Nadesłany przez: Hades dnia 31.01.2018, 6:52:36 Ocena: 0.00 (0 głosów) Oceń artykuł 122 odsłon

Kontuzje, urazy, medycyna Łapie Cię choroba? Zareaguj szybko i nie przegap treningu

Łapie Cię choroba? Zareaguj szybko i nie przegap treningu
Układ odpornościowy w sezonie jesienno-zimowym jest narażany na działanie wielu bakterii i wirusów, dlatego często infekcje to chleb powszedni w tym czasie. Wielokrotnie kiepskie samopoczucie sprawia, że codzienny trening schodzi na dalszy plan.

Warto wiedzieć, że częste przeziębienia w okresie jesienno-zimowym zdarzają się nawet tym, którzy na co dzień dbają o swoje zdrowie i nie narzekają na złe funkcjonowanie układu odpornościowe. Niestety mutujące wirusowe i szalejące w powietrzu bakterie nie dają za wygraną i tylko czekają na okazję, by przedostać się do organizmu. Warto wiedzieć, jak sobie z nimi radzić, by zdławić infekcję w zarodku – dzięki temu unikniesz zmian w planie treningów i poczujesz się lepiej.

Regularny trening to podstawa
Warto wiedzieć, że regularny trening kształtuje nie tylko mięśnie, ale wszystkim zwiększa siłę i wytrzymałość organizmu. Mocne ciało i sprawnie działające narządy to z kolei najsilniejsza bariera dla bakterii i wirusów, których nie brakuje w dużych skupiskach ludzi zimą. Ponadto regularny trening pozwala na wypacanie się, co z kolei ułatwia eliminowanie drobnoustrojów i toksyn z organizmu. Podobnie działają większe ilości wody pite podczas treningu. Dzięki nim praca nerek nabiera tempa i część czynników chorobotwórczych jest wydalana na zewnątrz. Jeśli więc nie masz gorączki, a Twoją podstawową dolegliwości jest katar lub łagodny kaszel – nie rezygnuj z treningu. Wysiłek pomoże Ci pozbyć się nieprzyjemnych objawów. Pamiętaj jednak, by nie wychodzić na dwór bezpośrednio po ćwiczeniach. Weź ciepły prysznic, przebierz się i pozwól ciału wystygnąć. Dopiero wtedy wyjdź z siłowni, a po powrocie do domu pozwól sobie na przyjemne wygrzewanie się w łóżku. Choroba minie szybciej, niż myślisz.

Trenowanie - sposób na niechorowanie
Nie od dziś wiadomo, że w zdrowym ciele zdrowy duch, dlatego warto ćwiczyć regularnie szczególnie w okresie jesienno-zimowym, który jest prawdziwym sezonem infekcyjnym. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zdrowe osoby w wieku 18-65 lat powinny dbać o aktywność fizyczną, ponieważ jest ona gwarancją dobrej kondycji psychofizycznej przez długie lata. Specjaliści zalecają więc umiarkowaną aktywność fizyczną przez minimum pół godziny pięć razy w tygodniu lub intensywną aktywność fizyczną przez przynajmniej dwadzieścia minut trzy razy w tygodniu. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca również wykonywanie ćwiczeń zwiększających siłę mięśni i wytrzymałość. Treningi powinni być urozmaicone i dostosowane do indywidualnych możliwości ćwiczącego. Konieczne jest również odpowiednie nawadnianie ciała podczas treningu, ponieważ woda umożliwia prawidłowy przebieg większości reakcji zachodzących w organizmie. Regularne treningi wzmocnią układ odpornościowy i pomogą uniknąć zimowej infekcji.

Domowe sposoby na przeziębienie i odporność
Jeśli jednak, mimo wielu starań i regularnych treningów, przyjdzie Ci zrezygnować z ćwiczeń, bo choroba wzięła górę, pamiętaj o domowych sposobach na pozbycie się przeziębienia i na wzmocnienie odporności. Jedną z najskuteczniejszych metod w walce z infekcją jest odpoczynek i solidna dawka snu. Kiedy śpisz, Twój organizm się regeneruje i walczy z chorobotwórczymi drobnoustrojami. Ponadto położenie się do łóżka ułatwia pocenie się, co również sprzyja wydalanie z organizmu bakterii i wirusów. W czasie rekonwalescencji musisz też dużo pić. Wybierz niegazowaną wodę mineralną z dodatkiem cytryny i miodu. Taka mikstura pobudzi nerki do pracy, a antyseptyczne działanie miodu i cytryny zaostrzy walkę z drobnoustrojami. Ponadto w czasie infekcji warto sięgnąć po herbatki ziołowe (m.in. czarny bez, czystek czy szałwia), które działają odkażająco i wspomagają układ immunologiczny. Nieodzownym elementem walki z kaszlem jest natomiast syrop z cebuli. Można wzbogacić go dodatkiem czosnku lub miodu – wówczas jego właściwości będą bardziej kompleksowe. Do wielkiej trójki walki z przeziębieniem (cytryna, miód i czosnek) warto dołączyć także imbir i kurkumę, które działają bakteriobójczo i wzmacniająco. Dzięki nim proces chorobotwórczy będzie krótszy. Dobrą metodą na walkę z katarem będą natomiast często inhalacje.

Leki dostępne bez recepty
Jeśli zawiodą domowe sposoby walki z infekcją, udaj się do apteki. Znajdziesz tam wiele leków dostępnych bez recepty, które pomogą w walce z chorobą. Jednymi z najbardziej znanych medykamentów są produkty Bayer. Dużą popularnością wśród nich cieszą się m.in. Tabcin (https://www.consumerhealth.bayer.com.pl/pl/przeziebienie/tabcin/) i Alka Seltzer (https://www.consumerhealth.bayer.com.pl/pl/bol/alka-seltzer/). Leki pomogą złagodzić objawy infekcji i wspomogą walkę z drobnoustrojami. Jeśli jednak po kilku dniach nie poczujesz poprawy, konieczna będzie wizyta u lekarza.

W zdrowym ciele zdrowy duch mówi przysłowie, dlatego dbaj o treningi nawet wtedy, kiedy dostrzeżesz pierwsze objawy przeziębienia. W wielu przypadkach aktywność fizyczna jest w stanie wspomóc stłumienie choroby w zarodku. Jeśli jednak czujesz, że tym razem infekcja wzięła górę, pozwól sobie na odpoczynek i nie przeciążaj się.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!