Jakie odżywki dla sportowców warto mieć?

Każdy, kto choć odrobinę bardziej profesjonalnie zajmował się lub zajmuje sportem, wie, że treningi na wysokim poziomie nie są możliwe bez odżywek. Odpowiednio dopasowane do organizmu oraz planu treningowego suplementy diety, nie tylko dostarczają brakujących składników odżywczych, które mogliśmy pominąć w planie żywieniowym, ale dodatkowo znacznie ułatwiają życie. Wymieszanie odżywki z wodą lub mlekiem w shakerze zajmuje dosłownie parę chwil, przekąszenie batona w ogóle nie absorbuje, uzupełnienie diety jest zatem całkowicie niekłopotliwe. W przypadku posiłków, zwłaszcza pakowanych do torby treningowej, nie zawsze jest to takie banalne. Ich przygotowanie zabiera czas, a w wariancie na zimno lub po podgrzaniu w mikrofali często traci się zaplanowany efekt. Na jakie suplementy warto zwrócić uwagę?

1. Carbo

2. Białko

3. Kreatyna

4. Izotoniki

Jeśli będziemy przeglądać oferty sklepów, takich jak Pafoscan, pojawią się setki najróżniejszych produktów. Niektóre z nich odżywiają, inne wspomagają budowę masy mięśniowej, a jeszcze inne uzupełniają niedobory. Skupimy się wyłącznie na kilku znaczących kategoriach produktowych, ale to nie znaczy, że nie warto zapoznać się z pozostałymi.

Carbo

Pod nazwą Carbo ukrywają się najróżniejsze odżywki węglowodanowe, których działanie uzupełnione jest witaminami i minerałami. Dodatki te mają za zadanie usprawnić działanie i wchłanianie suplementacji. Carbo występuje w różnej postaci, co łatwo zweryfikować, zaglądając pod link: https://pafoscan.pl/31-carbo-weglowodany-izotoniki. Bardzo często wybierane są maltodekstryny – mieszanki różnych węglowodanów, a także czysta glukoza, dekstroza, fruktoza, skrobia. Każda odżywka Carbo ma swoją specyfikę i jest zupełnie innym specyfikiem, dlatego też przed zakupem warto przeanalizować jej skład i skonsultować się z osobą biegłą w temacie, na przykład trenerem personalnym. Odżywki Carbo najczęściej stosowane są przed treningiem, by dostarczyć organizmowi energii, lub po jego zakończeniu, aby uzupełnić utracony podczas wysiłku glikogen.

Białko

Białko jest podstawowym materiałem budulcowym dla naszych mięśni i przy jego niedostatku zbudowanie masy mięśniowej jest właściwie niemożliwe. Właśnie dlatego odżywki białkowe są tak chętnie wybierane. Na rynku dostępnych jest kilka ich rodzajów, między innymi: koncentrat, izolat, hydrolizat, kazeina oraz odżywki białkowe na bazie jaj czy – dla wegan – soi. Wybór wynika przede wszystkim z preferencji danej osoby, jej stylu życia i trenowania oraz dostępnego budżetu. Ze względu na właściwości, walory smakowe oraz cenę najczęściej wybierane są koncentraty białkowe.

Kreatyna

Dla wielu sportowców biorących udział w najróżniejszych dyscyplinach sportu kreatyna jest prawdziwym niezbędnikiem wśród suplementów. Jej skuteczność wynika z faktu, że odkłada się ona w mięśniach, co wywołuje przyspieszenie syntezy ATP – jednego z podstawowych źródeł energii w czasie treningów siłowych. W konsekwencji ćwiczenia są efektywniejsze, lepsze, dłuższe. Na rynku dostępne są obecnie dwie wersje kreatyny – jabłczan i monohydrat. Trudno powiedzieć, czy któryś z nich jest lepszy, bo efekty w gruncie rzeczy dają dość podobne. Monohydrat jest natomiast nieco tańszy i zatrzymuje w mięśniach więcej wody. Jabłczan w teorii daje nieco lepsze efekty i działa bardziej długofalowo. Początkującym najczęściej poleca się monohydrat.

Izotoniki

Izotoniki to płyny, których stężenie zbliżone jest do stężenia płynów ustrojowych w organizmie. Ich spożywanie ułatwia szybkie i skuteczne nawodnienie oraz otrzymanie prawidłowego bilansu składników mineralnych i węglowodanów w ciele.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pin It on Pinterest