Gdy przychodzą zakwasy

Zakwasy w medycynie sportowej to nazwa uszkodzeń tkanki mięśniowej wynikających z nadmiernego obciążenia poprzez wysiłek. Najczęściej zakwasy wynikają z mikrourazów tzw. płytki „Z” włókien mięśniowych. Przeczytaj co robić w sytuacji gdy zakwasy są bardzo dokuczliwe i nie pozwalają na kolejne treningi, jak się ich pozbyć….

Pochodzenie nazwy „zakwasy” wywodzi się z przyjęcia tezy o efekcie zakwaszenia mięśni kwasem mlekowym na skutek procesu beztlenowej glikolizy. Kwas mlekowy jest jednak bardzo szybko odprowadzany z mięśni przez układ krwionośny i nie ma wpływu na ból odczuwany po kilku godzinach od nadmiernego obciążenia mięśni.

Ból mięśni występuje zwykle po dłuższych przerwach w treningu oraz w przypadku obciążeń, do których organizm nie jest przyzwyczajony. Jeżeli ponownie trenujemy przez dłuższy czas lub wykonujemy nowe ćwiczenie, przy każdym kolejnym treningu ból się zmniejsza, a z czasem całkowicie zanika. Ból może wystąpić nie tylko po treningu siłowym, lecz również po długotrwałych obciążeniach o charakterze wytrzymałościowym (np. bieg maratoński).

Badanie mięśni po maratonie wykazało znaczny stopień uszkodzenia tkanki (Warhol 1985). Naukowcy twierdza, że powodem tego jest wyczerpanie zapasów energii w mięśniach. Wówczas dochodzi do uszkodzeń i w konsekwencji odczuwany jest ból. Tego rodzaju reakcje nie zostały jednak jeszcze jednoznacznie wyjaśnione.

Co robić, gdy mamy zakwasy ?

– trening wytrzymałościowy (20-30 minut, intens. 60-70% cm)
– lekka koncentryczna praca mięśni
– zastosowanie ciepła, np. sauna, solarium, gorąca kąpiel
– maść rozgrzewająca mięśnie
– można również wypić magnez

Czego nie robić ?

– głęboki masaż
– intensywny/maksymalny trening
– wyraźnie ekscentryczna praca mięśni
– powtarzanie ćwiczeń, które wywołały ból

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pin It on Pinterest