Ciekawostki kulturystyczne: Węglowodanowe proporcje

Nadesłany przez: Hades dnia 20.12.2009, 20:03:37 Ocena: 8.00 (2 głosów) Oceń artykuł 8520 odsłon W okresie ostatniego tygodnia przed zawodami kulturysta o wadze 70 kg jest w stanie zmagazynować w swoim organizmie ok. 9000 kalorii w postaci węglowodanów. Jednak aż takie nasycenie węglowodanami nie jest wskazane, gdyż związany z tym nadmiar glikogenu może obniżyć plastyczność mięśni. Z drugiej strony spożycie kilkuset gramów węglowodanów w ciągu kilku dni to jeszcze mało.

Wśród kulturystów rywalizujących w zawodach występują dość znaczne różnice w zakresie wagi ciała, masy mięśniowej i poziomu przemiany materii. Dlatego trudno jest podać dokładną ilość węglowodanów, jakie należy spożywać przed zawodami. Zależy to bowiem w dużej mierze od stopnia poziomu glikogenu (zapasów). Nawet kulturysta o niewielkim ciężarze ciała (65-75 kg) powinien brać pod uwagę wielkości rzędu 3000-5000 kalorii w postaci węglowodanów przed startem. Ponieważ organizm nie potrafi magazynować dużej ilości węglowodanów w bardzo krótkim czasie, należy je spożywać co godzinę w ilości ok. 100 kalorii czyli ok. 25 g. Organizm potrzebuje przynajmniej 72 godzin do nasycenia się tymi związkami organicznymi. Dlatego też nasycanie się węglowodanami należy zacząć przynajmniej na 3 dni przed startem. Wielu kulturystów, szczególnie tych z najcięższych kategorii wagowych, zaczynają nasycanie węglowodanami tydzień przed zawodami.

Jeśli zachodzi potrzeba spożycia 4000 kalorii (1000 g) w okresie ostatnich 3 dni, to wychodzi nam dzienna dawka 330 g. Biorąc pod uwagę sen trwający 8 godzin, każdego dnia pozostaje nam jeszcze 18 godzin. Należy wówczas spożywać 25 g węglowodanów co godzinę (odpowiada to wielkości jednego pieczonego ziemniaka). Nie jest wskazane spożywanie większych dawek.

W zasadzie jest obojętne, jakiego rodzaju węglowodany będą w diecie przed startów ej. Jednak nie jest wskazane spożywanie węglowodanów "pustych" (cukier, glukoza). Najlepsze, jak wynika z praktyki, są pieczone ziemniaki, ryż, ciemne pieczywo, surowe warzywa i owoce.