Nadesłany przez: Hades dnia 28.04.2017, 19:32:54 Ocena: 0.00 (0 głosów) Oceń artykuł 417 odsłon

Suplementy Artykuły Tauryna - ukryte właściwości tego powszechnie niedocenianego aminokwasu

Tauryna - ukryte właściwości tego powszechnie niedocenianego aminokwasu
Tauryna jest aminokwasem o wielu właściwościach, który zawiera grupę siarkową a nie karboksylową. Nie pozwól zastraszyć się temu żargonowi chemicznemu - jak za chwilę się dowiesz, tauryna jest substancją o różnych „twarzach”. Podobnie jak glutamina ma ona wszechstronne działanie i zastosowanie.

Pytanie: Jaka jest rola tauryny?

Odpowiedź: Naukowcy odkryli znaczenie tauryny w żywieniu ponad 40 lat temu. Ma ona podobne działanie do insuliny jak również bierze udział w odtruwaniu, ochronie i konserwacji białek strukturalnych w mięśniach.

Niektórzy badacze twierdzą również, że taurynę możemy zaliczyć do grupy aminokwasów warunkowo niezbędnych. Chociaż jesteśmy w stanie sami ją syntetyzować, w pewnych ograniczonych ilościach, to jej niedobory mogą objawiać się pod postacią uszkodzenia pewnych tkanek. Może ona pełnić rolę modulatora wzrostu. Jednak jej rola w żywieniu człowieka nie jest do końca poznana.
Mając tak różnorodne funkcje nie jest niespodzianką, że być może ten aminokwas może być bardzo istotny dla kulturystów.

P: Czy tauryna ma działanie anaboliczne?

O: Oczywiście, z punktu widzenia każdego kulturysty nic nie może być ważniejsze niż osiągnięcie stanu, w którym przeważają procesy anaboliczne. Jedzą oni 5-6 razy dziennie z zachowaniem dużej podaży białek i węglowodanów, ograniczając jednocześnie spożycie tłuszczów. Trenują bardzo intensywnie i regenerują swoje siły w nadziei, że ilość ich białek mięśniowych wzrosła. Oczywiście przyjmują również więcej odżywek niż każdy inny sportowiec - glutaminę, kreatynę, aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach i wiele innych, sam lepiej wiesz co jeszcze. A co z tauryną? Czy może ona odgrywać jakąś rolę w żywieniu kulturystów?

Więcej niż 50 lat temu naukowcy odkryli, że tauryna ma podobne działanie do insuliny w stosunku do przemiany węglowodanów, będąc silnym czynnikiem hipoglikemizującym. W 1964 odkryto, że pobudza ona utylizację glukozy w mięśniach przepony u szczurów. Możesz się zastanawiać: „Dlaczego jest to tak ważne dla mnie?” Pomyśl: Który z hormonów powoduje obniżenie się poziomu glukozy we krwi i jej transport do komórek? Insulina!

Możesz się nie zgadzać z opinią niektórych naukowców, że insulina jest hormonem anabolicznym, lecz prawdą pozostaje fakt, że pobudza ona napływ aminokwasów i glukozy do tkanki mięśniowej. Jej znaczenie nie musi być udowadniane.

Tauryna naśladuje działanie insuliny zarówno w warunkach in vivo (w naszym organizmie), jak również in vitro (w warunkach doświadczalnych). W jednym z doświadczeń pobudziła ona wchłanianie glukozy do komórek z wydajnością równą 50% wydajności insuliny. Tauryna podobnie jak insulina zwiększa wchłanianie się proliny (innego aminokwasu) do mięśni przepowych szczurów. Interesującym pozostaje fakt braku różnicy w działaniu tauryny i insuliny razem czy każdej z osobna w omawianym doświadczeniu. Podobnie jak insulina, tauryna może pobudzać tworzenie się glikogenu w mięśniu sercowym, co jest szczególnie ważne dla wszystkich intensywnie trenujących atletów.

P: Czy tauryna bierze udział w przyroście wielkości komórek?

O: Podtrzymywanie istniejącej ilości komórek wpływa na mechanizmy anaboliczne danych tkanek lub komórek. W wątrobie, na przykład, synteza glikogenu jest pobudzana przez aminokwasy i insulinę na drodze puchnięcia komórek. Podobne procesy mogą zachodzić również w mięśniach szkieletowych.

Puchnięcie komórkowe może być pobudzone przez umieszczenie komórki w środowisku hypoosmotycznym. W takich warunkach płyny przechodzą do wnętrza komórki powodując zwiększenie jej objętości, a to z kolei pobudza syntezę glikogenu i białek.

Zaangażowanie tauryny w regulacji objętości komórek zostało przedstawione na przykładzie mózgu, hodowli komórek i w tkance nerwowej. W jednym z doświadczeń, w którym badano wpływ pozakomórkowej tauryny na regulację objętości neuronów móżdżkowych (jeden z rodzajów komórek mózgowych) pokazano, że wraz ze wzrostem stężenia tauryny do pewnego poziomu miało miejsce zwiększone „puchnięcie” komórek

Nie jest do końca jasne jaki poziom tauryny może mieć wpływ na objętość komórek mięśni szkieletowych, ani jaką rolę odgrywa tauryna w regulacji syntezy białek mięśniowych. Tak więc, nie spodziewaj się zbyt dużo po niej odnośnie zwiększenia masy mięśniowej.

P: Jaki wpływ ma tauryna na mięśnie szkieletowe?

O: Wiadomo jest, że tauryna znajduje się w dużych ilościach w mięśniach szkieletowych. Występuje ona tu jako wolny aminokwas, tak więc musi mieć jakieś znaczenie fizjologiczne. Udowodniono, że bierze ona udział w mechanizmie sprzęgającym pobudzenie i skurcz mięśni szkieletowych, co oznacza, że wpływa ona na przewodzenie sygnału elektrycznego do włókien mięśniowych. Jest to oczywiście niezmiernie ważne w zapewnieniu mięśniom optymalnych warunków do pracy.

Tauryna zapobiega zmniejszeniu się ilości białek strukturalnych w mięśniach szkieletowych. W jednym z doświadczeń na gryzoniach naukowcy zbadali mięsień brzuchaty łydki, prostownik długi palca i płaszczkowaty łydki po ich odnerwieniu (po przecięciu nerwu zaopatrującego dany mięsień) w przeciągu 28 dni od wykonania zabiegu. Ciekawym pozostaje fakt wzrostu ilości tauryny w niektórych odnerwionych mięśniach. Na przykład, w mięśniu prostowniku długim palca, mięśniu głównie szybko kurczącym się, odnerwienie spowodowało podwojenie się ilości tauryny w jego wnętrzu. W mięśniu brzuchatym łydki (ma on mieszany charakter - szybko i wolno kurczące się włókna) nastąpił wzrost ilości tauryny, lecz mniejszy niż w poprzednim przypadku. Zaś w mięśniu płaszczkowatym łydki, mięśniu zdecydowanie wolnym, stężenie tauryny nie uległo zmianie.

Tak więc, typ włókien lub określona reakcja mięśni decyduje o ilości tauryny w mięśniach. Włókna szybkie pozostają pod jej większym wpływem niż włókna wolne. Znaczenie fizjologiczne tego faktu nie jest do końca jasne, lecz pamiętaj, że w mięśniach włókna szybkie reagują najbardziej na trening oporowy. Nie bez powodu oczekujemy więc, że tauryna pomoże włóknom mięśniowym we wzroście, kiedy poparte to będzie intensywnym treningiem.

P: Czy tauryna ma wpływ na układ krążenia?

O: Odkąd tauryna uważana jest za aminokwas o wielu właściwościach, nie powinieneś być zbyt zaskoczony wiadomością, że ma ona wpływ na ciśnienie krwi. Naukowcy wykorzystali szczury hodowane tak, aby miały wysokie ciśnienie krwi do prześledzenia wpływu różnego stężenia tauryny na wchłanianie się pokarmów, masę ciała i ciśnienie krwi. Aminokwas ten podawano zwierzętom w wodzie do picia w roztworach 1% i 3% przez osiem tygodni.

Tauryna nie miała wpływu na wchłanianie się pokarmów i masę ciała, lecz ciśnienie krwi spadło w czwartym tygodniu doświadczenia i pozostało niższe w porównaniu do grupy kontrolnej do jego końca. 3% roztwór tauryny miał większy wpływ na ciśnienie krwi niż roztwór 1%. Zwierzęta, którym podawano taurynę miały znacznie wyższy jej poziom w tkankach np. w nerkach i mięśniach szkieletowych, zaś jej zawartość w niektórych częściach mózgu nie uległa zmianie.

Znaczenie fizjologiczne podwyższonego poziomu tauryny w tkankach nie jest pewne. Odkrycia te nie muszą być bardzo istotne dla kulturystów, lecz są na pewno ważne dla naszego zdrowia.

P: Jak można podsumować działanie tauryny?

O: Tauryna może być traktowana jako warunkowo niezbędny aminokwas, podobnie jak glutamina. Ma ona wiele działań, a niektóre z nich mogą być wykorzystane przez kulturystów. Na przykład, ma ona podobne działanie do insuliny w stosunku do przemiany glukozy i aminokwasów. Dodatkowo może ona odgrywać rolę we wzroście szybko kurczących się mięśni. Te działania mają oczywiste znaczenie dla kulturystów. Ponadto bierze ona udział w regulacji objętości pewnych komórek jak również ciśnienia krwi.

Tauryna może powstać z metioniny i cysteiny. Niemniej jednak stres (wolne rodniki i uszkodzenie komórek przez utlenianie) może spowodować obniżenie się jej poziomu i zajdzie wtedy potrzeba przyjmowania tego aminokwasu regularnie jako jednego z elementów codziennego programu żywieniowego.

Tauryna może odgrywać rolę we wzroście szybko kurczących się mięśni.