Witaminy, minerl…

Ten temat zawiera 2 odpowiedzi, ma 1 głos i był aktualizowany ostatnio przez  Hades 17 lat, 7 miesiące temu.

Wyświetla 1 wpisy z $
  • Autor
    Wpisy
  • #2400

    Hades
    Keymaster

    SprawdY, jakich potrzebujesz witamin i minerałow
    Pomogą ci w tym przygotowane przez nas testy. Podpowiemy też, gdzie znajdziesz witaminy oraz mikroelementy, których twoj organizm się domaga.

    Regulują niemal wszystkie procesy ?yciowe. I choć zapotrzebowanie na witaminy oraz minerały jest niewielkie – liczy się w miligramach – to niedobor ktorejkolwiek z tych substancji na pewno niekorzystnie odbije się na zdrowiu, kondycji czy wyglądzie. Ponieważ organizm nie potrafi sam ich wytwarzaa (poza nielicznymi wyjątkami), wiec trzeba sobie zapewnia ich regularn1 dostawe . Najlepiej w po?ywieniu, bo naturalne witaminy oraz mikroelementy są łatwo i z regu3y niemal w pe3ni przyswajane. Natomiast syntetyczne organizm zazwyczaj wykorzystuje tylko cześćiowo (np. ze 100 mg tabletki witaminy C wchłania się zaledwie około 20 procent). Czasem jednak nie ma wyjocia i przy oznakach wiekszego niedoboru trzeba jeszcze dodatkowo siegn1a po tabletki.

    Przekonaj się wiec, czy i jakich najważniejszych witamin lub minerałow ci brakuje. W każdym z testow są cztery pytania. Jeśli odpowiesz twierdz1co na jedno lub dwa, to znaczy, że nie jest tak źle – wystarczy tylko odpowiednie urozmaicenie diety. Jeśli zao na co najmniej trzy – powinnao zacząć przyjmowaa witaminy lub minerały w tabletkach. Pamietaj wowczas, że:

    * Witaminy syntetyczne należy zażywać po posiłku, bo lepiej się wchłaniają.
    * Minera3y w tabletkach najlepiej zażywać w trakcie posiłku, ponieważ wowczas nie podrażniają ?o31dka.

    Witamina A – chroni wzrok

    Dzieki niej dobrze widzisz, nawet przy slabym owietle (zabezpiecza przed tzw. kurz1 olepotą). Chroni też b3ony oluzowe nosa, gard3a oraz układu pokarmowego. U3atwia gojenie się ran, zwieksza odpornooa na infekcje, a zmniejsza ryzyko niektórych nowotworow.

    1. Czy czesto odczuwasz pieczenie oczu, miewasz zapalenie spojowek?
    2. Czy łatwo się przeziebiasz, lapiesz grype, zapalenie oskrzeli?
    3. Czy masz trądzik albo such1 i szorstk1 skore?
    4. Czy gorzej widzisz o zmierzchu?

    Gdzie ją znajdziesz

    Warzywa i owoce o barwie ?o3tej i pomaranczowej, ryby morskie, mieso oraz podroby, ?o3tka jaj, mleko i produkty mleczne.

    ***

    Witamina B6 – koi nerwy

    Potrzebna jest do produkcji czerwonych krwinek i przetwarzania bia3ek w komorkach. Wspomaga budowe mięśni, czuwa nad układem nerwowym. Powstrzymuje także niekorzystne zmiany w naczyniach wiencowych.

    1. Czy czesto pijesz alkohol (nawet slaby i w niewielkich ilościach, ale prawie codziennie)?
    2. Czy przed miesiączk1 jesteś rozdrażniona, masz obrzeki, piersi bolesne przy dotyku?
    3. Czy czesto dokucza ci drżenie, dretwienie lub kurcze mięśniż
    4. Czy stosujesz hormonalne środki antykoncepcyjne?

    Gdzie ją znajdziesz

    Pe3noziarnisty chleb, banany, wątroba, ryby, orzechy.

    ***

    Witamina C – uodparnia

    Strzeże przed wirusami i nowotworami. Wzmacnia naczynia krwionoone, ułatwia wchłanianie żelaza. Jest niezbedna do wytwarzania kolagenu, który zapewnia jedrnooa skory i szybkie gojenie się ran.

    1. Czy palisz papierosy?
    2. Czy masz skłonnooa do pekania naczynek, powstawania siniakow?
    3. Czy czesto zdarza się, że leci ci krew z nosaż
    4. Czy masz skłonnooa do przeziebien?

    Gdzie ją znajdziesz

    Owoce cytrusowe i jagodowe, zielone i liociaste warzywa, pomidory, papryka.

    ***

    Witamina D – wzmacnia zeby

    Umo?liwia przyswajanie wapnia i fosforu, ktore są głównym budulcem kooci i zebow. Ma korzystny wpływ na stan skory, chroni też przed przeziebieniem. Dzieki niej mięśnie są silne i może prawidłowo funkcjonowaa układ nerwowy.

    1. Czy czesto stosujesz diety odchudzające?
    2. Czy łatwo psują ci się zeby?
    3. Czy bol1 cie łydki i w nocy 3api1 kurcze?
    4. Czy czesto cierpisz na bezsennośćż

    Gdzie ją znajdziesz

    T3uste ryby, mleko (szczegolnie zawierające co najmniej 2% tłuszczu) oraz jego przetwory, ?o3tka jaj, owoce awokado.

    ***

    Witamina E – dba o skore

    Chroni tkanki i komorki przed wolnymi rodnikami. Zapobiega przedwczesnemu starzeniu się organizmu, nawil?a skore, przyspiesza gojenie się ran i oparzen. Obniża rownież ryzyko miażd?ycy, chorob serca, zaamy, a także nowotworow.

    1. Czy twoja morfologia wykazuje zbyt małą ilość hemoglobiny?
    2. Czy miewasz drżenie i bole mięśniż
    3. Czy miałao kłopoty z zajociem albo donoszeniem ci1?y?
    4. Czy czesto jesteś rozdrażniona, łatwo wpadasz w złooaż

    Gdzie ją znajdziesz

    Oleje roolinne, kie3ki pszenicy, pestki s3onecznika, jajka, warzywa liociaste, orzechy.

    ***

    Magnez – poprawia nastroj

    Jest budulcem kooci, przekazuje impulsy nerwowe, ma ogromny wpływ na prawid3ow1 prace mięśni. Bez niego komorki nie mogą wytwarzaa energii. Pomaga w trawieniu tłuszczow, działa uspokajająco.

    1. Czy miewasz drżenie r1k, mięśni nog?
    2. Czy czesto jesteś narażona na silne stresy?
    3. Czy masz trudnooci z koncentracją uwagi?
    4. Czy łatwo wybuchasz gniewem, miewasz humory ?

    Gdzie go znajdziesz

    Kakao, czekolada, orzechy, banany, soja, ziarna zbo?.

    ***

    Wapn – zasila kooci

    Razem z fosforem zapewnia zdrowie koociom i zebom. Dba rownież o prawid3ow1 prace serca oraz innych mięśni. Ma korzystny wpływ na układ nerwowy, zapobiega zaburzeniom snu. Lagodzi objawy alergii, pobudza ogolną odpornooa, wspomaga proces krzepniecia krwi oraz przyswajania żelaza.

    1. Czy stosujesz diete wegetariansk1?
    2. Czy czesto dokucza ci bol plecow?
    3. Czy miewasz nocne kurcze mięśni nog?
    4. Czy 3ami1 ci się w3osy i paznokcie?

    Gdzie go znajdziesz

    Mleko i jego przetwory, sardynki, warzywa str1czkowe, broku3y.

    ***

    Co za dużo, to niezdrowo

    Witaminy w tabletkach trzeba stosowaa rozważnie – skutki przedawkowania bywają groYne. Najłatwiej przesadzia z witaminami rozpuszczalnymi w tłuszczach (A, E, D, K), bo są magazynowane w organizmie. Ale uważana za bezpieczn1, nawet w dużych dawkach, wit. C też może okazaa się szkodliwa – zaburza wchłanianie wapnia przez kooci.

    Warto wiedzieć

    Coraz wiecej jest ?ywnooci wzbogacanej witaminami i minera3ami.

    * Produkty zbo?owe (chleb, makaron, płatki): wit. A, z grupy B, wapn, żelazo.
    * Mleko i jego przetwory mogą zawieraa dodatkow1 ilość wit. A (lub beta-karotenu), C i E.
    * T3uszcze roolinne (margaryny, oleje) są wzbogacane witaminami A, D i E.
    * Soki i napoje czasem zawierają kompleks witamin (tzw. multawitaminowe), ale cześćiej dodaje się do nich tylko wit. C, beta-karoten i wapn.

    ?rod3o: Naj nr 38/2004

    #87604

    Hades
    Keymaster

    Spoko. Na pewno się nam przyda wszystkim

    #88151

    Hades
    Keymaster

    przyda się, choć mam wrażenie, że moja babcia i tak zna to wszystko na pamieć, bo co chwile mowi mi że to i tamto i że musze brać takie i takie witaminy.
    ale wiecie jak to z babciami….

Wyświetla 1 wpisy z $

Musisz się zalogować, żeby odpowiedzieć w tym temacie.

Pin It on Pinterest