Ćwiczenia dla każdego: Ćwiczenia stóp

Nadesłany przez: Hades dnia 17.05.2011, 17:30:37 Ocena: 0.00 (0 głosów) Oceń artykuł 6608 odsłon Codzienne ćwiczenia stóp dla przyjemności i dla zdrowia. Jeżeli mamy zdrowe, sprawne nogi, to i całe nasze ciało czuje się lepiej. Dlatego codzienna, prosta gimnastyka stóp jest ważnym elementem codziennej higieny, szczególnie dla osób chorych na cukrzycę.

Ćwiczenia wzmacniają mięśnie stopy, powodują lepsze ukrwienie, a tym samym rozgrzewają stopy. Jeżeli ćwiczenia wykonujemy na siedząco - nie opieramy pleców. Jeżeli czujemy się niepewnie trzymamy się siedzenia krzesła.

* Oto kilka prostych propozycji:

1. Podnoszenie chusteczki, które wspomaga ruchomość palców - Podkurczamy palce stóp, krótko wytrzymujemy, następnie prostujemy palce. Powtarzamy sześć razy. Następnie palcami stóp podnosimy chusteczkę z podłogi i znowu wypuszczamy - 10 razy prawą i lewą stopą. Dla bardziej zaawansowanych polecamy podnoszenie palcami ołówka. Ćwiczenie wykonujemy na siedząco.
2. Kółeczka, które pozwalają zachować dobrą ruchomość stawów - Ćwiczenia można wykonywać na siedząco lub na stojąco: opieramy stopę na palcach i piętę wykonujemy ruch okrężne, 10 razy każdą piętą na zewnątrz i 10 razy do wewnątrz. To samo ćwiczenie powtarzamy opierając piętę na podłodze, a ruchy okrężne wykonujemy przodostopiem.
3. Ćwiczenie z piłką - Siadamy na podłodze z lekko zgiętymi nogami w kolanach, ręce podparte z boku ciała, lekko ku tyłowi. Stopami przesuwamy średniej wielkości piłkę do przodu i znowu do tyłu. Powtarzamy 15 razy.
4. Ćwiczenie "fortepianowe? - wzmacnia ścięgno Achillesa - Zaczynając od dużego palca, po kolei dotykamy mocno kolejnymi palcami podłogi, tak jak przy grze na fortepianie. Następnie dłonią silnie głaszczemy okolicę od pięty w kierunku łydki. Powtarzamy 10 razy.
5. Rozciąganie ścięgien i mięśni - Na siedząco wyciągamy nogi do przodu i zginamy. Powtarzamy 10 razy. Następnie zginamy grzbietowo stopy i prostujemy. Również powtarzamy 10 razy.
6. Ćwiczenie rozluźniające - Siadamy na niskim stołeczku i przyciągamy jedną stopę do ciała. Obiema dłońmi ujmujemy okolicę kostki i wstrząsamy. Rozluźniamy mięśnie stopy. Powtarzamy 5 razy.

Oczywiście zalecane jest chodzenie na palcach lub na piętach. Pamiętajmy, aby przed ćwiczeniami sprawdzić, czy nic nie leży na podłodze. Osoby z zaawansowaną neuropatią cukrzycową powinny ćwiczyć na siedząco lub pod kontrolą osób towarzyszących.

Źródło: miesięcznik "Diabetyk" www.zdrowe-nogi.pl