Mozg

#87546

Hades
Keymaster

CYTAT!:
Substancje od?ywcze mozgu
Przy ca3kowitej wadze zaledwie 1400 gram – co rowna się dwom procentom ca3kowitej wagi ciała – mozg poch3ania 20 procent dostarczanych naszemu organizmowi składnikow energetycznych oraz 20 procent wdychanego przez nas tlenu. Nasz mozg ma nienasycon1 potrzebe otrzymywania witamin, minerałow, aminokwasow, glukozy i tlenu. Niestety wiekszość ludzi, pamietając jedynie o potrzebach ciała i ?o31dka, nie dostarcza swojemu mozgowi odpowiednich składnikow potrzebnych do jego rozwoju. Wielu nies3usznie uważa, że inteligencja, pamieć oraz ogolna sprawnooa umysłowa jest uwarunkowana wyłącznie genetycznie. Nie probują wiec rozwijaa mozliwosci swojego mozgu. Badania zaprzeczają tej teorii. Chociaż ilość neuronow mozgu jest ustalona przy urodzeniu, mozliwosci rozwoju przez całe życie wydają się być nieograniczone. Niezbedny jest jedynie odpowiedni trening intelektualny, oraz stworzenie warunkow dla tego rozwoju. Kulturyoci powiedzieliby, że do rozwoju mięśni potrzebna jest siłownia i odpowiednie suplementy bialkowej.

Jak powiedziałem komorki nerwowe nie podlegają odnowie. Komorki przewodu pokarmowego reprodukują się co dwa lub trzy dni, czerwone krwinki wymieniają się co trzy, cztery miesiące, nawet komorki tkanki kostnej mają zdolność reprodukcji w odstepie od dwoch do pieciu lat. Mozg natomiast nie odnawia neuronow. Z biegiem czasu neurony mozgu akumulują produkty przemiany materii, co jest spowodowane działalnooci1 destrukcyjnych atomow i cz1steczek zwanych powszechnie wolnymi rodnikami. Te cz1steczki niszcz1 ociany komorek oraz DNA, powodując przedwczesne starzenie się mozgu, a także złe funkcjonowanie komorek, utrate pamieci, zmiany osobowooci, zmiany związane ze starzeniem się ustroju, udar mozgu i raka. Koniecznie wiec trzeba się nauczya jak prawidłowo od?ywiaa i chronia sta31 liczbe neuronow mozgu, ponieważ one nigdy się nam nie odnowi1. Oko3o 15 procent wydychanego przez nas tlenu 31czy się z tłuszczami i innymi substancjami w mozgu, tworz1c destrukcyjne wolne rodniki. Na szcześćie mamy do dyspozycji caly arsena3 antyutleniaczy w postaci składnikow od?ywczych takich jak witaminy B complex, witaminy C i E, pierwiastki takie jak cynk i selen, aminokwasy jak L-cysteina oraz L-glutation. Te wszystkie składniki od?ywcze mają zdolność neutralizowania wolnych rodnikow.

Należy przy tym wiedzieć, że ?aden z lekow psychotropowych, powszechnie u?ywanych w Stanach Zjednoczonych, nie jest ukierunkowany na zwalczanie przyczyn niew3aociwego funkcjonowania neuroprzekaYnikow. Wiekszość tych lekow stymuluje jedynie czasowe uwolnienie neuroprzekaYnikow z istniejących zasobow, nie wpływając natomiast na ich wytwarzanie. Zdrowe składniki od?ywcze, o których w dalszej cześći powiem wiecej, są odpowiedzi1 na problem niedoboru neuroprzekaYnikow. Dostarczają mozgowi niezbednych aminokwasow, witamin, składnikow mineralnych oraz substancji od?ywczych, potrzebnych do wytworzenia odpowiednich ilości neuroprzekaYnikow. Kontrolując ilość i jakosa składnikow od?ywczych za pomocą odpowiednio dobieranych pokarmow i suplementow, można spowodować, że te składniki beda pracowaa dla nas w optymalny sposob, zwiekszając energie umysłow1, polepszając nastroj i kreatywnooa.

W jaki sposob zmobilizowaa mozg do optymalnej wydajnooci intelektualnej?
W kontroli nad prac1 mozgu wspo3zawodnicz1 dwa aminokwasy. Jednym z nich jest L-tyrozyna, ktorej mozgu u?ywa do syntezy neuroprzekaYnikow, noradrenaliny i dopaminy, koniecznych dla uzyskania jasnooci i szybkooci myślenia, długotrwa3ej pamieci oraz poczucia rownowagi i przytomnooci umys3u. Drugi to L-tryptofan, który mozg wykorzystuje do wytwarzania innego neuroprzekaYnika, serotoniny, odpowiedzialnego za spowolnienie reakcji, uczucie sytooci po posiłku i wywo3ującej sen. L-tyrozyna znajduje się w produktach bogatych w białko, takich jak mieso, drob, owoce morza, fasola, soczewica. L-tyrozyna jest stymulatorem mozgu, natomiast L-tryptofan, który znajduje się w bananach, nasionach s3onecznika, mleku działa obniżająco na sprawnooa umysłow1. Jeśli o poranku L-tyrozyna dotrze do mozgu przez L-tryptofanem spowoduje, że będzie on optymalnie funkcjonowa3 przez caly dzien. Jesli jednak L-tryptofan dotrze do mozgu pierwszy, będzie stymulowa3 wytwarzanie serotoniny, co spowoduje obniżenie wydolnooci umysłowej a mozg zacznie się zamykać nawet w orodku dnia. Jeśli wiec chcemy stymulowaa umys3 przez L-tyrozyne, powinniomy na śniadanie spo?ya ?ywnooa bogatą w białko, zanim weYmiemy do ust kes ?ywnooci bogatej w weglowodany – czyli cukry. W bia3ku zwierzecym i roolinnym znajduje się mnostwo L-tyrozyny, natomiast niewielkie ilości L-tryptofanu. Ponadto L-tryptofan potrzebuje weglowodanow aby dostać się do mozgu. Tak wiec rano spo?ywamy białko natomiast wieczorem, przed snem weglowodany, ktore pobudz1 synteze serotoniny. Jeśli na przyklad powstrzymamy się od jedzenia makaronu i tym podobnych produktow aż do wieczornego produktu, osi1gniemy najwy?sz1 energie umysłow1 podczas dnia, a ponadto L-tyrozyna zminimalizuje skutki stresu. Dobroczynne, relaksujące skutki L-tryptofanu odczujemy wieczorem, kiedy nadejdzie czas odpoczynku i snu.

Weglowodany są rownież potrzebne do uzyskania optymalnej wydajnooci umysłowej, aczkolwiek po spo?yciu produktow bogatych w białko. G3owny pokarm mozgu stanowi glukoza. Nasz mozg stale potrzebuje glukozy, którą dostarcza mu energii potrzebnej do wszystkich jego funkcji: myślenia, zapamietywania, rozwi1zywania problemow. Weglowodany proste, takie jak rafinowany cukier i m1ka dają organizmowi szybki zastrzyk glukozy, po którym nastepuje ostry niedobor. Ogolnie bior1c, lepsze są weglowodany zło?one, ponieważ rozk3adają się wolniej. Jak powiedziałem zasadnicz1 sprawą jest wybranie odpowiedniej pory dnia na spożycie weglowodanow. Dzien powinien się rozpoczynaa od zjedzenia produktow bogatych w białko, zao podczas przek1sek powinniomy uzupe3niaa menu ?ywnooci1 bogatą w weglowodany zło?one, aby utrzymac poziom glukozy we krwi.

Aby przemoc ospa3ooa umysłow1, podnieoa nastroj, uzyskaa wieksza jasnooa umys3u, szczegolnie jeśli czeka nas wyczerpująca praca lub nauka, możemy u?ywaa naturalnych składnikow od?ywczych usprawniających prace mozgu. Składniki te ułatwiają przep3yw krwi do mozgu i pomagają chronia go przed wolnymi rodnikami. Badania naukowe wykaza3y, że składniki od?ywcze przed3u?ają życie zwierz1t laboratoryjnych o 30-50 procent.
Troszke przyd3ugie ale moim zdaniem bardzo ciekawe. 😀

Pin It on Pinterest