Nadesłany przez: Hades dnia 31.05.2017, 2:42:18 Ocena: 0.00 (0 głosów) Oceń artykuł 718 odsłon

Odżywianie w kulturystyce Rodzaje mięsa. Co wybrać dla siebie?

Rodzaje mięsa. Co wybrać dla siebie?
Według statystyk przeciętny Polak w ciągu roku zjada ok. 38 kg wieprzowiny i ok. 25 kg drobiu. Wołowiny spożywamy tylko ok. 2 kg na osobę. Podstawowy obiad co drugiego Polaka, zgodnie z badaniem Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, składa się z mięsa i ziemniaków.

Mięso na przestrzeni historii


Ludzie jedzą mięso już od ponad 2 mln lat. Zanim człowiek nauczył się piec mięso i poddawać je obróbce cieplnej, zjadał je na surowo w kawałku, posiekane lub zmiażdżone. Erę polowań na zwierzęta rozpoczął homo erectus (pitekantrop), który jako pierwszy zaczął korzystać też z ognia. Według badaczy pitekantrop żywił się najprawdopodobniej mięsem upolowanych przez siebie antylop. Pierwszy wyprostowany człowiek urozmaicił dietę, wprowadzając do niej bardziej kaloryczne potrawy niż spożywane do tej pory. Dieta, w której pojawiło się mięso, umożliwiła człowiekowi rozwój.

Jednym z pierwszych udomowionych przez człowieka zwierząt stała się świnia. Szacuje się, że świńskie mięso jedzono już ok. 5000 r. p.n.e. W Polsce ten rodzaj mięsa najczęściej gości na naszych stołach. Według danych GUS z 2014 r. produkcja wieprzowiny w naszym kraju stanowi prawie 40% produkcji wszystkich rodzajów mięsa. Choć mięso wieprzowe należy do produktów zawierających duże ilości nasyconych kwasów tłuszczowych, jest dobrym źródłem białka bogatego w łatwo przyswajalne aminokwasy. W wieprzowinie znajduje się też wiele cennych witamin, takich jak witamina B1 odpowiedzialna za przemianę węglowodanów i wspierająca wydajność organizmu, witamina B6, B2, niacyna oraz witamina B12 utrzymująca w dobrym stanie układ nerwowy i komórki krwi. Mięso wieprzowe zawiera również istotne dla zdrowia pierwiastki, takie jak selen i żelazo.

Mięso czerwone i jego właściwości


Do mięsa czerwonego, oprócz powszechnie spożywanej wieprzowiny, należy również wołowina, jagnięcina, baranina, kozina i cielęcina. Mięso wołowe otrzymywane z bydła to najważniejsze mięso kuchni europejskiej i amerykańskiej. Wołowinę w Polsce jadamy rzadko i przyrządzamy najczęściej na specjalne okazje. A szkoda, bo mięso wołowe to doskonałe źródło selenu – przeciwutleniacza zapobiegającemu uszkodzeniu komórek oraz choliny stymulującej pracę komórek mózgowych. Wołowina dostarcza organizmowi białka niezbędnego do budowy kości i mięśni. Znajduje się w niej również dobrze przyswajalne żelazo hemowe. Dlatego wołowinę poleca się osobom cierpiącym na niedokrwistość oraz kobietom w ciąży. Wołowina po przyrządzeniu smakuje aromatycznie i wybornie. Wymaga jednak od kucharza większych umiejętności kulinarnych niż wieprzowina. Umiejętnie przyrządzona potrawa z mięsa wołowego powinna być soczysta, miękka i rozpływająca się w ustach.

Baranina, jagnięcina i kozina należą do najmniej popularnych gatunków mięsa czerwonego w Polsce. Jada się je najczęściej w restauracjach. Baranina to mięso o charakterystycznym smaku i zapachu, które doskonale nadaje się do pieczenia, grillowania i duszenia. Mięso doskonale komponuje się z wyrazistymi przyprawami i ziołami takimi jak np. tymianek. Baranina, tak samo jak i jagnięcina zawiera wielonienasycone kwasy tłuszczowe oraz przeciwutleniacze. W tym jednym z najzdrowszych mięs dostępnych na rynku występują duże ilości kwasu linolowego hamującego rozwój nowotworów oraz kwasy orotowe (m.in. spowalniają procesy starzenia). Jagnięcina i baranina to także źródło witamin z grupy B, cynku i żelaza. Dodatkowe informacje o mięsie czerwonym znajdują się na stronie https://www.makro.pl/swiat-produktow/mieso-w-makro

Mięso drobiowe i jego właściwości


Największy udział w spożyciu mięsa w Polsce obok wieprzowiny ma drób, a do najczęściej przyrządzanych należy kurczak i indyk. Delikatne mięso drobiowe, w tym m.in. mięso królicze można przygotować na wiele różnych sposobów. Kurczak i indyk doskonale pasują do risotto, dań curry czy innych potraw egzotycznej kuchni. Lekkostrawne i dietetyczne mięso królicze to z kolei świetna propozycja dla każdego, kto dba o zdrowie. W mięsie o łagodnym smaku znajduje się mało cholesterolu, dlatego szczególnie poleca się je jako potrawę dla małych dzieci i osób na dietach zdrowotnych.

Choć kacze mięso zawiera dużo tłuszczu w porównaniu z mięsem kurczęcym lub indyczym, jest dobrym źródłem witamin z grupy B, witaminy A, potasu, fosforu, żelaza i magnezu. Kaczka to najszlachetniejszy rodzaj drobiu o kruchym i soczystym mięsie. Przyrządza się ją najczęściej na wyjątkowe, świąteczne okazje (np. na Wielkanoc). Od czasu do czasu warto jednak zaserwować ją zamiast dania z wieprzowiny czy kurczaka. Kaczka dobrze komponuje się zapieczona z jabłkami i żurawinami. Mięso przyprawione solą, pieprzem i majerankiem odstawia się na 2-3 h do lodówki, a następnie wnętrze kaczki nadziewa się pokrojonymi jabłkami wymieszanymi z majerankiem. Potrawę zapieka się w piekarniku, do czasu aż skórka się zarumieni, a z kaczki będzie wypływał przezroczysty sok.

Oprócz tradycyjnie jedzonych mięs, warto spróbować też egzotycznych smaków, np. mięsa z kangura i krokodyla. Na naszym stole, dzięki różnorodności produktów dostępnych w sklepach, może zagościć też pyszna dziczyzna.

Wszystkie wymienione rodzaje mięs można znaleźć w sklepach Makro. Stosując dietę w kulturystyce pamiętaj, żeby wybierać mięsa z niską zawartością tłuszczu (piersi z kurczaka, indyka, cielęcinę, chudą wołowinę, np. rostbef w 100g zawiera aż 21g białka i sporą ilość żelaza.

Bądź kreatywny podczas swojej diety i urozmaicaj jej jadłospis. Mięso możesz przyrządzić na setki sposobów: usmażyć na znikomej ilości, dobrej jakości oliwy, ugotować, grillować etc.

Przeczytaj również: Zjedz stek, a od razu poczujesz się silniejszy