Nadesłany przez: Hades dnia 4.08.2014, 22:50:51 Ocena: 0.00 (0 głosów) Oceń artykuł 21465 odsłon

Suplementy Artykuły Czy kofeina niweluje działanie kreatyny?

Czy kofeina niweluje działanie kreatyny?
Czy pijesz kawę? Jeśli tak, to możesz stracić korzyści płynące z działania kreatyny. Ostatnio przeprowadzone badania z podwójną ślepą próbą potwierdziły korzystny wpływ suplementacji kreatyny w przypadku kulturystów, lecz również pokazały, że działanie to może być osłabione w przypadku wielbicieli kawy. Dziewięciu aktywnych mężczyzn (w wieku od 20 do 23 lat) przyjmowało osiem dawek po 5 gramów glukozy jako placebo, jednowodzian kreatyny lub kreatynę z kofeiną przez kolejne sześć dni. Kofeina była podawana po śniadaniu w postaci 400 miligramowej kapsułki.

Kuracje te były przeprowadzone w przypadkowej kolejności z przerwami trzytygodniowymi pomiędzy, pozwalającymi na oczyszczenie organizmu. Badani osobnicy pozostawali na standardowej diecie w trakcie doświadczenia i cztery dni przed nim. Po kuracji kreatyną przez sześć dni stwierdzono wzrost zawartości o 4%-6% fosfokreatyniny w mięśniach badanych mężczyzn i jej działanie nie zostało zakłócone przez spożywanie kofeiny. Podaż glukozy nie spowodowała żadnego wzrostu stężenia fosfokreatyniny w mięśniach.

Na początku i na końcu każdej sześciodniowej kuracji badano dynamometrem siłę mięśnia prostownika kolana. Maksymalna siła izometryczna nie uległa znaczącej poprawie po podaniu kreatyny, tym samym potwierdzając poprzednie badania, w których sugerowano brak wpływu kreatyny w krótkotrwałych kuracjach maksymalnymi dawkami, zaprzeczając wszystkim tym badaniom, w których udowadniano wspomniane działanie tej substancji. Przyjmowanie kreatyny poprawiło wydolność fizyczną o 10%-23% w trakcie wykonywania wyprostów nóg w seriach po 10.20 lub 30 z przerwami pomiędzy, podczas gdy podanie placebo nie miało żadnego wpływu. Potwierdza to wyniki poprzednich badań, w których udowodniono pozytywny wpływ suplementacji kreatyny na tolerancję wysiłku w ćwiczeniach kulturystycznych wykonywanych w seriach.

Pozytywny wpływ kreatyny zmniejszał się stopniowo z serii na serię, jeśli badany osobnik odpoczywał zbyt krótko pomiędzy wykonywanymi ćwiczeniami (20-60 sekund). Sytuacja ulegała normalizacji po wydłużeniu okresu odpoczynku do dwóch minut. Musi jednak upłynąć trochę czasu, aby ufosforyzowała się ponownie kreatyna (po jednej minucie jedynie połowa kreatyny może ulec ponownej fosforyzacji). Podanie kreatyny wyraźnie poprawia wydolność mięśnia czworogłowego uda, zaś kombinacja kreatyny i kofeiny nie okazała się znacząco lepsza od podania placeba. Oznacza to, że kofeina neutralizuje zwiększające wydolność działanie kreatyny bez znaczącego wpływu na poziom fosfokreatyny w mięśniach. Opisane działanie nie miało nic do czynienia ze zmniejszającym wydolność działaniem kofeiny - ostatnia dawka kofeiny była podana 20 godzin przed testem dynamometrycznym i nie wydaje się, że mogłaby ona obniżać wydolność fizyczną.

Wyniki tych badań sugerują, że ktokolwiek, kto chciałby w pełni wykorzystać działanie kreatyny, powinien unikać picia kawy oraz innych stężonych źródeł kofeiny. Dawka kofeiny zastosowana w badaniach, 400 mg jest ilością zawartą w 3 1/2 filiżanki kawy z ekspresu lub parzonej lub w sześciu filiżankach kawy rozpuszczalnej. Picie więcej niż dwóch filiżanek parzonej kawy dziennie najprawdopodobniej zmniejszy korzyści płynące z przyjmowania kreatyny. Bardziej umiarkowane picie napojów o niskiej zawartości kofeiny takich jak herbata czy kola jest dopuszczalne. Roztwór herbaty (około 30 mg kofeiny) był testowany we wczesnych badaniach nad kreatyną i przyniósł dobre rezultaty.