Kontuzje, urazy, medycyna: Endomorfik

Nadesłany przez: Hades dnia 20.01.2006, 4:50:00 Ocena: 4.00 (3 głosów) Oceń artykuł 15804 odsłon Wszyscy wiedzą, kim są EKTOMORFICY, ponieważ termin ten pojawia się w każdym magazynie kulturystycznym. Każdy młody adept kulturystyki, którego przyrosty nie są takie, jak by oczekiwał, zaraz nazywa się ektomorfikiem. Mało kto wie jednak kim są endomorficy.

Wszyscy wiedzą, kim są EKTOMORFICY, ponieważ termin ten pojawia się w każdym magazynie kulturystycznym. Każdy młody adept kulturystyki, którego przyrosty nie są takie, jak by oczekiwał, zaraz nazywa się ektomorfikiem. Mało kto wie jednak kim są endomorficy. Są to osoby posiadające duży, rozłożysty szkielet, na którym jest dużo mięśni, ale równie dużo tłuszczu. Posiadają powolną przemianę materii, co powoduje, że szybko łapią masę, nie jest jednak czysta masa mięśniowa. Zawiera wiele tłuszczu, z którego pozbyciem endomorficy mają najwięcej kłopotu. Osoby posiadające ten typ sylwetki mogą odnieść duży sukces w kulturystyce, muszą jednak poddać się całkowicie zasadom diety, która chroni ich przed gromadzeniem nadmiaru tkanki tłuszczowej.

Treningi muszą prowadzić do przyspieszenia przemiany materii i redukcji tkanki tłuszczowej. W tym celu należy maksymalnie urozmaicać trening. Polegać to powinno na częstych zmianach w planie treningowym, ćwiczenia można zmieniać nawet co drugi trening. Podczas każdej sesji konieczny jest trening mięśni brzucha, aby zapobiec odkładaniu tłuszczu po treningu warto wykonywać jeszcze sesje aerobów. Aeroby muszą trwać minimum 30-40 minut, a sesja może trwać nawet 60 minut. Pamiętajcie, że dopiero po 15 minutach ćwiczeń organizm zaczyna spalać tłuszcz, wcześniej wykorzystuje „podręczne” rezerwy energii, zawarte w glikogemie. Sam trening siłowy powinien być intensywny, a przerwy jak najkrótsze, nie dłuższe niż minuta. Można zwiększać intensywność poprzez superserie, powtórzenia wymuszone. Na partię mięśniową powinno być przeznaczonych 8-10 serii po 12-18 powtórzeń.

Równie ważna jest dieta. Jej przestrzeganie jest warunkiem sukcesu. Nie może być mowy o oszustwach i drobnych odstępstwach. Dieta powinna być uboga w tłuszcz i cukry, węglowodanów nie powinno się spożywać po 19. Posiłki powinny być rozłożone równomiernie na cały dzień. Stosując odżywki, jak ognia należy unikać wszelkiego rodzaju gainerów, ponieważ zawarte w nich węglowodany będą błyskawicznie odkładane w postaci tkanki tłuszczowej. Dla endomorfików zalecane są odżywki białkowe, od czasu do czasu można zdecydować się na L-karnitynę, nie przeceniając jednak właściwości fat-burnerów.

Ostatnią radą jest skrócenie snu. ENDOMORFICY ze względu na powolną przemianę materii nie muszą długo wypoczywać – wystarczy 7-8 godzin.