Ciekawostki kulturystyczne: Odpoczynek między treningiem, regeneracja

Nadesłany przez: Hades dnia 4.02.2009, 22:30:00 Ocena: 0.00 (0 głosów) Oceń artykuł 8693 odsłon Naukowcy sportowi w Penn State University uważają, że więcej odpoczynku i mniej treningu może przynieść poprawę sportowych osiągnięć. Penn State Sports Medicine Newsletter twierdzi, że sportowcy, którzy nie przeznaczają odpowiedniej ilości czasu na odpoczynek w swoim programie treningowym mogą za to zapłacić gorszym samopoczuciem i gorszą wydajnością ćwiczeń. Wyczerpujące ćwiczenia w ogóle, a w szczególności trening siłowy, powodują uszkodzenia tkanki mięśniowej.

Wyczerpujące ćwiczenia w ogóle, a w szczególności trening siłowy, powodują uszkodzenia tkanki mięśniowej, uważa dr William J.Kraemer, kierownik badań naukowych uniwersyteckiego ośrodka medycyny sportowej. "Odpoczynek daje ciału czas na odzyskanie sił, poczynienie napraw w uszkodzonych tkankach i ich nowe ukształtowanie. Podczas odpoczynku układ immunologiczny usuwa "śmieci" lub postać uszkodzonego białka powstałego w trakcie ćwiczeń". Brak czasu umożliwiającego tkankom mięśniowym dokonanie odbudowy i powtórnego ukształtowania się powoduje ograniczenie zdolności adaptacyjnych organizmu do ćwiczeń, twierdzi Kraemer.

Kulturystyka

Dwa rodzaje ostrzeżeń dają znać o potrzebie lepszego wyważenia proporcji ćwiczeń i odpoczynku: na tyle obolałe ciało, że zauważasz, że potrzebuje ono zwolnienia tempa oraz gorsza forma przy wykonywaniu ćwiczeń. W przypadku treningi z obciążeniem oznacza to niemożność dokończenia założonej liczby serii czy powtórzeń.

Artykuł radzi, aby każda osoba nauczyła się rozpoznawać sygnały ostrzegawcze, jakie daje jej ciało. Jeśli jesteś tak zmęczony, że nie możesz powtórzyć treningu, oznacza to, że najprawdopodobniej robisz za dużo w zbyt krótkim czasie. Optymalna przerwa pomiędzy porcjami ćwiczeń wynosi 48 godzin dla danej grupy mięśniowej. Różne grupy mięśniowe mogą być trenowane w różne dni, przeplatając przemiennie dni treningów z obciążeniem z okresami odpoczynku.