Nadesłany przez: Hades dnia 19.03.2013, 6:46:57 Ocena: 0.00 (0 głosów) Oceń artykuł 16034 odsłon

Odżywianie w kulturystyce Węglowodany po treningu

Węglowodany po treningu
Organizm osób intensywnie trenujących potrzebuje duże ilości węglowodanów (można wspomagać się odżywkami typu Carbo, lub Gainery), szczególnie w okresie 5 godzin po zakończeniu treningu. W tym pięciogodzinnym okresie najintensywniej przebiega proces budowy glikogenu. Jest to bardzo ważny proces fizjologiczny, jeżeli kulturysta spóźnia się z wyrównaniem glikogenu po treningu doprowadza do tego, że regeneracja organizmu przebiega znacznie wolniej.

Węglowodany przed i po treningu

Bardzo ważne jest spożycie węglowodanów przed treningiem, co ma pozytywny wpływ nie tylko na możliwości wysiłkowe, ale również na ochronę mięśni, które podczas wydłużonego wysiłku fizycznego narażone są na tzw. katabolizm, czyli rozpad białka. Podczas wysiłku organizm czerpie bowiem energię nie tylko z węglowodanów i tłuszczu, ale również z aminokwasów, zgromadzonych w tkance mięśniowej.

Oprócz węglowodanów przed wysiłkiem, niezwykle istotne jest jak najszybsze spożycie ich tuż po treningu oraz w odpowiednio rozłożonych porcjach przez cały dzień. Regeneracja po wysiłkowa organizmu następuje najszybciej w ciągu dwóch pierwszych godzin. Liczne badania wykazały, że po treningu konieczne jest spożycie węglowodanów prostych w połączeniu z łatwo przyswajalnym białkiem – to zwiększa wydzielanie insuliny, a ta z kolei przyspiesza proces syntezy glikogenu w mięśniach.