Ciekawostki kulturystyczne: Stagnacja w kulturystyce

Nadesłany przez: Hades dnia 18.01.2006, 3:20:00 Ocena: 7.00 (7 głosów) Oceń artykuł 14243 odsłon Częstą przyczyną zastoju w rozwoju mięśni są treningi według jednorodnego schematu. Ma to miejsce wtedy, kiedy przez długi okres czasu nic, albo prawie nic, w swoich treningach nie zmieniamy.

Rozpoczynanie kolejnych treningów na dany mięsień (mięśnie) zbyt wcześnie

Brak doświadczenia, niecierpliwość oraz niewielka wiedza z zakresu praw rządzących procesem rozwoju mięśni sprawia, że kolejne treningi na ćwiczone poprzednio mięśnie rozpoczynamy zbyt wcześnie. Niektórzy nawet nie dają mięśniom szansy pełnego zregenerowania się po wysiłku, a już atakują je nową porcją bodźców. Przy takiej metodzie ćwiczeń nie ma co liczyć na przyrost masy mięśniowej. Nie dość, źe uniemożliwia się mięśniom ich odbudowę (odtworzenie zniszczonych po wysiłku włókien mięśniowych), to zupełnie nie daje się im czasu na rozrost. Jedyne, do czego może doprowadzić takie postępowanie, to przetrenowanie.

Niektórzy z ćwiczących w swoich planach treningowych uwzględniają jedynie czas niezbędny na odbudowę mięśni. Jest to rozwiązanie połowiczne i nieskuteczne. Wprawdzie lepsze od poprzedniego, ale brakuje w nim czasu, w którym zachodzą procesy rozrostu mięśni. Dobre jest ono na utrzymanie posiadanej już masy mięśniowej, a nie o to przecież nam chodzi.
Zapewne niektórzy z naszych czytelników nie zgodzą się ze mną twierdząc, że oni po przerwie wakacyjnej ćwiczyli w jeden z podanych wyżej sposobów i mieli dobre efekty. Należy jednak pamiętać o tym, że mięśnie wypoczęte i przez długi czas nie poddawane ćwiczeniom będą przez pewien okres czasu reagowały na każde bodźce, nawet te zbyt mocne. Inaczej mówiąc, będą się rozwijały, ale co potem?

Monotonia treningu

Częstą przyczyną zastoju w rozwoju mięśni są treningi według jednorodnego schematu. Ma to miejsce wtedy, kiedy przez długi okres czasu nic, albo prawie nic, w swoich treningach nie zmieniamy. W efekcie zawsze działamy na mięśnie takimi samymi bodźcami. Prowadzi to do coraz słabszej reakcji mięśni na serwowane bodźce, aż do całkowitego braku reakcji. Wypada tu zaznaczyć, że mięśnie mają zdolność dostosowania swoich parametrów (siła, wielkość) do zadań jakie przed nimi stawiamy. Mówiąc inaczej, po co mają się one dalej rozwijać skoro przy swoich dotychczasowych parametrach doskonale dają sobie radę z obciążeniami treningowymi.

Nieprawidłowe wykonywanie ćwiczeń

Przyczyną braku rozwoju mięśni może być również nieprawidłowe wykonywanie ćwiczeń. Dotyczy to zwłaszcza osób, które chcąc pokazać, że nie są tacy słabi, na jakich wyglądają i zakładają zbyt duże ciężary. Sądzą oni, że niezależnie od sposobu, w jaki wykonują dane ćwiczenie, mięśnie i tak będą się rozwijały. Tymczasem nie zawsze tak bywa. Kaleczenie zasad prawidłowego wykonywania ćwiczeń może prowadzić do przejmowania pracy przez inne mięśnie niż te, na które ćwiczenie jest skierowane. Nazywamy je mięśniami współpracującymi. Im odstępstwo jest większe, tym gorzej. Widziałem kiedyś kulturystę, który wykonując podstawowe ćwiczenie na bicepsy jakim jest unoszenie przedramion ze sztangą w pozycji stojącej, tak bujał tułowiem, że nie wiedziałem, czy ćwiczy on na bicepsy czy na mięśnie grzbietu...