Nadesłany przez: Hades dnia 29.03.2012, 0:40:00 Ocena: 0.00 (0 głosów) Oceń artykuł 5972 odsłon

Odżywianie w kulturystyce Witamina E jest dobra dla mięśni

Witamina E jest dobra dla mięśni
Witamina E jest gwiazdą wśród witamin. Wiemy wszyscy o jej działaniu antyoksydacyjnym i zapobieganiu chorobie wieńcowej, ale najnowsze dane wskazują na jej szczególne znaczenie w kulturystyce. Wyniki badań świadczą o tym, że odgrywa ona ważną rolę ochronną w stosunku do tych cennych kawałków mięsa poprzyczepianych do kości, inaczej zwanych mięśniami.

By zbadać tę sprawę naukowcy po raz kolejny sięgnęli po szczurzych „ochotników". Badane szczury karmione witaminą E, których kończyny unieruchomiono, traciły mniej masy mięśniowej. Czyli w odniesieniu do nas podawanie witaminy E w przypadku gipsowego opatrunku na ręku czy nodze oznaczałoby mniejszą utratę mięśni. A co się stanie jeśli nie jesteśmy unieruchomieni i trenujemy? Czy witamina E będzie miała jakiś wpływ na mięśnie? Okazuje się, że tak.
W badaniu przeprowadzonym na Penn State University w University Park, 12 trenujących siłowo mężczyzn podzielono na dwie grupy: Jedna z nich dostawała raz dziennie 1200 Ius witaminy E przez dwa tygodnie, a grupa kontrolna pigułki celulozowe. Te ludzkie świnki morskie wykonywały następnie ćwiczenia oporowe typu wyciskanie na ławce, pompki, wyciskanie nogami, podciągania, przysiady itp.

Stężenie kinazy kreatynowej (CK), będącej markerem uszkodzenia włókien mięśniowych wzrasta po intensywnym treningu. W tym badaniu stężenie CK w osoczu znacznie zwiększyło się w obu grupach w 24 i 48 godzin po treningu, jednak w grupie przyjmującej witaminę E po 24 godzinach było ono mniejsze. Oznacza to, że stopień uszkodzenia mięśni spowodowanego ciężkim treningiem był znacznie mniejszy w grupie przyjmującej witaminę E aniżeli w grupie placebo.