorzenia (max out) – maksymalny cieżar, z jakim można wykonaa jedno pe3ne powtorzenie w danym ćwiczeniu.

    Napiecie spoczynkowe mięśni ( muscle tone) – stan pobudzenia mięśniowego w którym miesien utrzymuje sta3e, lekkie napiecie.

    Nap3yw krwi (flushing) – pompowanie krwi do mięśni.

    Nastawienie psychiczne (mind set) – stawianie sobie celow i koncentrowanie się na ich wype3nieniu.

    Negatywne powtorzenia (negatives) – opor w ruchu wstecznym; stawianie oporu opuszczanemu cieżarowi, przeciwdziałając si3om grawitacji.

    Obci1?niki na przeguby (ankle weights) – cieżarki zwykle w formie opasek zapinanych doko3a przegubow na nogach i rekach.

    Opaski (wraps) – ochronne opaski lub bandaże wzmacniające stawy w trakcie wykonywania cie?kich ćwiczen typu przysiady czy wyciskanie leżąc.

    Pakowanie (pumping iron) – trenowanie z ciężarami.

    Palenie mięśniowe (burns) – stan podrażnienia mięśni wywo3any ćwiczeniami na granicznych obci1żeniach. Pas treningowy (training belt) – element wyposażenia treningowego zapinany Wokół talii, zabezpieczający i wspomagający t3ocznie brzuszn1 oraz grzbiet w trakcie ćwiczen.

    Paski ( straps) – specjalne taomy mocowane do nadgarstkow i do gryfu sztangi, wspomagające uchwyt przy podnoszeniu sztangi. U?ywane także do ćwiczen na drążku.

    Pompowanie (pump) – spowodowanie nap3ywu krwi do mięśni.

    Powtorzenie (repetition, rep) – jednokrotne wykonanie ćwiczenia z pozycji wyjociowej do pozycji koncowej.

    Po3sztanga (T-bar) – sztanga, ktorej gryf zamocowany jest z jednego konca do pod3ogi lub ramy maszyny.

    Pr1?kowanie (striations) – uwidocznione szczego3y mięśni w formie poprzecznych smug.

    Program treningowy (training routine) – pe3en zestaw ćwiczen do wykonania w poszczegolnych dniach treningowych.

    Progresja obciążen (progressive resistance) – metoda treningu, w ktorej zwieksza się obciążenia w miare wzrostu siły i wytrzymałooci mięśni.

    Prostowanie (extensions) – działanie polegające na oddalaniu się cześći ciała od jego środka lub od pocz1tkowego przyczepu mięśnia.

    Przeci1żenie (overload) – ciągle poddawanie mięśni coraz cie?szej pracy.

    Przetrenowanie (burnout, overtraining) – stan psychicznego i fizycznego przemeczenia.

    Punkt krytyczny (sticking point) – takie miejsce na trasie wykonywania ruchu w danym czasie w którym siły grawitacyjne i niekorzystny układ dYwigniowy czynią ruch najtrudniejszym.

    RzeYba (cut up) – pozbycie się tkani tłuszczowej z organizmu w celu pokazania szczego3ow umięśnienia.

    Seria (set) – zestaw zaplanowanej liczby powtórzeń, wykonywanych jedno po drugim.

    Seria przerywana (rest pause) – technika treningowa polegająca na wykonaniu jednego powtorzenia z submaksymalnym cieżarem, odpoczynku 10-20 sekundowym, wykonaniu nastepnego powtorzenia itd.

    Skurcz mięśnia (contraction) – skracanie się mięśnia przy jednoczesnym pokonywaniu oporu.

    Sucha masa mięśniowa (lean body mass) – termin u?ywany dla okreolenia procentowej lub ilościowej zawartooci czystej masy mięśniowej w organizmie.

    Swobodne cieżary ( free weights) – sztangi i sztangielki w odro?nieniu od maszyn treningowych.

    Szczytowe napiecie (peak) – umiejetnooa tak dobrego i mocnego napinania mięśni, że możliwe staje się wpływanie na wysokooa kurcz1cego się mięśnia.

    Ociegna (tendons) – wi1zka lub splot z silnej, w3oknistej tkanki, 31cz1ca mięśnie z kooami.

    Trasa sztangi (groove) – optymalna droga, po ktorej powinna poruszaa się sztanga w trakcie wykonywania ćwiczenia, tak aby miesien pracowa3 w pozycji maksymalnie wyizolowanej.

    Trening do nieudanej proby (training to failure) – wykonywanie powtórzeń w serii, aż do momentu, gdy nie jest się w stanie wykonaa kolejnego, pe3nego powtorzenia.

    Trening kondycyjny (cardiovascular training) – trening wpływający na wydolność serca i p3uc.

    Trening obwodowy (circuits) – system treningowy, polegający na natychmiastowym przechodzeniu od jednego ćwiczenia do nastepnego.

    Unaczynienie (vascularity) – stopien pokrycia mięśni siatk1 naczyn krwionoonych.

    Wi1zad3a (ligaments) – peczki silnych, spre?ystych w3okien, zbudowane z tkanki zbitej, 31cz1ce dwie lub wiecej kooci bądź chrz1stek albo podtrzymujące organy, mięśnie lub powiezie.

    W3okna szybkokurczliwe (fast twitch fibers) – typ w3okien mięśniowych, ktore szybko się w31czają i są wykorzystywane głównie przy beztlenowym wysiłku, takim jak sprinty czy boje silowe.

    W3okna wolnokurczliwe (slow twitch fibers) – typ w3okien mięśniowych, ktore kurcz1 się powoli, są odporne na zmeczenie, a wiec przydatne w sportach wytrzymałoociowych.

    Wymuszone powtorzenia (forced reps) – korzystanie z fizycznej pomocy partnera w celu ukonczenia ostatnich kilku powtórzeń w serii.

    Wytrzymałooa (endurance) – zdolność mięśni do ciąglego wysiłku przez d3u?szy czas.

    Zakres ruchu (range of motion) – wielkooa zasiegu ruchu, jakim dysponuje cwicz1cy w danym ćwiczeniu.

    by karate 😆

    #87387

    Hades
    Keymaster

    moim zdaniem to temat do biblioteki kulturysty a nie do treningu.
    raport w tej sprawie do mod. wys3ano 🙂

    #87394

    Hades
    Keymaster

    okej dziex za przynisienie

    #87397

    Hades
    Keymaster

    fajny artykuł, przydatne informacje (szczegolnie jak ktoś zapomni jakiejo nazwy),

    biblioteka jest raczej działem to czytania zamieszczonych artykułow, a nie do jakiejo g3ebszej dyskusji – i nadal jestem za jej zatrzymaniem, bo zawsze można cos ciekawego poczytać i dowiedzieć się paru nowych rzeczy..

    #87553

    Hades
    Keymaster

    ja też tak myśle
    8)

    #87625

    Hades
    Keymaster

    Dzieki przeyda mnie się to

Wyświetla 1 wpisów z $

Musisz się zalogować, żeby odpowiedzieć w tym temacie.

Pin It on Pinterest