Nadesłany przez: Hades dnia 8.04.2017, 19:10:00 Ocena: 0.00 (0 głosów) Oceń artykuł 268 odsłon

Porady dla zaawansowanych Pobudzanie mięśni pod różnym kątem

Pobudzanie mięśni pod różnym kątem
W wielu czasopismach kulturystycznych oraz internecie można przeczytać o zmianie charakteru pracy mięśni poprzez pobudzanie ich pod różnym kątem. Czy zmiana ustawienia np, rozstawu ramion podczas ćwiczeń znacząco może wpływać na pracę mięśni i jakość treningu?

Jedną z metod na zmianę stopnia wykorzystania mięśni w danym ćwiczeniu jest zmiana rozstawu nóg lub rąk. W ten sposób można różnicować oddziaływanie ćwiczenia na określoną grupę mięśni. To oznacza, że, dany mięsień lub grupa mięśni może pracować nieco słabiej lub nieco mocniej w zależności od rozstawu rąk czy nóg. Nie oznacza jednak, że przy konkretnym rozstawie kończyn jakaś grupa mięśni nie będzie pracować w ogóle albo będzie wyjątkowo mocno obciążona. Należy pamiętać, że zmiana rozstawu może zmniejszyć lub zwiększyć zaangażowanie pewnego mięśnia lub grupy mięśni w dane ćwiczenie, a nie wpłynąć na zaangażowanie innych.

Jednym ze sposobów na sprawdzenie stopnia wykorzystania mięśnia w konkretnym ćwiczeniu są elektromiogramy (EMG) mierzące aktywność elektryczną muskułów.

Tę technikę zastosowano ostatnio w badaniach nad aktywnością mięśni u doświadczonych ciężarowców w trakcie przysiadów równoległych. Przysiady wykonywano w szerokim (140% szerokości ramion) i wąskim (75% szerokości ramion) rozstawie nóg. Za każdym razem zarówno z dużym (75% maksymalnego ciężaru na jedno powtórzenie) jak i z małym (60% maksymalnego ciężaru na jedno powtórzenie) obciążeniem. W wypadku mięśni czworogłowych uda (mięśnia prostego, mięśnia obszernego bocznego, mięśnia obszernego przyśrodkowego) nie wystąpiła żadna różnica w zaangażowaniu między szerokim a wąskim rozstawem. Jak się można było jednak spodziewać, mięśnie te pracowały mocniej przy większym obciążeniu. Mięsień przywodziciel długi ulokowany na wewnętrznej stronie uda pracował mocniej przy szerokim rozstawie, ale tylko we wznoszącej fazie ruchu. Mięsień pośladkowy wielki pracował mocniej przy szerokim rozstawie, ale tylko przy dużym obciążeniu. Zmiana rozstawu nie wpłynęła na zaangażowanie mięśnia dwugłowego uda. Stwierdzono natomiast, że pracuje on mocniej we wznoszącej fazie ruchu.

Wynika z tego, że stopień wykorzystania grupy mięśni czworogłowych i dwugłowych praktycznie nie zależy od rozstawu nóg. Wewnętrzna część uda jest bardziej obciążona przy szerokim rozstawie. Mięsień pośladkowy wielki ma więcej roboty w szerokim rozstawie, ale tylko przy dużym ciężarze. Więc jeśli chcesz przysiadami dać wycisk wewnętrznej stronie uda i pośladkom, rozstawiaj nogi szeroko.