Porady mistrzów: Sprawność równa się zdrowie - Joe Weider

Nadesłany przez: Hades dnia 28.10.2016, 2:56:51 Ocena: 0.00 (0 głosów) Oceń artykuł 2879 odsłon Wiele osób toczy nigdy nie kończącą się bitwę z kilkoma nadprogramowymi kilogramami. Wydaje się że, w ich przypadku zejście do tej wymarzonej wagi ciała, którą uznają za idealną, jest niemożliwe. Teraz mówi się im, że te dodatkowe kilogramy mogą ich zabić. Nie wpadajcie w rozpacz: na pewno 40 czy 50 kilogramów to za dużo, ale jak szkodliwe jest te 5, 10 czy 15 nadliczbowych kilogramów?

Podczas gdy dotąd wiele badań łączyło otyłość ze złym stanem zdrowia, jeszcze do niedawna gros z nich nie brała pod uwagę poziomu sprawności badanych ludzi. Pomimo że nadmierna waga jest związana z chorobami serca, wysokim ciśnieniem krwi, cukrzycą i rakiem okrężnicy, regularne ćwiczenia są dobrze znanym antidotum, szczególnie, jeśli są uprawiane wcześnie, zanim choroba się rozwinie.

W rzeczywistości ludzie prowadzący siedzący tryb życia są narażeni na takie same ryzyko zapadnięcia na te choroby. Badania wskazują, że otyłość sama w sobie nie jest jedyną przyczyną schorzeń.

Związek pomiędzy nadwagą i poważnymi schorzeniami istnieje, ponieważ mniej jest osób grubszych niż szczupłych, które ćwiczą fizycznie. Tkanka tłuszczowa nie jest główną przyczyną chorób; siedzący tryb życia wydaje się powodować zarówno nadwagę, jak i inne schorzenia.

Nic koncentruj się jedynie na swojej wadze ciała. Czy twoje ciśnienie krwi jest prawidłowe? A co z twoim cholesterolem i trójglicerydami? Czy jesz dużo bogatych j w błonnik i składniki odżywcze owoców, warzyw i produktów pełnoziarnistych? Czy unikasz tłuszczów nasyconych? Czy chronisz się przed rakotwórczymi czynnikami, takimi jak słońce i dym papierosowy? Czy regularnie ćwiczysz, co najmniej trzy razy w tygodniu? Czy masz dość czasu na relaks i cieszenie się życiem?

Joe Weider

Oczywiste jest, że nie wszyscy „ciężsi" ludzie prowadzą siedzący tryb życia. Wielu z nich jest aktywnych fizycznie. Nie musisz wyglądać jak Mr. Olympia, żeby być sprawnym w odpowiednim stopniu. Chociaż u grubszych ludzi istnieje większe prawdopodobieństwo wystąpienia śmiertelnych chorób, nie wydaje się to takie oczywiste, kiedy weźmie się pod uwagę ich sprawność fizyczną. Badania wykazują, że „ciężsi" ludzie, o dobrej kondycji żyją równie długo jak sprawni, szczupli. A także, że jest trzy razy większe prawdopodobieństwo, że chude, pozbawione kondycji osoby umrą młodziej niż te, które mają nadwagę, ale są sprawne. Wyraźnie widać, że sama waga ciała ma niewielki wpływ na długość życia.

Możesz mieć stosunkowo większą wagę ciała - nawet o 15 kg - i wciąż mieć dobrą kondycję, ale wątpliwe jest aby dotyczyło to zwykłej otyłości. W każdym razie czynnikiem o głównym znaczeniu są ćwiczenia. To, ile ćwiczysz, może być całkowicie bez znaczenia, jeśli jesteś naprawdę aktywny i dzięki temu zdrowy.

Poza tym posiadanie tkanki tłuszczowej nie jest anomalią. Natura, w swojej mądrości, wyposażyła nas w komórki tłuszczowe dla jakiegoś celu jako zabezpieczenie przed głodem i zapewnienie energii podczas długich polowań. Mogliśmy być zaprogramowani tak, aby gromadzić tłuszcz na zapas, ale nie możemy w ten sam sposób robić zapasu z ćwiczeń. Urodziliśmy się po to, żeby prowadzić aktywne życie. Dla osób, które nie ćwiczą regularnie, nawet fakt bycia szczupłym nie jest żadną gwarancją zapobiegnięcia chorobom i przedwczesnej śmierci.

Wielu ludzi wie. że powinni ćwiczyć, ale im się to nie udaje. Ciągle słyszą, co powinni robić, podczas gdy to, czego potrzebują, to pomoc w dokonaniu zmian w ich stylu życia, które "zabezpieczą“ dyscyplinę ćwiczeń.

Jeśli nigdy wcześniej nie ćwiczyłeś, trening jest radykalnym zakłóceniem twojego dotychczasowego stylu życia. Czy jesteś szczupły, czy gruby musisz wierzyć, że ćwiczenia są najważniejszą rzeczą, jaką powinieneś zrobić każdego dnia. I bez względu na to, czy jesteś szczupły czy gruby - zacznij. Ale nie oczekuj od razu żadnych wielkich i gwałtownych zmian wagi ciała lub przyrostu mięśni. Jeśli ustalisz sobie nierozsądne cele, stawiasz się z góry na przegranej pozycji,

Ćwicz i odżywiaj się właściwie, żeby poprawić jakość swojego życia. Jeśli będziesz wytrwały, opłaci się: będziesz zdrowszy i silniejszy, bardziej giętki, ruchliwy i niezależny, twój wygląd się poprawi i będziesz bardziej zadowolony z siebie.

Joe Weider, trener mistrzów od 1936 roku.