Kalistenika, jak rozpisać plan treningowy dla początkującego

Treningi z wykorzystaniem masy swojego ciała, czyli kalistenika, wciąż zyskują na popularności. Szczególnie w okresie wiosenno-letnim street workout staje się szczególnie atrakcyjną formą dbania o swoje ciało.

W natłoku dostępnych w sieci informacji dotyczących kalisteniki łatwo się pogubić. Od czego zacząć, co robić, a z czego lepiej na początku zrezygnować? Postaramy się udzielić odpowiedzi na te pytania.

Od czego zacząć trening kalisteniki?

Podstawę każdego treningu musi stanowić rozgrzewka. Również w przypadku kalisteniki nie może jej zabraknąć. Przygotowanie ciała do ćwiczeń to nie powinny być tylko dwa lub trzy wymachy ramion. W przypadku takiej dziedziny jak kalistenika najlepsze byłoby cardio, które pozwala podnieść temperaturę ciała. Jeśli mamy do dyspozycji sprzęt, np. orbitrek lub rowerek, warto poświęcić mu kilkanaście minut. W innym przypadku możemy zdecydować się na trucht lub lekki bieg. Osoby bardziej doświadczone mogą skrócić rozgrzewkę do minimum – znają swoje ciało i wiedzą, na co je stać. Natomiast mniej doświadczeni absolutnie nie powinni ignorować minut, które należy poświęcić na przygotowanie ciała do ćwiczeń. I uwaga, jesteśmy dopiero na początku rozgrzewania się, ponieważ w przypadku kalisteniki niezbędna będzie również rozgrzewka stawów, ścięgien i odpowiednie przygotowanie mięśni. Do przyciągania, odciągania czy odwodzenia ramion przyda się cienka guma oporowa. Można wybierać spośród naprawdę wielu ćwiczeń, każdy powinien więc znaleźć coś odpowiedniego dla siebie. Specjaliści i doświadczone osoby radzą, by przede wszystkim skoncentrować się na tych partiach ciała, które będą najbardziej obciążone w treningu kalistenicznym, czyli na nadgarstkach, łokciach i barkach. Poświęcenie im odpowiedniej ilości czasu nie zawsze uchroni nas przed kontuzją, ale może zdecydowanie zminimalizować szkody i pozytywnie wpłynąć na efektywność właściwego treningu. Dopiero gdy nabierzemy wprawy, będzie wiadomo, jaka rozgrzewka jest potrzebna, by zapewnić sobie trening na odpowiednim poziomie.

Kalistenika, czyli street workout

Osoby początkujące powinny robić wszystko, by unikać błędów, które szybko mogłyby zmienić się w niewłaściwe nawyki. Jakich? Chociażby nieprawidłowego ustawienia rąk podczas wyciskania. Powoduje ono rotację wewnętrzną w barkach, która w przyszłości może prowadzić do niepotrzebnych kontuzji. Mówiąc wprost, należy unikać uciekania łokci na zewnątrz, czyli dobierać takie ćwiczenia, które będą odpowiednio dopasowane do poziomu, na jakim obecnie się znajdujemy. Najlepsza rada? Bądźmy skupieni podczas ćwiczeń, rozwijajmy się, ale dostosowując trening do swoich możliwości, bez niepotrzebnej brawury. Kolejny aspekt, o który należy zadbać, to właściwe ustawienie łopatek – powinny być ściągnięte do siebie, a pozycja barków obniżona. Narzędziem, które pomoże utrzymać prawidłową pozę, jest guma oporowa.

1 komentarz do “Kalistenika, jak rozpisać plan treningowy dla początkującego

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pin It on Pinterest