Metoda Izometryczna

Jest to jedna z pomocniczych metod rozwoju siły i masy mięśniowej, która charakteryzuje się wysiłkami statycznymi, izometryczbą pracą mięśni (wzrost napięcia bez skracania długości włókien mięśniowych).

W ćwiczeniach wykonywanych tą metodą ruch nie występuje. Miarą siły jest obciążenie, jakie można utrzymać dzięki maksymalnemu napięciu mięsni w określonej pozycji, a miara pracy – iloczyn tej siły i czasu wytrzymania w danej pozycji. Wielkość czasu wysiłku, w zależności od zaawansowania ćwiczących, powinna kształtować się w granicach od 3 do 6 sekund. Przerwy między poszczególnymi seriami – w granicach 30-60 sekund.

Ćwiczenia metodą izometryczną stosuje się okresowo, jako swego rodzaju wstawki do zasadniczego programu treningowego. Wybiera się zwykle 3-5 ćwiczeą na najsłabsze i najmniej rozwinięte grupy mięśniowe.

Zalety metody izometrycznej to szybki rozwój siły i masy mięśniowej, kształtowanie zdolności do maksymalnej koncentracji i napinanie mięśni, racjonalne wykorzystanie czasu i energii ćwiczącego, możliwość wykonywania wielu ćwiczeą bez specjalnych przyrządów i urządzeą. W treningu tą metodą ważne jest jako środek uzupełniający do właściwego treningu oraz skuteczny sposób na rozwój „opornych” grup mięśniowych bądź poszczególnych mięśni.

Materiał zaczerpnięty z książki Henryka Jasiaka pt. „Współczesny Herkules”.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pin It on Pinterest