Porady dla początkujących: Gdy przychodzą zakwasy

Nadesłany przez: Hades dnia 8.06.2008, 18:31:19 Ocena: 0.00 (0 głosów) Oceń artykuł 21555 odsłon Zakwasy w medycynie sportowej to nazwa uszkodzeń tkanki mięśniowej wynikających z nadmiernego obciążenia poprzez wysiłek. Najczęściej zakwasy wynikają z mikrourazów tzw. płytki "Z" włókien mięśniowych. Przeczytaj co robić w sytuacji gdy zakwasy są bardzo dokuczliwe i nie pozwalają na kolejne treningi, jak się ich pozbyć....

Pochodzenie nazwy "zakwasy" wywodzi się z przyjęcia tezy o efekcie zakwaszenia mięśni kwasem mlekowym na skutek procesu beztlenowej glikolizy. Kwas mlekowy jest jednak bardzo szybko odprowadzany z mięśni przez układ krwionośny i nie ma wpływu na ból odczuwany po kilku godzinach od nadmiernego obciążenia mięśni.

Ból mięśni występuje zwykle po dłuższych przerwach w treningu oraz w przypadku obciążeń, do których organizm nie jest przyzwyczajony. Jeżeli ponownie trenujemy przez dłuższy czas lub wykonujemy nowe ćwiczenie, przy każdym kolejnym treningu ból się zmniejsza, a z czasem całkowicie zanika. Ból może wystąpić nie tylko po treningu siłowym, lecz również po długotrwałych obciążeniach o charakterze wytrzymałościowym (np. bieg maratoński).

Badanie mięśni po maratonie wykazało znaczny stopień uszkodzenia tkanki (Warhol 1985). Naukowcy twierdza, że powodem tego jest wyczerpanie zapasów energii w mięśniach. Wówczas dochodzi do uszkodzeń i w konsekwencji odczuwany jest ból. Tego rodzaju reakcje nie zostały jednak jeszcze jednoznacznie wyjaśnione.

Co robić, gdy mamy zakwasy ?

- trening wytrzymałościowy (20-30 minut, intens. 60-70% cm)
- lekka koncentryczna praca mięśni
- zastosowanie ciepła, np. sauna, solarium, gorąca kąpiel
- maść rozgrzewająca mięśnie
- można również wypić magnez

Czego nie robić ?

- głęboki masaż
- intensywny/maksymalny trening
- wyraźnie ekscentryczna praca mięśni
- powtarzanie ćwiczeń, które wywołały ból