Suplementy Artykuły: Leucyna - niezwykły aminokwas

Nadesłany przez: Hades dnia 14.03.2017, 19:47:30 Ocena: 0.00 (0 głosów) Oceń artykuł 685 odsłon Kiedy ostro trenujesz chcąc zbudować muskulaturę i spalić tłuszcz, możesz łatwo doprowadzić się do stanu, w którym twój organizm zacznie zużywać włókna mięśniowe jako źródło energii. Aminokwasy w twoim organizmie mogą zatrzymać ten niebezpieczny proces. Od dawna wchodzą one w skład popularnych suplementów dla ćwiczących kulturystykę i fitness, ale ostatnio zaczęło być o nich znowu głośno, dzięki nowym odkryciom.

Aminokwasy ważne dla kulturystów to leucyna, izoleucyna i walina. Stanowią około 1/5 protein w twoich mięśniach. Wszystkie są odpowiedzialne za wzrost mięśni, a ich ubytek może być dla ciebie bardzo niebezpieczny Aminokwasy zawarte w wysokoproteinowym pożywieniu są szybko przyswajane i poprzez wątrobę przedostają się do krwi. W mięśniach ma miejsce ich utlenianie - pozostałe aminokwasy utlenia wątroba.

Nasze trzy aminokwasy wspólnie z insuliną transportują też ważne substancje budujące włókna mięśniowe. Powinny być spożywane wraz z posiłkiem, nigdy na czczo.

Leucyna zyskała renomę wśród naukowców zajmujących się sportem z trzech powodów:

- Szybciej się utlenia niż izoleucyna i walina

Podczas bardzo intensywnego aerobiku trwającego od 60 do 90 minut leucyna jest bardzo szybko zużywana przez organizm. Jej pozostałości są przydatne do produkcji kolejnego aminokwasu - alaniny, którą wątroba przerabia na glukozę. Ta z kolei jest źródłem energii dla pracujących mięśni. Im ciężej ćwiczysz, tym więcej leucyny tracisz. Po forsownym treningu jej poziom spada do 30 procent.

- Leucyna powoduje utratę tłuszczu

Ostatnie badania dowiodły, że leucyna wpływa na spalanie przez organizm tłuszczu okalającego narządy wewnętrzne. Jest to ten rodzaj tłuszczu, z którym najtrudniej sobie radzimy (zwłaszcza panie!), gdyż zalega pod warstwą tłuszczu podskórnego. To odkrycie jest o tyle istotne, że po znalezieniu odpowiedniej formuły dawkowania leucyny, możesz w sposób stały kontrolować swój spadek tłuszczu. Kupując suplementy zawierające aminokwasy, zawsze zwracaj uwagę na to ile procent leucyny (w stosunku do izoleucyny i waliny) zawierają.

- Leucyna ułatwia syntezę protein w mięśniach

Współpracuje z innymi aminokwasami w odbudowie włókien mięśniowych. Im więcej masz mięśni, tym twój organizm efektywniej spala tłuszcz. Ponadto spożywanie suplementów bogatych w leucynę przed lub w trakcie ciężkiego treningu, obniża - a nawet może zatrzymać - degradację protein w mięśniach. Leucyna pozwala ci po prostu dłużej trenować, gdyż uwalnia zapasy glikogenu w mięśniach.

Używanie suplementów z leucyną i aminokwasami

Ponieważ nawet podczas intensywnego aerobiku poziom leucyny gwałtownie się obniża, musisz dbać o to, by. utrzymywać jej stały poziom w organizmie. Dla kulturystów trenujących intensywnie przez kilka tygodni odpowiednia dawka, to 50 miligramów dziennie na każdy kilogram ciała, wraz z wysokobiałkowymi posiłkami.

Zawsze zalecam zażywanie dwóch lub więcej tabletek zawierających aminokwasy przy każdym posiłku (zawsze warto sprawdzić zalecenia producenta na etykiecie). Powiedzmy, że ważysz 91 kg. Dzienna dawka dla ciebie, to 4,5 grama dziennie.

Badania dowodzą też, że zażywanie leucyny powinno być połączone z wysokoproteinową dietą. Zawartość leucyny w takich produktach waha się od 5 do 10 procent.

Każdego dnia powinieneś jeść 0,75 do 1 grama proteiny na kilogram wagi ciała. Takie ilości powinny zawierać produkty, które spożywasz: białe chude mięso, ryby, jaja. A także wszystko, co zawiera węglowodany.

Jeśli zażywasz leucynę, połącz to z dietą bogatą w węglowodany. Sugeruję, byś swoją leucynę popijał koktajlem bogatym w węglowodany.

Aminokwasy powinny być przyjmowane zawsze podczas posiłku, nigdy na czczo.