Kalistenika – na czym polega i komu dedykowany jest taki trening?

Kalistenika - co to jest, na czym polega

Kalistenika jest aktywnością fizyczną, która polega na treningu siłowym z wykorzystaniem własnej masy ciała. Kształtuje mięśnie, równowagę, zwinność i koordynację, a także korzystnie oddziałuje na układ krwionośny człowieka. Stanowi jedną z najstarszych form wzmacniania własnej siły i jest już znana od czasów starożytności. Dlaczego Spartanie uprawiali kalistenikę? Czy współczesny trening kalisteniczny różni się od ówczesnego? I przede wszystkim – gdzie odbywają się treningi kalisteniki? Rozwiewamy wszelkie wątpliwości.

Kalistenika – co musisz wiedzieć o tej formie treningów?

Trening kalisteniczny jest formą rozwoju fizycznego, która zyskuje ogromną popularność wśród osób pragnących zbudować tkankę mięśniową, ale też popracować nad swoją kondycją i koordynacją ruchową. O tym, że tego typu aktywność była popularna wśród starożytnych Greków i Rzymian świadczy relacja Herodota, który podaje, że Spartanie stosowali ją jako element treningu przed nadchodzącą bitwą pod Termopilami. Później również regularnie wykorzystywano kalistenikę – m.in. w obozach szkoleniowych armii Bliskiego Wschodu czy wśród szkoleń giermków w czasie wypraw krzyżowych, którzy pragnęli zostać rycerzami.

Rozwój kalisteniki nastąpił w XIX wieku, kiedy pruski dowódca wojskowy i nauczyciel Friedrich Ludwig Jahn opracował wiele rodzajów sprzętu do kalisteniki – m.in. drążek czy poręcze równoległe. W późniejszych latach tę formę aktywności promowano silnie wśród kobiet oraz atletów i siłaczy. Dziś uznaje się ją za gimnastykę wykorzystującą własną masę ciała, będącą świetną bazą do metodyki kulturystycznej, ale też ogólnego rozwoju fizycznego.

Kalistenika efekty

Kalistenika stanowi swoisty powrót do korzeni. Odchodzi się od zaawansowanych maszyn treningowych i przyrządów, które mają pomagać nam w pracy nad siłą i kształtem sylwetki. Czy w takim razie trening ten jest w ogóle skuteczny? Otóż okazuje się, że jak najbardziej. Na początku warto zwrócić uwagę przede wszystkim na to, że pracuje się wyłącznie z ciężarem własnego ciała. Dzięki brakowi zewnętrznych ciężarów mniejsze jest ryzyko obciążenia stawów czy naciągnięcia mięśni, a co za tym – redukowane jest prawdopodobieństwo wystąpienia kontuzji. Poszukując odpowiedzi, jakie są po treningu kalisteniki efekty, trzeba uwzględnić to, że angażuje on liczne grupy mięśni, przez co w krótszym czasie odbywamy efektywny i wyczerpujący trening. Co więcej, stymulowana jest wydolność organizmu oraz ćwiczona wytrzymałość. Konsekwencje – większa mobilność, zwiększona masa mięśniowa, redukcja tkanki tłuszczowej, poprawa kondycji i koordynacji ruchowej.

Kalistenika trening – gdzie go odbyć?

Treningi kalisteniczne można realizować niemal wszędzie. Dzięki temu, że ćwiczenia wyróżniają się przede wszystkim powtarzalnością, wystarczy podstawowy zestaw, który możliwy jest do wykonania właściwie w każdym miejscu – w domu, na siłowni, na podwórku czy w hotelu. Ćwiczenia w kalistenice to m.in. pompki, burpees, plank, squats czy situps.

Decydując się na trening na siłowni, można skorzystać z dodatkowych udogodnień – drążków, skrzyni czy ławeczki i uatrakcyjnić trening. Przykładowo, siłownie Total Fitness wyposażone są w rozbudowane strefy do treningu funkcjonalnego, gdzie z powodzeniem zrealizujesz swój trening kalisteniczny. Możesz też zdecydować się na pomoc trenera personalnego, który nauczy Cię podstaw i wdroży w świat tego ogólnorozwojowego treningu!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *