Kiedy odżywki białkowe są niezastąpione?

Do najczęściej wykorzystywanych suplementów diety należą odżywki białkowe. Z jakiego powoduje je suplementujemy? Otóż białko jest budulcem organizmu – odpowiednia jego ilość jest niezbędna do naszego prawidłowego funkcjonowania. Musi być ono dostarczane regularnie, a sposobem na zapewnienie sobie odpowiedniej jego ilości są odżywki białkowe. Kiedy są one niezastąpione?

Czy trenując siłowo, można dostarczyć organizmowi wystarczających ilości białka w diecie?

Białko w proszku może głównie kojarzyć się ze sportowcami, ale nie tylko oni po nie sięgają. Spożywają je osoby będące na diecie odchudzającej, wegetarianie, weganie i nie tylko. Białko jest jednym z tych składników, którego nie może zabraknąć w codziennym jadłospisie. Jego obecność jest niezbędna, m.in. z tego względu, że dostarcza ono cennych aminokwasów i umożliwia utrzymanie odpowiedniego pH organizmu.

Czy każdy organizm potrzebuje takiej samej ilości białka dziennie? W przypadku osoby dorosłej zalecane spożycie wynosi 0,9 g/kg masy ciała na dobę. Natomiast u osób aktywnych fizycznie to zapotrzebowanie jest większe – od 1,4 g do nawet 2 g/kg masy ciała na dobę. Czy jednak sportowcy, którzy trenują siłowo są w stanie zapewnić organizmowi odpowiednią ilość białka poprzez dietę? W takim przypadku organizm potrzebuje go zdecydowanie więcej – za mała jego ilość może doprowadzić do osłabienia, zaburzeń snu, stanów lękowych, jak również wiązać się z wieloma innymi konsekwencjami. Wedle Konsensusu w Lozannie w czasie intensywnego treningu i zawodów podaż białka powinna wynosić 2,5–2,8 g/kg masy ciała na dobę, ale w zależności od źródła badań te sugestie są różne.

Takiej ilości białka, jaka jest potrzebna przy intensywnym treningu siłowym nie da się przyswoić z samych posiłków. Tzn. teoretycznie jest to możliwe, ale jednocześnie bardzo prawdopodobne jest przekroczenie dziennego zapotrzebowania na tłuszcze i węglowodany. Dlatego niezastąpione są odżywki białkowe, które stanowią uzupełnienie diety.

Wpływ suplementacji białka na efekty treningu siłowego

Intensywny trening siłowy stanowi duże obciążenie dla organizmu, szczególnie jeśli jest wykonywany ze zbyt dużą częstotliwością. Efektem za małej ilości białka w diecie mogą być m.in. wspomniane zaburzenia snu, bóle głowy czy stany lękowe. Dzięki suplementacji można uniknąć złego samopoczucia i przyspieszyć regenerację organizmu, a w tym włókien mięśniowych.

Wprowadzenie preparatów białkowych niesie za sobą wiele korzyści. Dzięki nim można poprawić jakość tkanki mięśniowej, a organizm może się szybciej odbudowywać. Ponadto zwiększa się nasza wytrzymałość, dzięki czemu możemy wydłużyć treningi. Konieczne jest zatem stosowanie białka – odpowiednio dopasowanego do potrzeb. Należy przy tym uwzględnić, czy naszym głównym celem jest np. chudnięcie czy jednak budowanie masy?

Suplementacja białka w odchudzaniu

Białko pełni funkcje transportowe, uczestniczy w syntezie hormonów i enzymów, a także jest budulcem tkanki mięśniowej. Liczne badania potwierdzają, że ma ono ogromne znaczenie w odchudzaniu, gdyż ułatwia zrzucenie zbędnych kilogramów. Jeśli w naszej diecie znajduje się odpowiednia ilość białka, to wówczas spalamy tłuszcz, a tkanka mięśniowa pozostaje nienaruszona. Zatem dzięki niemu z jednej strony tracimy na wadze, ale jednocześnie możemy liczyć na to, że nasza sylwetka po zakończeniu odchudzania będzie zadowalająca.

Ponadto białko jest bardzo sycące, co oznacza, że dosyć długo po spożyciu posiłku bogatego w ten makroskładnik nie będziemy odczuwać głodu. W dodatku organizm wykorzystuje wiele energii na jego strawienie, dlatego odchudzanie przynosi lepsze efekty. Jeśli zależy nam na redukcji masy ciała, to powinniśmy zwiększyć ilość białka w organizmie kosztem węglowodanów. W przypadku osób, które chcą schudnąć, jego ilość nie powinna wynosić więcej niż 1,2–1,5 g/kg masy ciała na dobę. Co oznacza, że w przypadku osoby, która waży 80 kg, nie należy przekraczać 96–120 g dziennie. Są to jednak ogólne wytyczne, a znaczenie ma m.in. poziom naszej aktywności.

Odżywka białkowa jako substytut posiłku bogatego w białko

Osoby aktywne fizycznie czy te, którym z innych powodów zależy na dostarczaniu organizmowi każdego dnia odpowiedniej ilości białka przygotowują sobie posiłki bogate w ten makroskładnik. Problem w tym, że niektóre posiłku z czasem nam się przejadają, a poza tym – nie zawsze możemy je przygotować. Czy zatem odżywka białkowa może stanowić substytut dania bogatego w białko? Zdecydowanie tak, ale należy ją traktować jako uzupełnienie diety, a nie produkt, którym zastąpimy wszystkie posiłki. Jeśli danego dnia nie damy rady przygotować wartościowego posiłku, to możemy spożyć dodatkową porcję odżywki białkowej, ale nie powinno to stanowić reguły.

Zakup odżywek białkowych – który sklep wybrać?

Odżywki białkowe umożliwiają szybkie przygotowanie smacznego i jakościowego posiłku. Ważne jednak, aby był to produkt sprawdzony, pochodzący od zaufanego producenta i z renomowanego sklepu. Godne polecenia są odżywki białkowe dla sportowców z Młyna Oliwskiego dostępne na stronie sklep.mlynoliwski.pl. Są to artykuły zarówno pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego – wszystkie wysokiej jakości. Wystarczy je zmieszać z wodą, płatkami owsianymi, koktajlem, mlekiem czy innym dodatkiem i gotowe – w kilka chwil, również będąc w podróży, możemy uzyskać sycący i wartościowy posiłek.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pin It on Pinterest