Mąka migdałowa – uzupełnienie zdrowej diety sportowca

Migdały uznawane są za jedne z najzdrowszych orzechów dostępnych na rynku. Są niezwykle smaczne, a przy tym bogate w całą gamę niezbędnych składników odżywczych i substancji bioaktywnych. Produkt ten stanową nasiona migdałowca zwyczajnego. Jest to drzewo rosnące naturalnie na terenie Azji Środkowej i Mniejszej. Jego orzechy znane są jako pożywny przysmak na całym świecie. Jednak dopiero niedawno popularność zdobyły przetwory z nich produkowane. Należy do nich właśnie mąka migdałowa. Warto zwrócić na nią uwagę nie tylko ze względu na wartości odżywcze, ale również na szerokie zastosowanie w kuchni oraz aromatyczny smak.

Mąka migdałowa – podstawowe informacje

Mąka migdałowa wytwarzana jest poprzez bardzo dokładne zmielenie wysokiej jakości orzechów migdałowca zwyczajnego. Do jej produkcji wykorzystuje się całe, surowe nasiona, więc nie traci ona wartości odżywczych względem zwyczajnych migdałów. Stanowi dobre źródło energii. 100 g produktu dostarcza ponad 600 kcal. Kalorie te pochodzą przede wszystkim z tłuszczów. W zdecydowanej większości są to jednonienasycone i wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Ponadto mąka migdałowa zawiera więcej białka niż tradycyjny zbożowy zamiennik. 100 g produktu dostarczyć może nawet 20 g protein. Oczywiście surowiec ten jest w pełni wegański. Może być spożywany niemal przez każdego. Unikać go powinny jedynie osoby z uczuleniem na migdały bądź inne orzechy.

Mąka migdałowa – wyjątkowe właściwości

Jak już zostało wspomniane mąka migdałowa stanowi cenne źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych. Spożywanie tych związków wiąże się z poprawą profilu lipidowego krwi. W praktyce oznacza to wzrost „dobrego” cholesterolu HDL i spadek „złego” cholesterolu LDL. Zmiany te są bardzo ważnym czynnikiem zapobiegającym rozwojowi chorób układu krążenia, na czele z miażdżycą.

Mąka migdałowa stanowi ponadto bardzo dobre źródło witaminy E. Związek ten nie bez powodu nazywany jest witaminą młodości. Pełni on w naszym organizmie rolę przeciwutleniacza. Zapobiega peroksydacji tłuszczów w błonach komórkowych, przez co zmniejsza uszkodzenia zdrowych tkanek naszego ciała. Ponadto bardzo korzystnie wpływa na stan cery oraz spowalnia procesy starzenia się organizmu.

 

W mące migdałowej znaleźć można również wiele roślinnych składników bioaktywnych, takich jak fitosterole. Należą one do przeciwutleniaczy, więc podobnie jak witamina E, pełnią w organizmie funkcje antyoksydantów.

Na uwagę zasługuje również bogactwo innych witamin i składników mineralnych zawartych w mące migdałowej. Są to między innymi kwas foliowy, niacyna, wapń i fosfor.

Mąka migdałowa – zastosowanie

W praktyce kulinarnej mąka migdałowa może całkowicie zastąpić mąkę zbożową. Charakteryzuje się swoistym, przyjemnym aromatem, który szczególnie dobrze będzie się komponować ze słodkimi wypiekami. Produkt sprawdzi się również przy zagęszczaniu sosów oraz sporządzaniu potrawek. Można dodawać go do omletów, biszkoptów i domowych batonów. Co istotne, mąka migdałowa wytwarzana jest w 100% z orzechów, dlatego można spożywać ją na surowo, bez wcześniejszego pieczenia lub innej obróbki termicznej. Umożliwia to wykorzystanie jej również na przykład do zagęszczania koktajlów czy shaków.

Mąka migdałowa w diecie sportowca

Mąka migdałowa stanowi doskonałe uzupełnienie jadłospisu osoby aktywnej fizycznie. Dostarcza dużych ilości energii, tak koniecznej do wykonania satysfakcjonującego treningu. Co ważne, energia po jej spożyciu pochodzi głownie z tłuszczów. Zapobiega to nagłym skokom glukozy we krwi i szybkiemu spadkowi sił, jak to może mieć miejsce po spożyciu klasycznego przedtrenigowego wysokowęglowodanowego posiłku. Produkt ten sprawdzi się również jako składnik posiłku potreningowego, jako że zawiera spore ilości białka.

Mąka migdałowa bogata jest również w antyoksydanty. Warto mieć na uwadze, że aktywność fizyczna, chociaż niezwykle zdrowa, znacznie przyspiesza przemiany metaboliczne zachodzące w komórkach naszego ciała. Wiąże się to ze wzrostem wytwarzania wolnych rodników tlenowych. Osoby trenujące powinny zwrócić zatem szczególną uwagę na produkty bogate w przeciwutleniacze.

Mąka migdałowa w diecie ketogenicznej

Mąka migdałowa doskonale wpasowuje się w zasady diety ketogenicznej. Taki model żywienia staje się w ostatnim czasie bardzo popularny, zwłaszcza wśród osób aktywnych fizycznie. Polega on na maksymalnym ograniczeniu węglowodanów w jadłospisie. W ten sposób organizm zmuszony jest pozyskiwać energię ze znacznie wydajniejszego źródła, jakim są tłuszcze. Dieta ta cały czas budzi dużo kontrowersji. Jak do tej pory jej skuteczność potwierdzona jest tylko w wykorzystaniu leczniczym, przy terapii padaczki lekoopornej oraz choroby Parkinsona. Niemniej jednak wiele osób dbających o swoje zdrowie i aktywny tryb życia bardzo dobrze czuje się z takim sposobem żywienia. Decydując się na taką dietę należy zwrócić szczególną uwagę na odpowiedni dobór składników spożywczych. Powinny być one bogate w składniki mineralne i witaminy, które do tej pory organizm pozyskiwał z produktów zbożowych. Włączenie mąki migdałowej do diety z pewnością ułatwi zaspokojenie wielu potrzeb organizmu. Produkt ten bogaty jest w pożądane w diecie ketogenicznej kwasy tłuszczowe nienasycone. Jednocześnie prawie w ogóle nie zawiera węglowodanów, co odróżnia go znacząco od innych rodzajów mąk. Co ważne, mąka migdałowa może stanowić również dobre źródło roślinnego białka.

Mąka migdałowa a odchudzanie

Mąka migdałowa jest produktem wysokokalorycznym. Osoby z nadwagą i otyłością powinny uważać na ten produkt. Z rezerwą warto do niego podchodzić także jeśli przebywamy akurat w fazie redukcji. Oczywiście nie oznacza to, że musimy zupełnie rezygnować z jej spożywania. Sytuacja ta jest analogiczna do zawierania w diecie surowych orzechów. Jest to bardzo wskazane, ale równocześnie wymaga dużej kontroli.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pin It on Pinterest