Diety Kulturystyczne: Śniadaniowe alternatywy

Nadesłany przez: Hades dnia 26.11.2006, 12:00:00 Ocena: 3.00 (5 głosów) Oceń artykuł 16819 odsłon W diecie większości kulturystów nie ma miejsca na tradycyjne śniadaniowe wędliny, takie jak bekon czy kiełbasa, ze względu na dużą zawartość tłuszczu. Ale jeśli nie potrafisz bez nich żyć, to rozsądniej będzie zastąpić je zdrowszymi odpowiednikami i pozostać na kulturystycznej diecie.

Rozumne osoby zamiast tłustej kiełbasy jedzą smaczne i chude jej odpowiedniki. Trzy kawałki tradycyjnej kiełbasy wieprzowej zawierają aż 19 g tłuszczu — z czego 7 g to złe tłuszcze nasycone - i 8 g białka. Taka porcja dostarcza 210 kcal i aż 500 mg sodu. Porównajmy to z trzema kawałkami „chudej" kiełbasy wieprzowo-wołowej. Ma ona znacznie mniej tłuszczu, bo zaledwie 1,5 g, z czego nasycone jest 0,5 g. Zawiera podobną ilość białka - 10 g, a tylko 60 kcal. Niestety, zawartość sodu nadal jest wysoka: aż 400 mg. Te chude kiełbaski często są poddane wstępnej obróbce, dlatego bez trudu można je odgrzać w kuchence mikrofalowej na szybkie śniadanko. Inną możliwością jest kiełbasa z indyka. Występuje w wielu rodzajach. Jeden z nich zawierał w trzech kawałkach 9 g tłuszczu, 150 kcal, 13 g białka i 645 mg sodu.

Jeśli chcesz rozszerzyć śniadaniowy jadłospis, spróbuj chudych wędzonych kiełbasek, podawanych zazwyczaj na obiad lub kolację. Są one większe niż kiełbaski śniadaniowe, w sklepie zazwyczaj można je znaleźć w dziale chłodniczym. Chuda wersja wędzonej kiełbasy, zawierająca chude mięso indycze, wołowe i wieprzowe ma tylko 2,5 g tłuszczu (Ig nasyconego), 7 g białka i 480 mg sodu. Ostatni szał to „kiełbaski smakosza" zawierające różne dodatki smakowe typu kurczę z jabłkiem, indyk z koprem, kurczę z papryką i cebulą. Porcja 50 g zawiera nieco więcej tłuszczu (7 g, w tym 2 g nasyconego), ale mniej sodu (300 mg) i 8 g białka.

Jeśli chodzi o bekon, to istnieje mniejsza różnorodność — można wybrać bekon zwykły lub z indyka. Chrupiący, przysmażony bekon wieprzowy na I szczęście trochę mniej zatyka tętnice niż zwykła kiełbasa. Dwa plasterki zwykłego bekonu zawierają 6 g tłuszczu (2 g nasyconego), 8 g białka, 70 kcal i 290 mg sodu. Dwa plasterki bekonu z indyka mają średnio tylko l 2g tłuszczu (0,5 g nasyconego), 6 g białka, 70 kcal i 280-1 600 mg sodu (poszczególne rodzaje bardzo się różnią pod tym względem). Choć nic nie jest w stanie dorównać smakowi i konsystencji zwykłego bekonu (ten z indyka jest nieco gumowaty), to bekon z indyka może I dostarczyć znakomitego białka do omletu czy jajecznicy.