Odżywianie w kulturystyce: Trening na pusty żołądek

Nadesłany przez: Anonim dnia 14.05.2009, 21:00:00 Ocena: 9.00 (1 głos) Oceń artykuł 14682 odsłon Ciało człowieka, opierając się na mechanizmie przetrwania, dział optymalnie właśnie przy pustym żołądku. Gdy zaczynasz być głodny, do krwi zostają wydzielane hormony stresu, jak np. adrenalina, a sama krew jest transportowana przede wszystkim do mięśni. Po co ?

Ciało człowieka, opierając się na mechanizmie przetrwania, dział optymalnie właśnie przy pustym żołądku. Gdy zaczynasz być głodny, do krwi zostają wydzielane hormony stresu, jak np. adrenalina, a sama krew jest transportowana przede wszystkim do mięśni. Po co ? Aby były gotowe do wysiłku podczas polowania. Z drugiej strony po spożyciu posiłku do krwi trafiają hormony anaboliczne, jak insulina, a jej większość jest skupiona wokół układu trawiennego, wspomagając rozkładanie pożywienia i transport składników odżywczych do komórek. Dlatego właśnie ostatnią rzeczą, jaką można byłoby zrobić jest sesja treningowa o po obfitym posiłku. Z fizjologicznego punktu widzenia trening na pusty żołądek jest czymś wskazanym i pomagającym osiągnąć optymalną wydolność.

Trening z rana jest najlepszym sposobem na walkę z tłuszczem. Po kilku godzinach snu, regenerujące się mięśnie wyczyściły niemal dokumentnie krew ze wszystkich dostępnych składników odżywczych. Od ostatniego posiłku minęło kilka długich godzin, więc zapasy glukozy w wątrobie właściwie nie istnieją. Wszelki wysiłek w tych warunkach będzie oznaczać dla organizmu konieczność sięgnięcia po energie, którą wcześniej przy różnych okazjach zmagazynował – do tłuszczu. Co ciekawe, według badań naukowych sesja zaraz po przebudzeniu a przed posiłkiem, pozwala spalić nawet do trzech razy więcej tłuszczu, niż sesja klasyczna. Jeżeli więc twoim celem treningowym jest praca nad definicją umięśnienia, wysiłek przed śniadaniem to doskonały pomysł.

Niezależnie od momentu dnia, w którym wykonujesz sesję treningową, możesz osiągnąć podobny efekt dzięki temu, że ostatni posiłek zjesz nie później, niż dwie godziny przed treningiem. Jeżeli w tym okresie będziesz musiał zjeść swój posiłek przedtreningowy, spożyj go na minimum godzinę przed sesją. Dobrym sposobem na zapewnienie sobie pustego żołądka podczas sesji jest dostarczenie sobie posiłku przedtreningowego w postaci płynnej np. shake. W ogóle posiłki w postaci płynnej spożywa się najłatwiej, wchłaniają się one najszybciej i są sposobem na dostarczenie sporej dawki energii w ultra krótkim czasie.Warto też pamiętać, że organizm człowieka zużywa tkankę tłuszczową długo po tym, jak wysiłek się kończy. Zatem jeśli chcesz maksymalnie wykorzystać efekt spalania tłuszczu po sesji, wstrzymaj się ze spożyciem posiłku przynajmniej przez 30 minut od jej zakończenia.