Jak łączyć suplementy

Glutamina i kreatyna dowodzą, że są jednymi z najlepszych suplementów w kulturystyce. Ich korzystne działanie polega na zwiększeniu ilości wody wewnątrz komórek mięśniowych. Im bardziej uwodnione jest włókno mięśniowe, tym ma większy potencjał przyrostu. Natomiast odwodnione mięśnie łatwo wchodzą w stan katabolizmu (rozpadu) niezależnie od spożycia węglowodanów, białek i tłuszczu.

1. Glutamina, Kreatyna i potas – Glutamina i kreatyna dowodzą, że są jednymi z najlepszych suplementów w kulturystyce. Ich korzystne działanie polega na zwiększeniu ilości wody wewnątrz komórek mięśniowych. Im bardziej uwodnione jest włókno mięśniowe, tym ma większy potencjał przyrostu. Natomiast odwodnione mięśnie łatwo wchodzą w stan katabolizmu (rozpadu) niezależnie od spożycia węglowodanów, białek i tłuszczu. Glutamina pobudza powstawanie glikogenu, a potas jest ważnym pierwiastkiem biorącym udział w tym procesie. Dlatego połączenie potasu z glutaminą jeszcze bardziej pobudza syntezę glikogenu. Potas jest ponadto głównym minerałem gromadzonym wewnątrz komórek – jego niedobór może wywołać wychodzenie wody z komórek, przez co stają się bardziej podatne na wejście w katabolizm. Po treningu wypróbuj mieszankę złożoną z 3-7 g kreatyny, 4-8 g glutaminy i 500-800 mg potasu łącznie z posiłkiem bogatym w węglowodany.

2. Żelazo, witamina B12 i kwas foliowy – Te suplementy biorą udział w procesie powstawania czerwonych ciałek krwi, które przenoszą tlen do mięśni. Niedobór żelaza zmniejsza liczbę czerwonych ciałek, co upośledza produkcję energii i wydolność organizmu. Witamina B12 potrzebna jest w rosnących komórkach i tych, które podlegają szybkim przemianom, jak właśnie czerwone krwinki czy komórki mięśniowe ciężko trenujących kulturystów. Kwas foliowy również bierze udział w tworzeniu prawidłowych czerwonych krwinek. Brak witaminy B12 i kwasu foliowego upośledza proces produkcji energii. Zalecamy stosowanie 18 mg żelaza, 20-30 mcg witaminy B12 i 200 mcg kwasu foliowego dziennie do śniadania.

3. Ornityna i witamina B6 – Wyniki badań świadczą o tym, że podanie doustne aminokwasu ornityny w dawce 170 mg na kilogram wagi ciała prowadzi do czterokrotnego wzrostu wydzielania hormonu wzrostu u kulturystów. Witamina B6 zwiększa wydzielanie hormonu wzrostu pod wpływem intensywnego treningu. By spotęgować reakcję ze strony hormonu wzrostu, należy połączyć 13,9 g ornityny z 2 g witaminy B6 i połknąć to godzinę przed treningiem.

4. Ephedra i teofilina – Ephedra (mahuang) jest rośliną o działaniu pobudzającym ośrodkowy układ nerwowy do uwalniania wolnych kwasów tłuszczowych ze zgromadzonych rezerw. Teofilina, obecna w czarnej herbacie, również pobudza ośrodkowy układ nerwowy. Jeśli przed treningiem lub ćwiczeniami pobudzającymi układ krążenia połkniesz kapsułkę zawierającą 334 mg wyciągu z mahuang (czyli 20 mg izomerów efedryny) i popijesz ją napojem sporządzonym z 3 torebek herbaty zaparzonej w 340 ml gorącej wody z dwiema torebkami słodziku, to Twój organizm będzie skuteczniej uwalniać tłuszcz, niż gdyby była stosowana sama Ephedra. Połączenie herbaty z Ephedrą może również hamować apetyt.

5. ZMA i tribulus – Uważa się, że ostrygi są męskim afrodyzjakiem z powodu wysokiej zawartości cynku, który jest pierwiastkiem biorącym udział w produkcji testosteronu i nasienia. ZMA to opatentowane połączenie cynku z asparganinem magnezu i witaminą B^. Łączenie ZMA z wyciągiem z rośliny Tribulus terrestris może wywołać większy wzrost stężenia testosteronu, niż każdy z tych składników z osobna. Tribulus pobudza wydzielanie hormonu lutenizującego, który reguluje produkcję testosteronu i może spowodować naturalny wzrost stężenia testosteronu, podczas gdy ZMA powinno również podtrzymywać ten zwiększony poziom. Synergicznie działająca mieszanka powinna składać się z 500-750 mg Tribulus i jednej kapsułki ZMA.

Podziel się z innymi:

Zobacz również

Skomentuj