Porady dla zaawansowanych: Utrzymaj mięśnie dzięki MCT

Nadesłany przez: Hades dnia 1.01.2008, 21:49:12 Ocena: 0.00 (0 głosów) Oceń artykuł 11653 odsłon Słyszałem, że stosowanie MCT podczas diety pozwala utrzymać mięśnie i pozbyć się większej ilości tłuszczu. Czy to prawda, a jeśli tak, to jak najlepiej stosować ten środek?

Odpowiedź
Trójglicerydy o średniej I długości łańcuchach (MCT) zaleca się kulturystom jako suplement będący źródłem energii i dający efekt termogenny. Moda na nie od wielu lat ciągle się zmienia.

MCT, w przeciwieństwie do normalnych trójglicerydów o długich łańcuchach (LCT), szybciej się trawią i przedostają do wątroby, gdzie mogą być wykorzystane do produkcji energii lub zamienione na ketony (łatwiej niż inne tłuszcze). Wzrost ilości ketonów dostępnych do użytku przez organizm powoduje, że potrzeba mu mniej białka i glukozy, dzięki czemu podczas diety oszczędza się mięśnie.

W jednym z ubiegłorocznych badań wykazano, że u osób otyłych będących na bardzo niskokalorycznej diecie (VLCD), którym podawano MCT, doszło do większego oszczędzenia mięśni i większego ubytku tłuszczu. Działanie to było najbardziej widoczne w ciągu pierwszych dwóch tygodni badania. Choć osoby te były otyłe, a większość kulturystów nie jest na VLCD (zwykle 600 lub mniej kilokalorii dziennie), to wyniki tego badania mimo to są ważne dla kulturystów. U osób otyłych, ze względu na różne defekty metaboliczne powodujące trudniejsze spalanie tłuszczu w celu produkcji energii, wyprodukowanie odpowiedniej ilości ketonów potrzebnych do oszczędzenia mięśni trwa dłużej. Okazuje się, że z różnych powodów osobom szczupłym również trudno jest wyprodukować wystarczająco dużo ketonów.

MCT mogą się sprawdzić w pierwszych tygodniach kulturystycznej diety odchudzającej - zapewniając organizmowi odpowiednio dużo alternatywnego źródła energii, by zapobiec rozpadowi mięśni. Ponadto kulturyści stosujący cykliczną dietę ketogenną również skorzystają dzięki MCT, ponieważ co tydzień muszą ponownie adaptować się do ketozy po fazie ładowania węglowodanów. Więc jak brać MCT? W większości badań naukowych stosowano duże dawki, by uzyskać efekt utraty tłuszczu i ochrony mięśni, jednakże we wspomnianym wyżej badaniu uzyskano pozytywne efekty już przy zaledwie 8 g MCT dziennie. Z dodatkowych badań wynika, że 15-30 g (jedna do dwóch łyżek stołowych) dziennie przyspiesza metabolizm o 5-10% ponad normę; to również pomaga w odchudzaniu.

Jedna lub dwie łyżki MCT podczas pierwszych dwóch tygodni normalnej diety lub podczas fazy niskowęglowodanowej cyklicznej diety ketogennej powinno pomóc zaoszczędzić mięśnie i utrzymać metabolizm na wyższym poziomie. Ale pamiętaj, że większe dawki tego suplementu mogą dać zaburzenia żołądkowe. Najlepiej uniknąć tego problemu przyjmując MCT w dawkach podzielonych razem z posiłkami. MCT ma nieco chemiczny smak, ale dodanie go do innych potraw lub do napojów proteinowych sprawi, że nie będzie on wyczuwalny.

MCT mogę się sprawdzić w pierwszych tygodniach kulturystycznej diety odchudzającej - zapewniając organizmowi odpowiednio dużo alternatywnego źródła energii, by zapobiec rozpadowi mięśni.