Nadesłany przez: Hades dnia 13.12.2012, 6:50:00 Ocena: 0.00 (0 głosów) Oceń artykuł 5819 odsłon

Anatomia Mięśni Przygotuj mięśnie do zimowego szaleństwa!

Przygotuj mięśnie do zimowego szaleństwa!
Wielu z nas brak w ciągu roku konsekwencji w regularnym uprawianiu sportu. Od czasu do czasu zagłuszamy wyrzuty sumienia wizytą na basenie czy siłowni, na co dzień prowadząc siedzący tryb życia. W obliczu zbliżającej się zimy wstępuje w nas jednak sportowy duch - od pierwszego śniegu marzymy o słonecznych stokach. Do zimowego szaleństwa koniecznie trzeba podejść z głową - w przeciwnym razie łatwo o niebezpieczne kontuzje.

Nie daj się zwieść pozorom
Choć sezon narciarski nie należy do najdłuższych, to przygotowania do niego powinniśmy rozpocząć odpowiednio wcześniej. W sytuacji idealnej – powinniśmy być aktywni fizycznie przez cały rok. Jazda na nartach to nie lada wyzwanie dla naszego organizmu. Adrenalina przez i frajda ze zjazdów jest tak duża, że często nie czujemy, ani nie zdajemy sobie sprawy z tego ile mięśni bierze udział w tej zabawie. Warto zadbać o to, by nasz organizm, który nie jest przyzwyczajony do dużej dawki ruchu każdego dnia, odpowiednio przed planowanym wyjazdem przygotować. Już Kilka tygodni ćwiczeń wystarczy, by zmniejszyć ryzyko kontuzji i obolałych mięśni. „Postarajmy się znaleźć ten czas na aktywność. To kwestia naszego zdrowia i sprawności” – mówi Diana-Konopka Wnuk, trener personalny.

Grunt to dobry plan
Przygotowanie mięśni do zimy Diana Konopka-Wnuk, trener personalny firmy Twój Fitness Sp. z o.o. zwraca uwagę na cztery najważniejsze aspekty treningu narciarskiego:

1. Buduj wydolność i wytrzymałość tlenową organizmu. Bez tego nie uda Ci się w pełni wykorzystać możliwości jakie daje stok, bo będziesz szybko się męczyć. Ponadto, kiedy kondycja nie jest najlepsza, bardzo łatwo o błędy techniczne – prostujemy kolana, odchylamy tułów do tyłu itp. Taki błąd może prowadzić do niebezpiecznego upadku i kontuzji.

2. Pracuj nad siłą mięśni nóg. Wzmacnianie nóg to najważniejszy element treningu, ale oczywiście nie jedyny. Silne mięśnie czworogłowe uda zagwarantują prawidłową pozycję i przyjemność ze zjazdów, zamiast bólu nóg już po kilku skrętach. Warto również zwrócić uwagę na wzmocnienie mięśni grzbietu, brzucha oraz ramion.

3. Ćwicz skoczność. To element, o którym często zapominamy w narciarskich programach przygotowawczych. Treningi z przeszkodami do pokonania i przeskokami świetnie przygotowują do jazy na muldach i w trudniejszych warunkach, gdzie czasem trzeba oderwać narty od ziemi. Poproś trenera na siłowni, żeby zaproponował Ci kilka ćwiczeń z takimi elementami.

Mięśnie, narciarstwo4. Popracuj nad elastycznością swojego ciała. Ważne jest rozciąganie dynamiczne i statyczne. To kolejny element, który chroni przed poważnymi kontuzjami. Twarde, nieelastyczne włókna mięśniowe ograniczają zakres ruchów a tym samym prowadzą do skomplikowanych złamań nawet przy niewinnym z pozoru upadku.

Szalej z głową
Jeśli dobrze przygotujemy się do sezonu, to zimowe sporty z pewnością dadzą nam mnóstwo radości i satysfakcji. Wyjazdu nie zepsują nam ani zakwasy, ani żadne kontuzje. Pamiętajmy jednak o rozsądku na stoku - dajmy sobie czas na poznanie terenu i warunków na nim panujących, a każdego dnia przed pierwszymi zjazdami zadbajmy o odpowiednią rozgrzewkę. Z takim podejściem – dobra zabawa na stoku będzie gwarantowana!

Ćwiczenia prezentuje Diana Konopka –Wnuk, trener personalny Twój Fitness Sp. z o.o.

Zapraszamy do odwiedzenia www.twojfitness.com