Ciekawostki kulturystyczne: Aqua aerobic

Nadesłany przez: Hades dnia 30.10.2008, 0:07:17 Ocena: 0.00 (0 głosów) Oceń artykuł 5466 odsłon Jedną z najnowocześniejszych form muzyczno-ruchowym propagowana w Polsce jest aqua aerobic. Tak naprawdę ćwiczenia w wodzie są stosowane od dawna, jednak w ostatnich latach zaproponowano ich nową formę - w połączeniu z muzyką.

Aby uczestniczyć w zajęciach wcale nie trzeba umieć pływać. Aquafitness zalecany jest ludziom o różnej sprawności fizycznej. Zajęcia przypominają typowy aerobik i mogą być prowadzone w przeróżnych kombinacjach, zarówno układów choreograficznych, jak i wzmacniających. Wysiłek mięśni konieczny do wykonania ruchu w wodzie zmniejsza się do 1/10. Uczestnicy o słabo wykształconym gorsecie mięśniowym mogą w wodzie poruszać się swobodnie. Muszą być oni podczas ćwiczeń do połowy zanurzeni. Przy większym zanurzeniu ciśnienie hydrostatyczne sprawia, że utrudniony jest wdech a wspomagany wydech. Uczucie rozluźnienia mięśni, które daje przede wszystkim woda ciepła, jest bardzo ważne dla likwidacji przykurczów mięśni i grup mięśniowych.

Środowisko wodne zapewnia odciążenie kręgosłupa, sprzyja rozluźnieniu mięśni i elongacji kręgosłupa, przez co ułatwia kształtowanie poprawnej postawy.

Zajęcia aqua aerobics przeznaczone są dla każdego. Poziom sprawności ruchowej może być niski. Zajęcia powinny być dodatkowa formą zajęć ruchowych, która wprowadza odmienne środowisko oraz niepowtarzalne wrażenie ruchowe. Gimnastyka w wodzie przyciąga osoby, które ze względu na różne schorzenia i nadwagę nie mogą uczestniczyć w tradycyjnych zajęciach fitness. W aquafitnessie odciążony jest cały układ kostno-stawowy, dlatego jest to bardzo dobra forma ruchu dla osób, które chorują na osteoporozę, cierpią na nadciśnienie tętnicze lub mają problemy z kręgosłupem i stawami.
Ćwiczenia w wodzie możemy prowadzić w formie lekcji o różnym układzie. Stosuje się zarówno ćwiczenia bez przyborów, jak i z przyborami wykorzystujące ruchy:

- wspomagające - ruch w kierunku powierzchni wody
- oporujące - ruch w kierunku dna basenu
- odciążające - ruch po powierzchni wody z oporowaniem.

Przeciwskazania to m.in.:

- strach przez wodą
- otwarte rany
- infekcje
- brak kontroli nad czynnościami fizjologicznymi
- choroba reumatyczna
- cukrzyca (można ćwiczyć po posiłku)
- tracheotomia
- nadczynność tarczycy
- wady wrodzone i nabyte układu krążenia