Glutamina – cenny aminokwas

Pytanie: „Wielu zawodowych kulturystów twierdzi, że regularnie stosuje glutaminę. Co jest szczególnego w tym aminokwasie endogennym? Czy organizm nie może syntetyzować glutaminy z innych aminokwasów? Odpowiedź: Glutamina jest bez wątpienia jednym z najpopularniejszych suplementów wśród kulturystów i zawodowych sportowców. Stosowanie glutaminy jest korzystne dla kulturystów z wielu względów. Oto niektóre z nich:

— Glutamina pomaga zwiększyć syntezę białek mięśniowych i zmniejszyć ich rozpad.
— Zwiększa wydzielanie hormonu wzrostu, wspomaga spalanie tłuszczu.
— Zwiększa syntezę glikogenu i trójfosforanu adenozyny (ATP).
— Zmniejsza gromadzenie związków powstających w wyniku zmęczenia, takich jak mleczany i amoniak.
— Zwiększa odporność.
— Podwyższa poziom wolnego testosteronu.

Nie trzeba zatem nikogo przekonywać, że glutamina jest ważnym suplementem w kulturystyce.

Glutamina jest najczęściej występującym wolnym aminokwasem w tkance mięśniowej. Intensywny trening siłowy i różnorodne sytuacje stresowe zmniejszają poziom glutaminy w mięśniach, zwiększając zapotrzebowanie na jej produkcję. Choć organizm może ją produkować z innych aminokwasów, to nie jest w stanie uzupełnić strat powstałych w wyniku intensywnego treningu lub stresu. Dlatego, nawet jeśli organizm potrafi wytworzyć glutaminę w ilości potrzebnej do podstawowego funkcjonowania, to nie jest to cała ilość potrzebna do optymalnego przyrostu mięśni i regeneracji. Moim zdaniem dla kulturystów jest to raczej aminokwas „względnie egzogenny” niż endogenny.

Z tej racji wielu kulturystów zaczęło stosować glutaminę w postaci suplementów. Zauważyli oni wówczas, że poprawiła się ich zdolność regeneracji po treningu. Kulturyści są przekonani o silnym wpływie glutaminy na przyrost i zwiększenie objętości mięśni. Radzę, byś sam uczciwie spróbował. Nie sporadycznie, tylko codziennie, co najmniej 5 g, tuż po treningu. Po pierwszym tygodniu zacznij zwiększać dzienne spożycie o 2-3 g dochodząc do czterech dawek dziennie po około 5 g (nie przekraczaj 10 g w jednorazowej dawce).”

Podziel się z innymi:

Zobacz również

Skomentuj