Ciekawostki kulturystyczne: Ćwiczenia izolowane

Nadesłany przez: Hades dnia 19.11.2008, 20:25:23 Ocena: 0.00 (0 głosów) Oceń artykuł 16428 odsłon Są dwie szkoły treningu siłowego. Jedni twierdza, że najlepszą metodą jest skupić się na złożonych ćwiczeniach dużych mięśni, gdyż angażując konkretne części ciała, na przykład grzbiet, czy nogi, ćwiczą przy okazji znajdujące się tam drobniejsze grupy mięśniowe, które stabilizują i pomagają dużym mięśniom. Ludzie, którzy wolą ćwiczenia złożone są zdania, że praca jednych mięśni pobudza do działania mięśnie sąsiednie, a ruchy w pozycji izolowanej są niepotrzebne.

Natomiast zwolennicy izolacji są przekonani, że wszechstronny rozwój muskulatury jest niemożliwy, o ile nie izoluje się poszczególnych części mięśnia. Teorię tę często starają się obalić miłośnicy ruchów złożonych, którzy twierdza , że ośrodkowy układ nerwowy nie nadaje się do aktywowania mniejszych segmentów pojedynczych mięśni. Przypuszczeń tych nie potwierdziły natomiast badania, które już kilkakrotnie wykazały, że drobne zmiany pozycji przy ćwiczeniu powodują, że trenujemy różne części mięśnia. Niedawno przeprowadzano badania anatomiczne mięśni naramiennych zwłok ludzkich. Okazało się, że składają się one z siedmiu segmentów anatomicznych, które mogą być aktywowane przez ośrodkowy układ nerwowy. Odkrycie to potwierdziły badania na elektromiogramie (żyjących)18 mężczyzn i kobiet, w przeciwieństwie do pierwszych badań. Rozmaite modyfikacje i ruchy wykazały, że mięśnie naramienne składają się z drobniejszych mięśni.

Odkrycia te potwierdzają tylko teorię, którą kulturyści od lat stosowali w praktyce: izolację mięśni. Przypomnijmy sobie, jak mistrz pośród trenerów kulturystyki, Vince Gironda, zastanawia! się nad tym, które części mięśnia aktywują się podczas ćwiczenia. Jego test był prosty: po prostu robił dany ruch, potem zwracał uwagę, która część mięśnia była na drugi dzień obolała. Odtąd wiedział, które ćwiczenia zadać podopiecznym, żeby rozwinąć konkretne grupy mięśniowe. Najlepszy trening stanowi kombinację ćwiczeń złożonych i pozycji izolowanych. Ruchy złożone pozwalają na pracę z większym ciężarem, w ten sposób budując większą siłę i masę, natomiast ćwiczenia w pozycji izolowanej pozwalają wyszlifować to, co wypracowałeś dzięki ciężkim ćwiczeniom złożonym. W efekcie otrzymujemy wszechstronny rozwój sylwetki.

Ł. Trzaskoma