Porady dla początkujących: Odmiany wyciskań na ławie według Arnolda

Nadesłany przez: Hades dnia 18.01.2006, 2:50:00 Ocena: 8.00 (3 głosów) Oceń artykuł 8527 odsłon Wyciskania z szerokim chwytem polegają na uchwyceniu gryfu możliwie jak najszersze. Po założeniu szerokiego chwytu od razu zauważycie, że skróceniu ulegnie zakres wykonywanego przez sztangę ruchu, a ponadto nie będziecie w stanie zakładać już tak dużych obciążeń jak poprzednio...

Jak wygląda umięśnienie waszej klatki- czy są to pękate miechy, prężące się pod skórą, czy też cieniutkie, ledwo widoczne listki mięśni? Jeśli chcecie powiększyć je skutecznie, nie musicie wcale wypróbowywać nowych wymyślanych ćwiczeą. Czasami wystarcza już sama zmiana charakteru treningu przez rozszerzenie lub zwężenie chwytu na sztandze. Założę się, że gdy leżycie na ławce, wasze przedramiona są ułożone prostopadle do ramion, a chwyt odzwierciedla to ułożenie. A może powinniście go zmienić?
Wyciskania z szerokim chwytem polegają na uchwyceniu gryfu możliwie jak najszersze. Po założeniu szerokiego chwytu od razu zauważycie, że skróceniu ulegnie zakres wykonywanego przez sztangę ruchu, a ponadto nie będziecie w stanie zakładać już tak dużych obciążeą jak poprzednio. Szeroki chwyt oznacza silne rozciągnięcie mięśni klatki piersiowej podczas opuszczania i wyciskania sztangi. W ten sposób bardzo silnie pobudza się zewnętrzne części tych mięśni, uwypukla się ich definicję. Trening z takim chwytem zaleca się szczególnie tym kulturystom, których mięśnie klatki w miarę zbliżania się do pachy wydaje się zanikać, nie są właściwie wykształcone.

W przypadku chwytu wąskiego największym problemem jest jego szerokość. Często źle dobierana zmienia całkowicie charakter tego skądinąd bardzo wartościowego ćwiczenia. Zaczynamy od ułożenia się na ławeczce z łokciami przy bokach. Następnie chwytamy gryf chwytem o szerokości 20-30cm (odstęp szerokości jednej lub dwu dłoni). Wykonywany w ten sposób ruch może się na początku wydać dość dziwny i trudny do opanowania, ale z pomocą partnera i w miarę upływu czasu daje się opanować. Na pewno zauważycie, że wyciskania z wąskim chwytem wywołuje silne palenie w głowie zewnętrznej tricepsów. Nie powinniście się tym niepokoić. Zauważcie też, że wewnętrzne części klatki po kilku takich seriach nabiegną mocno krwią i będą niemal się o siebie ocierać.

Jeśli nie jesteście przekonani do słuszności zmian szerokim chwytem, wykonujcie rzecz następującą. Połóżcie się na ławeczce ze sztangielką w prawej ręce. Wznieście ją tak, aby znalazła się dokładnie splotem słonecznym ( środkową część mięśni brzucha) połóżcie lewą dłoą na prawy mięsieą klatki. Poczujcie, jak napięta jest jego wewnętrzna część. Następnie przesuącie sztangielkę do prawej, aż nie wyjdzie na około 40cm poza obwód ciała. Poczuliście zmianę napięcia mięśnia klatki? Nagle jego wewnętrzna część rozluźniła się, a spięciu uległa zewnętrzna. To pokazuje, co dzieje się z nim, gdy zmieniacie szerokość chwytu na sztandze. Ta niewielka zmiana jest w stanie wywołać znaczną różnicę w treningu klatki.