Ile posiłków jeść w ciągu dnia?

Zdrowy sposób odżywiania to nie tylko odpowiednio zbilansowane posiłki, dostarczające naszemu organizmowi wszelkich niezbędnych składników odżywczych. Istotne jest bowiem również to, ile posiłków dziennie zjadamy i jakie przerwy robimy między kolejnymi daniami? Czy zawsze pamiętamy o zjedzeniu śniadania? O której jemy kolację? Poznanie prawidłowych odpowiedzi na powyższe pytania jest kluczem do prawidłowego schematu odżywiania, stwarzającego optymalne warunki dla naszego metabolizmu.

Ilość posiłków w ciągu dnia
Spotkać się można z wieloma teoriami dotyczącymi tego, jak często w ciągu dnia powinniśmy zasiadać do stołu. Jedne mówią o tym, że lepiej jeść częściej (nawet 7-8 razy dziennie), ale w mniejszych porcjach, a drugie, że do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu (i dobrego samopoczucia nas samych) wystarczą 2-3 większe posiłki w ciągu dnia. Jedno i drugie rozwiązanie kwestii dziennej liczby posiłków nie jest pozbawione wad, nawet przy założeniu, że menu skomponowane jest z najwyższa starannością i z zachowaniem wszelkich zasad dotyczących łączenia w posiłku odpowiednich ilości białek i węglowodanów.

Zwolennicy jedzenia „częściej a mniej” podkreślają, że pozwala to utrzymać metabolizm na odpowiednim poziomie przez cały czas (brak jest naukowych dowodów na potwierdzenie tej zależności) i uniknąć pokusy podjadania. Wadą tego rozwiązania może być jednak fakt, że zjadanie małych porcji może nie być satysfakcjonujące i wręcz utrudniać kontrolę łaknienia (co obala teorię o unikaniu podjadania). Z kolei zwolennicy posilania się 2-3 razy dziennie zdają się zapominać o tym, że większe porcje to więcej kalorii, które magazynowane są przez organizm w postaci tłuszczu. No i większe porcje to większe wyzwanie dla naszego układu pokarmowego.

Gdzie leży prawda? Jak zwykle po środku. Optymalnym rozwiązaniem dla większości osób będzie zjadanie 4-5 posiłków w ciągu dnia. Taka ilość pozwala na bezproblemowe zaplanowanie jedzenia (w kontekście pracy, czy szkoły) i może być stosowana zarówno przez osoby chcące zredukować masę ciała, jak i te, które aktualnie pracują nad rozbudową muskulatury. O tym, czy powinny to być 4, czy może jednak 5 posiłków, pomoże nam zadecydować kolejna kwestia, nad którą należy się zastanowić, a dotycząca częstotliwości jedzenia.

Częstotliwość jedzenia, czyli co ile godzin powinniśmy jeść?
Dzienne zapotrzebowanie kaloryczne naszego organizmu dzielimy pomiędzy posiłki, czyli najczęściej na 4 lub 5 mniej więcej równych części. Oczywiście każdy posiłek powinien być zrównoważony, a co za tym idzie – zawierać odpowiednią ilość wszystkich składników odżywczych.

No dobrze, ale jak często powinniśmy jeść?

Dietetycy i lekarze zalecając, by przerwy między posiłkami nie były krótsze niż 3 godziny i nie były dłuższe niż 5 godzin. Jedzenie częściej niż co 3 godziny mogłoby nadmiernie obciążać nasz układ pokarmowy, który nie zdążałby strawić poprzedniego dania, a już dostawałby nową porcję do „opracowania”. Z kolei jedzenie rzadziej niż co 5 godzin wiązałoby się z znacznym spadkiem poziomu glukozy we krwi, co z kolei przekładałoby się na spadek wydolności fizycznej i umysłowej oraz obniżenie koncentracji. Ponadto dłuższe przerwy między posiłkami mogą sprzyjać pojawianiu się wzdęć. Teraz pozostaje nam odpowiedzieć sobie na pytanie o to, ile godzin w ciągu doby jesteśmy aktywni…

Jeżeli na sen przeznaczamy zdrowe 8 godzin, to znaczy, że na wszelkie aktywności mamy pozostałe 16 godzin. Zdrowym nawykiem jest zjedzenie śniadania do godziny od przebudzenia, czyli jeśli wstajemy o 6, to śniadanie jemy najpóźniej o godzinie 7. Wówczas czas na drugie śniadanie przypada między około 10, obiad możemy zjeść około 13, a podwieczorek około 17. Piątym i ostatnim posiłkiem naszego dnia będzie kolacja zjedzona w okolicach godziny 20 – należy pamiętać, aby nie jeść później niż 2-3 godziny przed snem.

Artykuł napisany przy współpracy z portalem cateromarket.pl – pierwszą w Polsce porównywarką cateringów dietetycznych i diet pudełkowych.

Udostępnij znajomym:

Zobacz również

Skomentuj