Jak powinna wyglądać prawidłowa dieta wegetarianina?

Rezygnacja z mięsa może pozytywnie wpłynąć na zdrowie oraz samopoczucie. Jest to jednak możliwe tylko przy rozsądnie zaplanowanej diecie, w której nie zabraknie składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania. Niezbyt wartościowe menu może doprowadzić do anemii, braku energii oraz pogorszenia się samopoczucia czy też stanu włosów i skóry. Co powinno zatem znaleźć się na talerzu wegetarianina?

Bez białka ani rusz

Jednym z najczęściej powtarzanych mitów jest stwierdzenie, że najlepszym źródłem białka jest mięso. I choć rzeczywiście białko w produktach mięsnych jest najłatwiej przyswajane przez organizm, to można sobie bez niego poradzić. Produkty pochodzenia zwierzęcego również zawierają spore ilości dobrze przyswajalnego białka. Przy odpowiednio skomponowanej diecie na pewno nie będzie można narzekać na brak substancji budulcowej.

Bardzo cennym źródłem białka, często pomijanym przez wegetarian, są jajka. Zawarte w nich aminokwasy występują w idealnych proporcjach, na co zwraca uwagę nawet Światowa Organizacja Zdrowia. Ponadto jajka są dość łatwe w przygotowaniu, wyróżniają się wysoką zawartością witamin i minerałów i mają niewiele kalorii. Warto również włączyć do diety mleko, przetwory mleczne oraz rośliny strączkowe np. soję, soczewicę czy też fasolę. Wszystkie te produkty można znaleźć w menu firmy cateringowej CooKING.

Pamiętaj o żelazie

Niedobór żelaza może doprowadzić do uczucia osłabienia i pogorszenia stanu włosów oraz skóry, a w najgorszym przypadku skończyć się anemią. Rezygnacja z mięsa oznacza wyeliminowanie z diety produktów, które zawierają najlepiej przyswajalne żelazo. Dlatego właśnie wegetarianie powinni dostarczać organizmowi większe ilości żelaza niż osoby regularnie spożywające mięso.

Do produktów bogatych w żelazo można zaliczyć nie tylko popularny szpinak, ale także inne warzywa, zwłaszcza te w zielonym kolorze. Źródłem tego ważnego składnika diety są także żółtka jajek, rośliny strączkowe, tofu czy też orzechy. Wchłanianiu żelaza sprzyja spożywanie witaminy C, dlatego warto w swoich posiłkach łączyć produkty bogate w żelazo z produktami zawierającymi witaminę C np. kapustą, cytrusami, papryką oraz pietruszką.

Witaminy i minerały – gdzie ich szukać?

Największym problemem wielu wegetarian jest niedobór witaminy B12, która jest obecna tylko w produktach zwierzęcych. Dlatego właśnie tak ważnym elementem diety bezmięsnej powinny być jajka oraz przetwory mleczne. W wielu przypadkach zaleca się również suplementację. Wegetarianie mogą również borykać się z problemem niedoboru wielu innych witamin oraz minerałów.

Zrównoważona dieta powinna jednak wystarczyć do zachowania odpowiedniego poziomu tych substancji w organizmie. Posiłki z oferty cateringu dietetycznego CooKING są wartościowe, zróżnicowane i bogate w warzywa, owoce, produkty zbożowe, produkty mleczne oraz orzechy. Takie menu na pewno zapewni dużo wapnia, cynku, witaminy D oraz innych składników odżywczych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pin It on Pinterest