spalanie tkanki tluszczowej na brzuchu

#24564

Hades
Keymaster

Ostatnio znalazlem artykul, w którym jest napisane – aeroby są przereklamowane; najlepszy jest trening silowy HIIT.Zaczne chyba stosowac ten trening miesiac przed wakacjami, co o tym sadzicie ?Wszyscy znaja to aż zbyt dobrze : Chcesz schudnac ? Rada numer 1 – 40-60 minutowe aeroby z tetnem 60-75% HRmax I fajnie, skoro wszyscy to wiedza, i wszyscy to robia, dlaczego nie wszyscy chudna ? Przyczyn zapewne jest wiele ale w tym artykule chcialbym się skupic wylacznie na jednej : AEROBY NIE są OPTYMALNYMI CWICZENIAMI DLA UTRATY TKANKI TLUSZCZOWEJ Wyglosiwszy ten obrazoburczy poglad wypadaloby go uzasadnic. To zaczynamy! Aeroby są super! Doskonale wplywaja na ogolny stan zdrowia podwyzszajac wydolnosc sercowo-naczyniowa w zakresie aerobowym, przyczyniajac się do spadku poziomu cholesterolu, zmniejszenia ryzyka zawalu, bla, bla, bla – krotko mowiac, maja cala mase zalet, tyle ze nie w zakresie spalania tluszczu. Zaraz zaraz – powiecie – przeciez sam pisales ze jezeli chodzi o procentowy udzial tluszczu w ilośći substratow energetycznych spalanych podczas ćwiczeń to w przypadku aerobow jest on najwiekszy! Odpowiem : Owszem, pisalem, piszac jednak rowniez ze dotyczy to procentow a nie rzeczywistej ilośći spalanego tluszczu wyrazonej w gramach . Jesli bowiem zalezaloby nam na absolutnej maksymalizacji procentu jaki wsrod zrodel energii stanowi tluszcz, nic nie przebiloby nicnierobienia, lezenia na kanapie i spania gdyz wtedy nasz organizm lwia czesc kalorii czerpie z tluszczu, z tym ze niestety ta lwia czesc jest zbyt malutka aby (wedle najlepszej mojej wiedzy) od nicnierobienia schudnac. O co generalnie chodzi w odchudzaniu ? Ano chodzi o to aby zmusic organizm do spalania tak wielu kalorii jak to mozliwe, i to nie tylko w trakcie ćwiczeń ale takze pomiedzy treningami. Osiagnac to najlatwiej poprzez dwa czynniki – zwiekszona potreningowa konsumpcje tlenu (excess postexercise oxygen consumption czyli tzw. EPOC) oraz przyrost czystej masy mięśniowej (czyli LBM). Jaki jest wplyw aerobow na EPOC? Otoz niemal zaden – intensywnosc tego ćwiczenia jest zbyt niska aby w istotny sposob podniesc konsumpcje tlenu na wiele godzin po zakonczeniu ćwiczeń. Jaki jest wplyw aerobow na LBM? Zdecydowanie negatywny – aeroby maja dzialanie katabolityczne i z reguly przyczyniaja się do utraty czystej masy mięśniowej. Dodatkowo jest jeszcze jedna rzecz – organizm adaptuje się do aerobow szybciej niz do jakiejkolwiek innej formy treningu. Jezeli aerobujemy tak samo czesto, tak samo dlugo i tak samo szybko nasz organizm juz po krotkim czasie zaczyna tak efektywnie wykonywac to ćwiczenie ze z kazda sesja spala mniej i mniej kalorii (a wiec i tluszczu), aeroby staja się mniej efektywne, musimy je wykonywac coraz czesciej, coraz dluzej, tracimy coraz wiecej mięśni – slowem – bledne kolo. Caly blad w mysleniu o aerobach, powielany przez cale pokolenia polega na niezrozumieniu jednej podstawowej prawdy – mięśnie nie poruszaja się gdyz wykonujemy wysilek sercowo-naczyniowy (aeroby), wrecz odwrotnie – to ruch mięśni powoduje mniejszy lub wiekszy wysilek sercowo-naczyniowy, aerobowy lub nie. Dlatego tez wszelkie zmiany w wysilku sercowo-naczyniowym są wynikiem zmian w intensywnosci pracy mięśni, podobnie jak i zmiany w ilośći zuzywanej energii i zaleznosc tu jest bardzo prosta – im intensywniejszy wysilek mięśniowy, tym wieksze są EPOC i LBM ! Jakie wiec z tego plyna wnioski praktyczne – otoz moim zdaniem program majacy na celu redukcje tkanki tluszczowej powinien koncentrowac się na cwiczeniach maksymalizujacych prace mięśni i intensywnosc ruchu a nie na niskiej intensywnosci wysilkach sercowo-naczyniowych (aerobowych). Szczegolnie skutecznym polaczeniem wydaje się polaczenie treningu silowego z dużymi ciezarami oraz jak najkrotszymi przerwami miedzy seriami (lub ich calkowitym brakiem – superserie, kompleksy) z intensywnymi ale krotkotrwalymi cwiczeniami typu interwalowego których dlugosc nie powinna przekraczac 10-12 minut. Obie te metody zarowno zwiekszaja EPOC na wiele, wiele godzin po zakonczeniu ćwiczeń jak rowniez zwiekszaja LBM a przez to spoczynkowa przemiane materii. Dle zdecydowanej wiekszosci osob których stan zdrowia, kondycja fizyczna i stopien wytrenowania umozliwiaja wykonywanie intensywnych ćwiczeń aeroby są zwykla strata czasu. W odniesieniu do spalania tluszczu powinny je wykonywac wylacznie te osoby którym otylosc lub choroby uniemozliwiaja stosowanie bardziej aktywnych form ruchu. Oczywiscie nie oznacza to ze trening aerobowy jest do niczego czy ze należy w ogole go zaniechac. Jak juz pisalem na poczatku ma on wiele zalet, ale w odniesieniu do spalania tluszczu stawianie go na czele metod sluzacych temu celowi (popularne haslo "dieta + aeroby&quot to niestety przezytek. Dlatego tez stare haslo "dieta + aeroby" proponuje zmienic na "dieta + silownia". zrodlo: sfd, t230835

Pin It on Pinterest