Jak zadbać o formę po ciąży?

Nie da się ukryć, że po porodzie ciało kobiety wygląda zupełnie inaczej. W ciągu tych wyjątkowych 9 miesięcy sylwetka ulega znacznej zmianie – przede wszystkim ze względu na przybranie masy. Waga dziecka z wodami płodowymi wynosi około 10 do 12 kilogramów. Jeśli w czasie ciąży kobieta przytyje mniej więcej tyle, szybko wróci do poprzedniej wagi, między innymi przez karmienie piersią, które znacznie ułatwia ten proces. W przeciwnym wypadku warto podjąć się ćwiczeń. Nie należy też zapominać o odpowiedniej diecie. W tym artykule znajdziesz garść praktycznych porad!

Ile trwa powrót do formy po ciąży?

W okresie połogu oczywiście trudno mówić o ćwiczeniach czy ścisłej diecie. Nie chodzi tu tylko o to, że dziecko wymaga nieustannej opieki, ale przede wszystkim o to, by pozwolić organizmowi się zregenerować po ciąży. Zdarza się często, że młode mamy zbyt szybko próbują ćwiczyć, co skutkuje poważnymi problemami, takimi jak wysiłkowe nietrzymanie moczu. Restrykcyjna dieta także nie jest wskazana, zwłaszcza podczas karmienia piersią.

Kiedy jest najlepszy czas na aktywność? Pół roku to absolutne minimum, a w przypadku cesarskiego cięcia najlepiej zaczekać dłużej. W tym okresie możesz wykonywać jedynie proste ćwiczenia w domu – nie ze względu na nadprogramowe kilogramy, a konieczność delikatnej regeneracji, przede wszystkim mięśni brzucha i dna miednicy.

Wiele kobiet zastanawia się, ile czasu zajmuje sam proces chudnięcia. Niestety, nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi – wszystko zależy od tego, jak zmieniła się Twoja sylwetka, jaką masz kondycję, czy uprawiałaś sport przed ciążą.

Jak wrócić do formy?

Jeśli nie wiesz, czy możesz już zacząć ćwiczenia, najlepiej jest skorzystać z rady fizjoterapeuty. Będzie w stanie ocenić Twoje możliwości, a także wskazać pierwsze, podstawowe ćwiczenia. Nie warto rzucać się od razu na głęboką wodę – masz dużo czasu, by schudnąć.

Zrównoważona dieta

W trakcie karmienia piersią nie ma mowy o restrykcyjnych dietach. Jednakże kobiety w tym czasie zwykle jedzą intuicyjnie i wiedzą, jak należy się odżywiać, by nie zaszkodzić dziecku, dlatego rezygnują ze słodyczy. Dostarczają swojemu organizmowi tyle kalorii, ile w danym momencie jest niezbędnych.

Kiedy skończysz karmienie, nic nie stoi na przeszkodzie, by przejść na dietę. Najważniejsze jest określenie zapotrzebowania kalorycznego na podstawie wzrostu, wagi, wieku i poziomu aktywności fizycznej – kalkulatory można znaleźć w Internecie. Nie należy schodzić poniżej poziomu podstawowej przemiany materii, ponieważ wtedy łatwo o poważne niedobory i rozwój schorzeń. Rozsądne żywienie z dużą ilością warzyw nie wymaga wiele, a przy tym może się okazać zbawienne.

Odpowiednie ćwiczenia

Następna kwestia to same ćwiczenia. Tak jak mówiliśmy, nie chodzi o to, by po upływie pół roku od porodu iść na crossfit. Jest to niebezpieczne i ma małe szanse powodzenia – kondycja jest znacznie osłabiona, przez co szybciej się męczymy. Ćwiczenia należy dopasować do możliwości kobiety, które stopniowo będą rosły. Bardzo dynamiczne, takie jak zumba, mogą sprawiać poważny problem. Z kolei ostrożne ćwiczenia, których intensywność będzie stopniowo rosła, są bardzo wskazane.

Pomoc fizjoterapeuty

Jeśli miesiące mijają, a Ty dalej odczuwasz przemęczenie lub różne dolegliwości, warto skorzystać z pomocy fizjoterapeuty. Może być tak, że Twój organizm jeszcze nie jest gotowy na sport. Fizjoterapeuta wyznaczy Ci delikatne ćwiczenia rozciągające i wzmacniające, dzięki którym z czasem będzie Ci coraz łatwiej.

Trening EMS – dlaczego warto?

Ciekawym rozwiązaniem, które zyskuje coraz większą popularność, jest EMS, czyli elektrostymulacja mięśni podczas treningu. Nie jest bolesna i nie sprawia dyskomfortu, a przy tym znacznie zwiększa jego wydajność. Choć brzmi to groźnie, EMS jest niezwykle skuteczne po wszelkich urazach i kontuzjach – zdecydowanie wspomaga regenerację mięśni. Właśnie dlatego ta metoda cieszy się zainteresowaniem młodych mam. Same treningi są krótsze – trwają około 20 minut, co ma tak duże znaczenie, gdy maluch wymaga stałej opieki i trudno zaplanować chwilę dla siebie.

EMS to nowość na rynku, choć sama metoda znana jest od wielu lat i jest z powodzeniem stosowana w rehabilitacji. Takie treningi znajdziesz w ofercie sieci BodyTec20 – już w 6 miastach w Polsce i w 15 lokalizacjach. Zawsze odbywają się pod opieką trenera personalnego, który wskaże najbardziej odpowiednie ćwiczenia. To rozwiązanie, które pomoże wielu świeżo upieczonym matkom!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pin It on Pinterest